De sector transport en logistiek ging uit van een omzetderving van 4 miljard euro door de coronacrisis. Maar het blijkt mee te vallen. Economen van ABN Amro denken zelfs dat de sector te veel financiële compensatie heeft aangevraagd.
Kortlopende schuld
Het aantal bedrijven dat van maart tot en met juli 20 procent minder omzet heeft geboekt – en daardoor recht had op een NOW-uitkering – is waarschijnlijk beperkt, zegt de bank. Als er te veel financiële steun is ontvangen door bedrijven in de transport of logistiek, dan moet er worden terugbetaald aan het UWV. In de tussentijd moet het bedrag als kortlopende schuld worden verantwoord.
Minder dan 4 miljard
Vooral bij de goederen, wegvervoer en binnenvaart viel de schade nog mee, zegt Albert Jan Swart, sectoreconoom Transport en Logistiek bij ABN Amro. De sector is uiteindelijk nog behoorlijk hard geraakt, zegt hij, maar minder dan de 4 miljard omzetdaling waarvoor NOW is aangevraagd. ‘Ik denk dat er nog heel veel bedrijven in de lucht zijn gehouden: het aantal faillissementen is nog altijd vrij laag. En het helpt ook dat belastingbetalingen en rente- en aflossingen werden uitgesteld.’
Bizarre 6 maanden
Het was een bizar half jaar voor de transportsector. Eerst viel er heel veel weg omdat de Chinese industrie door het coronavirus wekenlang voor 90 procent stil lag en de toeleveringsketen ernstig ontregeld raakte. Ook het vervoer naar de havens, vliegvelden en over het spoor in China was bijna helemaal gestopt. En in maart ging het helemaal mis voor de Nederlandse ondernemers toen het coronavirus hier om zich heen raasde. Toen moesten de supermarkten van de ene op de andere dag in een moordend tempo worden bevoorraad. Er ontstonden tekorten aan medische producten zoals mondkapjes die vaak in allerijl werden aangevoerd met passagierstoestellen die waren omgebouwd tot vrachtvliegtuigen vanuit Azië. En de pakkettenmarkt kreeg te maken met een recorddrukte door thuiswinkelende consumenten.
Klappen bij internationale handel
Met name branches die heel veel internationaal transport doen daalden wel met dubbele cijfers, zegt Swart. ‘Bijvoorbeeld het spoor, dat veel door de Duitse industrie doet, werd keihard geraakt door de auto-industrie daar. Maar ook de scheepvaart is erg afhankelijk door de handel met andere Europese landen, die veel harder werden geraakt dan Nederland zelf. Ook de luchtvracht werd in het tweede kwartaal hard geraakt doordat de wereldhandel sterk onder druk staat.’
Normaal in 2022
ABN Amro voorspelt dat de transportsector in 2020 in totaal met 5,5 procent krimpt. De sector zal in 2021 weer groei laten zien, van circa 2,5 procent. Volgens de economen is de sector in 2022 volledig hersteld. Dat volledige herstel blijft nog even uit mede omdat er door corona een enorme toename van faillissementen wordt verwacht in het vierde kwartaal. Daarbij zal ook de stikstofcrisis in de herfst en winter gevolgen hebben voor het wegvervoer; er zal dan waarschijnlijk minder worden gebouwd, waardoor transportvolumes zullen dalen. De handelsspanningen tussen de VS en China en een harde brexit kunnen ook tot problemen leiden voor de sector.
Zie hier het bericht van ABN Amro.
Geef een reactie