Een cloudstrategie biedt accountants veel voordelen: flexibiliteit, kosten- efficiëntie, snel op- en afschalen, werken op ieder moment en op elke plek. CaseWare Cloud zal daar veel aan bijdragen. Om te beginnen met een klantdossier in de cloud.
De ondersteuning die CaseWare biedt, zal zich als een olievlek uitbreiden naar het volledig practice- en engagement- management van kantoren, vertelt Richard Schiphorst, directeur van CaseWare Nederland. ‘Waar de nadruk jarenlang heeft gelegen op jaarrekeningrapportage, zien we nu dat wij bijna als vanzelf de stap maken naar de hele praktijk en alle bijbehorende processen: CRM, het online dossier, workflow, analytics en wie weet nog meer. Het hart daarvan is ons samenstelplatform Caseware Cloud, waarin behalve onze eigen oplossingen ook andere best of breed-software benaderbaar is. De beweging die we maken omvat het kwaliteitsproces, betrekt de klant erbij, zet medewerkers aan tot beter samenwerken, spreidt het werk en geeft actuele inzichten.’
Online samenstellen
‘Analytics, data-analyse, bijbehorende businessrules, algoritmen, we zitten er bovenop’, zegt Joost Ekkelboom, salesmanager bij CaseWare Nederland. ‘Technisch gezien zijn oplossingen tegenwoordig relatief snel te leveren. Wij zijn er trots op dat we praktisch zaken hebben ingevuld die nu al gebruikt kunnen worden, vooral het online samenstellen. Er is nog geen partij die dat volledig in de cloud doet.’
Doe-stand
De verbindingen tussen accountant en klant, accountant en beroepsvereniging, kantoren en sofwareleveranciers, collega’s onderling, controleleider en medewerkers, accountant en fiscalist zijn er. ‘Maar als je partijen aan elkaar verbindt en het blijft daarbij, is de toegevoegde waarde niet zeer groot’, vindt Ekkelboom. ‘Onze klanten zoeken naar nieuwe manieren van werken. Zelf moeten ze ook in de doe-stand komen, zoals we recent met twee kantoren hebben gedaan om een best practise te maken.’
Het gesprek in de beroepsgroep gaat de laatste twee jaar over verschuiving van traditioneel werk naar meer advies aan de klant. Ekkelboom: ‘Waar het nog weinig over gaat is: hoe dan? De accountant is goed in wat hij doet, vooral de cijfers. Om hem te helpen dichter op die klant te zitten, moet je zorgen dat hij met zijn dagelijkse werk zoveel mogelijk in control is, meer tijd krijgt om met klanten te praten. De oplossingen die wij bieden, stellen hem in staat dat echt te doen.’
Twee snelheden
CaseWare probeert geenszins de cloud versneld bij alle klanten ‘door te drukken’, maar biedt oplossingen als het ware op twee snelheden aan. On premise oplossingen worden verbonden aan de cloud. Nieuwe functionaliteiten en applicaties worden bij voorkeur in de cloud ontwikkeld. Ekkelboom: ‘Kantoren kunnen blijven werken zoals ze gewend zijn met onze huidige oplossingen. Wie eraan toe is kan opschakelen naar de cloud, met de voordelen van inzichten, overzicht en functionaliteiten die waarde toevoegen aan het proces. De tooling die erbij komt ondersteunt de accountant op alle fronten en zet hem in zijn kracht.’
Vorig jaar liet CaseWare de contouren van zijn cloudplatform zien, nu volgen de bijbehorende applicaties. Schiphorst: ‘De belangrijkste daarvan is het online dossier. De accountant zet niet alleen de jaarrekening klaar, maar hij kan het volledige dossier samen met zijn klant in deze omgeving opbouwen. Vooral ook door een makkelijker en eenduidiger communicatie. Nu geeft het nog veel gedoe als de accountant nog informatie nodig heeft. Traditioneel is hij dan aangewezen op bellen en mailen. Dat vreet tijd. Er komt zand in de machine zodra de AA die eraan werkte, afwezig is. Niemand die er dan bij kan. In het platform is alle informatie centraal beschikbaar voor iedereen. Slimme uitvraagtechnieken zorgen ervoor dat de klant de benodigde informatie aanlevert op het juiste moment.’
Risicogericht
Belangrijk is volgens Schiphorst dat er een optimale mix is tussen efficiency (snelheid) en effectiviteit (kwaliteit), op een risicogerichte manier. ‘Het is niet dat we zeggen: het moet sneller, dus laat accountants minder doen. Het moet slimmer en met de juiste kwaliteit. De output, in welke vorm ook, moet de zekerheid toevoegen die de klant van zijn accountant mag verwachten. Ik denk niet dat je als digitaal kantoor nog veel tijd kunt besparen, wel dat je die anders gaat gebruiken. Door meer tijd te besteden aan werkzaamheden waar de klant extra waarde in herkent, de proactieve advieskant.’ Dat wordt bereikt met premium content in de diverse ‘smaken’ (SRA, Novak, Cygnus Atratus) die CaseWare biedt, maar ook door de integratie van moderne technieken voor certificering van documenten of SBR Assurance.
Foto: Richard Schiphorst (achter) en Joost Ekkelboom (voor)
Geef een reactie