Een nieuw accountantskantoor! Dat is mijn ambitie en daar ben ik druk mee bezig. We hebben een naam: Manifesto. We zien administratieverwerking als een commodity, als back office-werkzaamheden, die we vanuit een administratiefabriek centraal organiseren. Cijfers zijn bij ons niet meer dan de basis waarop de klanten worden gecoacht. Controlewerkzaamheden besteden we uit aan een externe audit only-partij. We willen dat niet alleen de klant, maar ook wijzelf steeds weer worden gecontroleerd. Dat houdt iedereen scherp.
Ik wil hier graag mijn ‘verbazingsmomentjes’ met jullie delen. Het gesprek aangaan. jullie mening en advies vragen. Want Manifesto is niet alleen opgezet om aan de wensen van de samenleving te voldoen, een nieuwe generatie ondernemers te geven waar zij behoefte aan hebben, maar nadrukkelijk ook om accountantskantoren te inspireren het roer om te gooien. Te laten zien hoe leuk en profijtelijk dat is. Met jullie reacties help je dus niet alleen mij, maar ook het vak en daarmee jezelf.
Mijn eerste verbazing gaat over mijn zoektocht naar geschikte accountants. Ik zoek empathische accountants. Mensenmensen, warme persoonlijkheden, die zich graag, en als vanzelf, inleven in de klant. Geïnteresseerd zijn in wat deze in zijn of haar leven wil bereiken. Zich willen verdiepen in dat waar ondernemers van dromen. Wat de missie van de organisatie is. Wat de doelen zijn. Wat begrippen als duurzaamheid en maatschappelijke relevantie voor de ondernemer kan betekenen. En ja, natuurlijk moeten deze accountants ook goed zijn met cijfers, hun vak verstaan. Maar dat is zo vanzelfsprekend, daar wil ik het niet eens over hebben. Het gaat mij dus om de zachte kanten.
Tot nu toe heb ik nog maar een relatief beperkt aantal kandidaten gesproken die aan het door ons gewenste profiel voldeden. Hoe zou dit komen? Zijn ze er wel, maar durven ze zich niet op hun zachte kanten voor te staan? Vinden ze dat raar? Ongemakkelijk? Zijn ze er niet voor opgeleid? Missen ze de ervaring om ondernemers op deze vlakken van advies te dienen? Heb ik ze dus overvraagd?
Of kijken ze liever nog even de kat uit de boom? Afwachten of Manifesto wel een blijvertje is? Want dat is een ander aspect wat mij als relatieve buitenstaander opvalt: de branche is voorzichtig. Afwachtend. Meer dan andere branches. Terwijl juist bij de accountancy op dit moment ‘grootse’ veranderingen plaatsvinden.
De samenleving is hard op zoek naar een nieuwe aanpak. Andere normen en waarden. Transparantie en maatschappelijke betekenis zijn inmiddels absolute voorwaarden geworden. Met de samenleving zijn ook de klanten, de ondernemers sterk veranderd. Beseffen al een tijdje dat hun persoonlijke ontwikkeling vooraf gaat aan de bloei van hun organisatie. Dat daar de grootste winst te behalen is. En dus zien zij cijfers en jaarverslagen louter nog als instrumenten. Ook fiscaal of juridisch advies mag van hen niet meer op zichzelf staan maar moet de missie van de organisatie ondersteunen. Zoveel mogelijk winst maken is niet meer hun hoogste streven, maatschappelijke relevantie is nu de kern van dat wat zij doen. Money en meaning gaan vandaag op een vanzelfsprekende manier hand in hand. De consequenties hiervan zijn groot. Het vraagt om een andere aanpak.
Of zie ik het verkeerd? Mis ik iets? Zie ik iets belangrijks over het hoofd? Zouden jullie me in dat geval willen helpen? En zouden jullie me ook willen helpen met het vinden van de juiste kandidaten? Met het laten slagen van Manifesto? Het veranderen van de branche? Het vak weer meer aanzien te geven? Heb je adviezen voor me? Inzichten van binnenuit? Ik zie je inspirerende reactie graag tegemoet.
Met Manifesto is het onze ambitie om een nieuwe, landelijke keten van accountants en business coaches voor het MKB op te zetten. Binnenkort opent de pilot-vestiging haar deuren in Amsterdam. Over een paar jaar zullen we in iedere grote stad in Nederland te vinden zijn.
We zijn niet voor niets een coöperatie, waar de leden, de klanten, het voor het zeggen hebben. Elke nieuwe klant krijgt een door een accountant ondertekend manifest, waarin deze belooft dat alles wat we voor de ondernemer doen, elk advies dat hij/zij zal geven, in het belang van de ondernemer en de onderneming is.
Erik Friedeberg
Geef een reactie