Consumenten hebben in september 3,1 procent meer besteed dan in september 2016, meldt het CBS. Dat is de hoogste groei na januari dit jaar. Consumenten gaven in september vooral meer uit aan kleding, schoenen en woninginrichting.
Volgens de CBS Consumptieradar zijn de omstandigheden voor de consumptie in november gunstiger dan in september. De consumptiecijfers zijn gecorrigeerd voor prijsveranderingen en veranderingen in de samenstelling van de koopdagen.
Duurzame goederen
Consumenten hebben in september ruim 9 procent meer uitgegeven aan duurzame goederen zoals spullen voor hun huis en kleding. Aan voedings- en genotmiddelen besteedden ze daarentegen wat minder dan een jaar eerder. Verder is aan overige goederen ruim 5 procent meer besteed. Consumenten hebben meer gas verbruikt dan vorig jaar september. Dat hangt samen met het weer.
Omzet
Vorige week meldde het CBS dat de detailhandel in september bijna 6 procent meer heeft omgezet dan in september 2016. De verkopen (volume) waren ruim 4 procent hoger. Ook dit cijfer is gecorrigeerd voor de samenstelling van koopdagen. Aan diensten, zoals woninghuur, reizen met bus of trein, bezoek aan restaurant of kapper, en verzekeringen gaven consumenten ruim 2 procent meer uit dan in september 2016.Uitgaven aan diensten maken ruim de helft van de totale binnenlandse consumptieve bestedingen uit.
Stemming
De stemming onder consumenten is in november 2017 gelijk gebleven, meldt het CBS. Het consumentenvertrouwen komt net als in oktober en september uit op 23. Het oordeel over het economisch klimaat is iets minder positief. De koopbereidheid blijft gelijk. Met 23 ligt het consumentenvertrouwen in november ruim boven het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar (- 3). Het vertrouwen bereikte in januari 2000 de hoogste stand ooit (36). Het dieptepunt werd bereikt in maart 2013 (-41).
Geef een reactie