Ik was er, denk ik, vroeg bij als het gaat om social media. Ik weet nog goed hoe ik misschien wel een decennium geleden, op het toen Accountancynieuwsdag geheten evenement een publiek toesprak over het gebruik van social media als LinkedIn en Hyves. Ik denk dat Twitter zelfs nog niet bestond. En nog steeds ben ik een fervent gebruiker van social media, hoewel ik wat minder de behoefte heb om mijn hele leven op Facebook te zetten. En, om eerlijk te zijn, heb ik ook Snapchat en Insta nog niet echt gebruikt. Pinterest daarentegen is nu we een nieuw huis aan het bouwen zijn weer een veelvuldig gebruikt medium. Nee, ik ben nog steeds een fervent twitteraar en gebruiker van LinkedIn. En ik heb ik denk ik veel te danken aan social media. Ik heb er vrienden door gekregen, de nodige nieuwe klanten en we hebben er een veranderingsbeweging voor de accountancy mee opgezet. Kortom ik onderschat de kracht van social media niet.
Toch heb ik besloten om deze zomer even een Social Break te nemen. Hoe lang die gaat duren dat weet ik nog even niet. Er zijn eigenlijk twee belangrijke redenen om dit te doen. De eerste is toch een beetje de verslavende werking van social media. Je wilt graag een beetje op de hoogte blijven en voordat je het doorhebt is er weer een kwartiertje voorbij gevlogen. Nu zijn dat natuurlijk allemaal stief kwartiertjes die je anders ook over zou hebben, maar toch: ik betrap mij er zelf op dat het gewoon tijd kost.
De tweede reden is dat ik merk dat zeker op twitter de discussies steeds scherper en ongenuanceerder worden en steeds meer mensen vast lijken te zitten in hun eigen bubble en het haast onmogelijk is om daar uit te komen. Er is natuurlijk niets mis met een stevige discussie met uitwisseling van standpunten, maar dat doe je altijd met respect (althans zo is mij dat bijgebracht). Nu zie je discussies totaal uit de bocht vliegen, In het algemeen door anonieme reacties die vaak het niveau van onfatsoen ver overschrijden.
Nu zullen er een aantal mensen reageren met: ‘maar Fouk doe jij dat ook niet als je op twitter weer een ‘Ik vertrek’ van commentaar voorziet?’
Ja dat klopt, maar dat doe ik niet anoniem. En ik hoop toch altijd dat ik als verwonderde kijker – en hopelijk met een natuurlijk filter – dat ik niet over de schreef ga. En ik heb daar ook veel leuke reacties op gekregen zelfs van de deelnemers zelf. Maar ik maak mij wel serieus zorgen over het medium; hollen we met elkaar dit medium uit als we alleen nog maar onze eigen mening verkondigen en we andere meningen alleen nog maar afkaffen en wegschelden?
Om te voorkomen dat ik toch terugval krijg heb ik zelf nog een klein attribuutje in gebruik genomen. Het is een zak en als je daar je telefoon in opbergt heb je totaal geen bereik meer. Kortom, lekker de telefoon in de zak en je kan gewoon ongestoord een boek gaan lezen of iets anders doen.
Nu ben ik bang dat ik natuurlijk veel tijd over ga houden, maar met het huidige weer is dat, denk ik, geen straf. En ik heb nog een flinke klus te klaren want op 25 september mag ik u op de AV-dag weer verblijden met een mooi verhaal, de werktitel is voor alsnog ‘Het boek was nog niet uit’. En net zoals een aantal jaar geleden bij mijn verhaal over de perfecte storm ben ik nu ook weer bezig met het schrijven van een essay waarin de gedachtes van de presentatie nog wat dieper worden uitgewerkt. De werktitel daarvan is ‘Het donkergroene groenboek, een visie op een duurzame toekomst van het accountantsberoep’. Kortom veel te druk voor social media, tot na de break.
Ben het helemaal met je eens Fouk, Twitter, een van de belangrijkste en snelste informatie kanalen ter wereld begint inderdaad steeds meer een afvoerputje te worden waarbij ongenuanceerde argumenten en schelden met de diverse ziektes schering en inslag zijn. LinkedIn is en blijft naar mijn mening het belangrijkste Social Media kanaal voor de zakelijke gebruiker. Maar ook hier zie je soms al een link naar bijvoorbeeld een Marktplaats advertentie….Een break, je hebt groot gelijk. Wellicht een goed moment om dit voorbeeld te volgen.