Ondernemers hebben vanaf vanaf 2017 nog maar één set inloggegevens nodig om bij verschillende overheidsdiensten en andere instanties in te loggen en zaken als belastingen, subsidies, voertuigoverschrijvingen en wijzigingen in het Handelsregister te regelen. Het systeem eHerkenning lijkt op het inlogsysteem voor burgers, DigiD, en wordt gefaseerd ingevoerd tussen oktober dit jaar en medio 2018.
eHerkenning, bestaat al, maar wordt nu nog niet op grote schaal door ondernemers gebruikt. Het uitbreiden van het systeem is een initiatief van het ministerie van Economische Zaken. Onder meer de Belastingdienst, het UWV, de RDW en de KvK, de gemeente Den Haag en de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) zijn erbij betrokken. De deelnemende partijen zetten woensdag om 14.00 uur hun handtekening onder de nieuwe afspraken. Momenteel hebben ondernemers nog verschillende soorten inloggegevens om bijvoorbeeld hun omzetbelasting aan te geven, of voor het doorgeven van wijzigingen bij de Kamer van Koophandel (KvK) of de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW). ‘eHerkenning maakt het ondernemers makkelijker en bespaart hen in de toekomst veel geld’, zegt minister Henk Kamp van Economische Zaken. Ondernemers zullen voor het systeem op jaarbasis enkele tientallen euro’s kwijt zijn. Minister Henk Kamp van Economische Zaken: ‘ eHerkenning maakt het ondernemers makkelijker en bespaart hen in de toekomst veel geld.’ Het nieuwe identificatiesysteem wordt vanaf oktober 2017 en 2018 gefaseerd geïntroduceerd voor het wijzigen van zakelijke gegevens, zoals de aangifte omzetbelasting. Bestaande zakelijke inlogmiddelen worden op termijn afgeschaft.
Geef een antwoord