Binnenkort start u er weer mee. De bespreking van de jaarrekening 2015 met uw klanten. Hoewel er ook accountants zullen zijn die opmerken dat zij het hele jaar door al zaken met hun klanten bespreken. Maar traditiegetrouw is het afronden van de jaarrekening een mooi moment om met de ondernemer om tafel te gaan zitten. De vraag die dan gesteld mag worden is: welke onderwerpen kaart ik nu aan?
Reflectie
Als u met uw klant om tafel zit, is dat een mooi moment om te reflecteren. Welke zaken gingen goed het afgelopen jaar? Wat heeft de ondernemer geleerd? Waar liep de samenwerking plezierig en op welke punten zijn er verbeteringen mogelijk in de relatie tussen u en uw klant?
Fiscaliteit
Het is een goede gewoonte om tijdens de jaarrekeningbespreking ook stil te staan bij de fiscale kant van de zaak. En de praktijk leert dat veel accountants hier ook veel plezier aan beleven, omdat ze merken dat ze op dit punt de nodige waarde toevoegen voor de klant. Daar komt bij dat menig accountant in de MKB-praktijk het vaak vele malen leuker vindt om met fiscale onderwerpen bezig te zijn dan met de vaktechnische kant van de jaarrekening. Uitzonderingen daar gelaten. Maar de discussie over de micro-entiteiten heeft wel duidelijk gemaakt dat menig accountant en ondernemer niet zit te wachten op allerhande vaktechnische bespiegelingen bij de jaarrekening.
De wereld verandert
Maar behalve de gebruikelijke zaken is het goed om bij de jaarrekeningbespreking 2015 uitgebreid stil te staan bij de economische levensvatbaarheid van uw klant. Wie de nieuwsberichten volgt, weet dat dit geen vanzelfsprekendheid is. De faillissementen van Vroom en Dreesman en Macintosh zijn geen geïsoleerde gebeurtenissen, ze zeggen veel over de eindigheid van bestaande businessmodellen.
Kop in het zand
De praktijk leert dat veel ondernemers de neiging hebben om hun kop in het zand te steken en te denken dat de storm wel over zal waaien nu het economisch weer beter gaat. Maar dat is niet zo. Ook de SER waarschuwt daarvoor in haar in oktober 2014 verschenen rapport over MKB-financiering. Een van de conclusies is dat een groot deel van het midden- en kleinbedrijf nog niet doordrongen is van het feit dat een transitie naar een ander business- en verdienmodel noodzakelijk is. Dat geldt zeker voor ondernemers in branches als de detailhandel, het transport, de bouw, het vastgoed, de horeca en zakelijke dienstverlening. Deze ondernemers – maar zij niet alleen – zullen de komende jaren geconfronteerd worden met de gevolgen van disrupties in hun branches.
Bespreekbaar maken
Aan u als accountant dus de taak om dit bespreekbaar te maken. Welke ontwikkelingen spelen er de branche van uw klant? Welke nieuwe spelers zijn er? Waarin onderscheiden deze spelers zich? Natuurlijk speelt de toenemende digitalisering daar een rol bij, maar er zijn ook allerhande maatschappelijke, sociale en economische ontwikkelingen die de economische levensvatbaarheid van uw klant raken. Neem bijvoorbeeld de ontwikkeling van de zelfrijdende auto. Op middellange termijn worden ook de transportbedrijven hier mee geconfronteerd. Welke maatregelen kan uw klant nu al nemen om daar op in te spelen? Daarbij gaat het niet alleen over investeringsvraagstukken, ook het werkgelegenheidsaspect speelt mee. Zo zijn er in alle branches voorbeelden te vinden van ontwikkelingen die nu spelen of er aan komen. Daarbij geldt dat veel ondernemers, maar ook hun accountants, de snelheid waarmee die ontwikkelingen gaan onderschatten.
Overigens kom ik in de praktijk nog al eens de misvatting tegen dat de accountant denkt dat als hij een vraag stelt, hij daar ook het antwoord op moet weten. Dat is niet zo. Het gaat er om dat u in uw rol als accountant de zaken op tafel krijgt, de ondernemer aan het denken zet en in de actiemodus krijgt.
Niet aan de kant blijven staan
Als sparringpartner, financiële huisarts of vertrouwenspersoon van de ondernemer kunt u niet aan de kant blijven staan en denken ‘ik ga het er wel over hebben als het zover is’. Want in de meeste gevallen bent u dan te laat. Daar komt bij dat u ook vaktechnisch uw afwegingen zal moeten maken als het gaat om de economische levensvatbaarheid van uw klant. Maar het is natuurlijk mooier als u het ook als een eer ziet dat u deze zaken met uw klanten bespreekbaar maakt.
Relevant voor uw klant
Daar komt bij dat u relevant blijft voor uw klant als u deze zaken bespreekbaar maakt en het mooie is dat het ook nog het nodige werk oplevert. Trek een morgen of een middag uit om met uw klant en een aantal direct betrokkenen de levensvatbaarheid van het huidige businessmodel tegen het licht te houden. Ga aan de slag met opzetten van nieuwe business- en verdienmodellen, er zijn methoden genoeg beschikbaar die u hierbij kunnen ondersteunen denk bijvoorbeeld aan het Business Canvas Model. Daarbij zult u ontdekken dat u er ook zelf heel wat wijzer van wordt.
Niet wachten
Nu hoor ik sommige van u al denken, ‘maar ik ben nu zo druk. Dat ga ik wel een keer in het najaar doen’. Dat is te begrijpen, maar het is niet verstandig. Juist door nu aan de slag met uw klant te gaan, ontstaat voor uw klant extra ruimte om noodzakelijke veranderingen door te voeren. Wacht niet op een crisis, pak de kansen die er zijn nu al op. Uw klant zal u dankbaar zijn.
Wilt u meer weten over dit onderwerp of er mee aan de slag? Stuurt u dan een mailtje naar janwietsma@uitgeversvanmorgen.nl
Geef een reactie