Bedrijven moeten aan storytelling doen om hun stakeholders bij te praten over waardecreatie, strategie en risico’s. De uitgelezen plek om dat te doen is het bestuursverslag, betoogt Arjan Brouwer, hoogleraar verslaggeving aan de VU en verbonden aan PwC.
In een opiniebijdrage in het FD schrijft Brouwer dat de nadruk in de informatieverschaffing sterk op (financiële) cijfers ligt, zoals omzet, marge, winst, eigen vermogen, solvabiliteit. ‘Als accountant hecht ik waarde aan deze getallen, mits relevant, gecontroleerd én onderbouwd door een verhaal. Maar dan moet er wel een verhaal zijn.’ Getallen krijgen volgens hem pas betekenis als de verhalen erachter bekend zijn. ‘Dat vereist een goed en eerlijk verhaal in samenhang met relevante financiële en niet-financiële maatstaven. Op dit vlak valt nog veel winst te behalen’, aldus Brouwer.
Integrated reporting
Voor grote ondernemingen ligt dan ‘integrated reporting’ voor de hand. Koplopers daarin en een goed voorbeeld zijn volgens hem Nederlandse ondernemingen als Aegon, Akzo, DSM, Philips en Schiphol. Voor kleinere ondernemingen met minder stakeholders is integrated reporting misschien niet zinvol. De uitgelezen plek om het verhaal van de onderneming dan wel te vertellen en de cijfers nader te duiden, is volgens Brouwer het bestuursverslag. Dat zou informatie kunnen bevatten over langetermijnwaardecreatie, de invloed van megatrends op het verdienmodel, levensvatbaarheid en continuïteit en een analyse van de drivers voor de resultaatontwikkeling. ‘Verhalen die leiden tot een zinvollere dialoog met aandeelhouders en andere belanghebbenden.’
Volstrekt onvindbaar
Brouwer vindt het opmerkelijk dat veel bestuursverslagen ‘volstrekt onvindbaar’ zijn. Ondernemingen hebben geen wettelijke plicht om hun bestuursverslag te deponeren bij de Kamer van Koophandel, maar mogen het verslag neerleggen ten kantore van de vennootschap. Opvragen is mogelijk, maar dan wel tegen vergoeding van de kosten. ‘Ik schat in dat op dit moment ongeveer 20% van de ‘grote’ rechtspersonen gebruikmaakt van deze mogelijkheid. Hieronder zijn zelfs ondernemingen inbegrepen met een omzet van meer dan € 1 miljard en duizenden werknemers.’ Hij vindt dat een achterhaald en drempelverhogend principe, zeker in een tijd waarin iedere zichzelf respecterende onderneming een website heeft. Brouwer is er voorstander van dat bedrijven verplicht worden het bestuursverslag op hun site te publiceren.
Geef een reactie