Soms is een fout, tuchtrechtelijk verwijtbaar snel gemaakt. Jurist Jan Garvelink hierover: ‘Bij dossiervorming zie je vaak dat ze er goed aan zouden hebben gedaan om even een mail te sturen. Zeker in het MKB gaan zaken over dingen die bij beide partijen hartstikke duidelijk waren, maar die nergens vastliggen. En dan loopt de accountant tuchtrechtelijk een risico. Iedereen wist wat de rol van de accountant in een traject was, het is aan tafel allemaal besproken, en niemand had er een probleem mee. Maar drie jaar later kan de accountant niet aantonen dat hij het gezegd heeft.’
‘Dan doet een e-mail na de bespreking aan de andere partijen wonderen. Die kun je in 30 seconden schrijven. ‘Zoals besproken sta ik Henk bij in dit traject. Als jullie problemen hebben, laat het me dan weten.’ Op die manier bespaar je een hoop discussie achteraf. Het aardige is dat de klant het vaak ook nog als service ziet. Accountants voelen het ook vaak wel aan dat het niet helemaal goed zit, maar denken ‘Ach, het valt wel mee’. Typisch zo´n beslissing waar je dan later van denkt ‘oeps’. Vaak kleine dingetjes. Ik zeg weleens aan een klant: ‘Geef me een tijdmachine naar een paar jaar terug; in een paar minuten kan ik een heel dossier voorkomen’. Geen fundamenteel gebrek in wat je gedaan hebt, maar het is de manier waarop je het aan de klant bevestigd hebt. Heeft ook te maken met het feit dat een accountant soms denkt dat een bevestiging een aangetekend schrijven moet zijn, maar een e-mail is vaak ook prachtig. Iets meer van die e-mails en ik zou minder te doen hebben.’
Meer over dit onderwerp: Volg de sessie van Jan Garvelink op de AVdag van 25 september a.s. in Papendal Arnhem. U kunt u hier inschrijven: Inschrijven AVdag 25 september.
Geef een reactie