Vanaf 2023 moeten EU-landen die vrachtwagens en bestelwagens laten betalen voor het gebruik van hun infrastructuur dat doen via een kilometerheffing. Met dat voorstel heeft het Europees Parlement ingestemd. Het parlement vindt ook dat lidstaten fileheffingen moeten kunnen invoeren.
Het jaarlijkse Eurovignet voor vrachtwagens dat in Nederland, Luxemburg, Denemarken en Zweden wordt uitgegeven en andere op tijd gebaseerde heffingen, verdwijnt. Om transportbedrijven aan te zetten tot milieumaatregelen, kunnen schone trucks korting krijgen op de kilometerheffingen. Het Europees Parlement boog zich over de herziening van de richtlijn die een aantal spelregels vastlegt voor landen die vrachtwagens tol laten betalen voor het gebruik van hun grote verkeersassen.
‘Meer spoor en binnenvaart’
Peter van Dalen van de ChristenUnie zegt tegen het ANP de aanpak die tot minder CO2-uitstoot moet leiden en milieuvriendelijker vervoersmethoden stimuleert te steunen. ‘Er moet meer vracht vervoerd worden per spoor en binnenvaart. Tegelijk wordt het gebruik van de weg eerlijker belast’, zegt hij. Dat is volgens het principe dat de vervuiler betaalt. De Tweede Kamer spoorde minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) in maart aan meer tempo te maken bij de invoering van de kilometerheffing voor vrachtwagens in Nederland.
Geef een reactie