Accountancyland kent net zoveel karakters als er soorten weidevogels zijn. En ook de klanten zijn van uiteenlopend pluimage. Het is de kunst om verschillende gedragsstijlen te herkennen, en vervolgens te bepalen hoe je daar het best op kunt inspelen. Tonny Dirkx, consultant en trainer bij Full•Finance, helpt accountants en fiscalisten daarmee.
Waarom draait het ene team gesmeerd en is bij het andere de sfeer niet om te snijden? Waarom zet de ene collega vaak meteen de hakken in het zand, vervalt de ander in zwijgen en begint een derde te kwispelen zodra zich een verandering aandient? Waarom kunnen we van de één heel veel hebben, terwijl dezelfde opmerking van de ander er voor zorgt dat het bloed ons direct naar het hoofd stijgt? Waarom is de een een uitstekende adviseur, terwijl de ander graag op kantoor dingen uitzoekt? Waarom laat de ene klant graag zoveel mogelijk aan jou over, terwijl de ander zijn ideeën tegen je aan houdt om daar vervolgens zelf over te beslissen? En waarom stel je je bij de ene klant het best prikkelend en enthousiast op, terwijl een ander zich door zo’n houding overdonderd zal voelen?
It’s all about behaviour, weet Tonny Dirkx (1967), trainer en consultant bij Full•Finance. Onze favoriete en meestal diep verankerde gedragsstijlen bepalen volgens haar hoe we ons uiten, hoe we met anderen en met vraagstukken omgaan, hoe gedragsstijlen op anderen inwerken, onze rol of zelfs rangorde in een team en onze benadering van klanten bepalen.
Vaak zijn we ons daar niet bewust van, terwijl juist bewustwording ons op weg kan helpen om gesmeerder samen te werken of effectiever met klanten om te gaan.
Geef een reactie