Het zijn verschillende doelgroepen: Zeer vermogende Nederlanders en mensen die onterecht toeslagen ontvangen. Beide groepen krijgen specifieke aandacht van de Belastingdienst. Dit blijkt uit de halfjaarrapportage die gisteren door staatssecretaris Wiebes naar de Tweede Kamer is gestuurd. De Zeer Vermogende Persoon krijgt een in feite een accountmanager toegewezen. Voor de benadering van de toeslaggerechtigde heeft de Belastingdienst gekeken naar hoe energiebedrijven mensen motiveren om snel wijzigingen door te geven. Er staan in dit kader nog voor € 1,7 miljard aan vorderingen open
Zeer vermogende particulieren hebben de ruime belangstelling van de fiscus. Het programma ZVP (Zeer Vermogende Personen) heeft de opdracht te onderzoeken hoe de fiscale behandeling van de ZVP het best kan worden vormgegeven en hoe de Belastingdienst dat kan organiseren. De behandeling zou vergelijkbaar kunnen zijn met de enhanced relationship, die we in Nederland kennen bij grote ondernemingen. Het programma zich op personen met een vermogen van € 25 miljoen of meer, die in Nederland belastingplichtig zijn.
Zeer vermogende persoon moeten een individuele klantbehandeling krijgen. De Belastingdienst werkt dan vanuit een gestructureerd beeld over de financiële positie van de Rijke Nederlander. Deze persoon krijgt dan een vast aanspreekpunt. In die werkwijze wordt de uitvoering van de verschillende belastingwetten op een geïntegreerde wijze vorm gegeven. Soms is er specifieke kennis bij nodig. Daarom krijgen de behandelaars bijscholing. De Belastingdienst wil de Rijke Nederlanders betrekken bij de wijze waarop de Belastingdienst het toezicht vorm zou moeten geven. In november is een grote groep adviseurs van de doelgroep ZVP uitgenodigd om hen te informeren over de voornemens van de Belastingdienst en worden zij uitgenodigd input te geven. De NOB heeft zich positief uitgelaten over dit initiatief. Hoeveel geld hier opgehaald zou moeten kunnen worden meldt het verslag niet.
Toeslagen
Aan de andere kant van het fiscale spectrum bevinden zich de mensen die voor allerlei toeslagen in aanmerking komen. Bij het controleren van toeslagen is de opbrengst ruim € 23 miljoen. Op basis van de loongegevens uit de polisadministratie heeft Belastingdienst/Toeslagen in het eerste halfjaar van 2015 daarom van 24.520 toeslagen (dit zijn 23.766 aanvragers) de uitbetaling gestopt. Op basis van hun aanvraag zou aan deze groep aanvragers in 2015 ruim € 23 miljoen aan toeslagen worden uitbetaald. De Belastingdienst stelt bij deze aanpak te leren van energiebedrijven. Energiebedrijven stimuleren gebruikers en proberen het hen gemakkelijker te maken om op tijd de meterstanden door te geven. De Belastingdienst wil een vergelijkbare aanpak die mensen stimuleert op tijd wijzigingen door te geven en zo terug- en navordering te voorkomen. Bij Belastingdienst/Toeslagen gaat het om gegevens die bekend zijn van derden zoals bijvoorbeeld gegevens uit de BRP (Basisregistratie Personen) op basis waarvan huishoudsamenstellingen kunnen worden bepaald. De Belastingdienst heeft in de eerste helft van dit jaar ruim € 820 miljoen teruggevorderd. Er staan nog voor € 1,7 miljard aan vorderingen open.
Geef een reactie