De fiscale aangifte is een belangrijk onderdeel van de financiële administratie van je klant. De bedragen moeten kloppen, want je wilt niet dat je klant teveel betaalt of achteraf een naheffing krijgt. Toch is dat makkelijker gezegd dan gedaan, want in de praktijk lopen veel administratie- en accountantskantoren tegen obstakels aan bij het doen van een fiscale aangifte. In dit artikel zetten we de meest voorkomende struikelblokken op een rij én vertellen we je hoe je deze kunt omzeilen.
Verschillende soorten software
Om een fiscale aangifte te maken, moet je als accountant vaak met verschillende soorten software werken. Daardoor worden gegevens niet automatisch gesynchroniseerd. Dat kost je veel handmatig werk en het vergroot de kans op fouten in de fiscale aangifte.
“Voorheen moesten we wisselen tussen verschillende software. Nu hebben we een totaalpakket waaruit we alles kunnen doen. Dat werkt een stuk makkelijker.”
Daphne van Dongen | Samen Adviseert & Ondersteunt Administratiekantoor
Communicatie via verschillende kanalen
Doordat je met je klant communiceert via verschillende kanalen (zoals e-mail en Whatsapp), heb je niet alle benodigde informatie op één plek. Daardoor ben je veel tijd kwijt om alles bij elkaar te verzamelen als je de fiscale aangifte wilt doen. Laat staan als je een keer een klant overneemt van een collega; dat is bijna niet te doen.
Je werkt niet vanuit de cloud
Nu veel kantoren meer thuiswerken, ontstaan er problemen als er niet wordt gewerkt met cloudsoftware. Gegevens en informatie zijn daardoor namelijk niet makkelijk beschikbaar voor iedereen binnen de organisatie. Dat zorgt ervoor dat je niet snel met elkaar kunt schakelen, waardoor het meer tijd kost om de fiscale aangifte gereed te maken.
“Het fijne van Fiscaal Gemak en Rapportage Gemak is dat we nu volledig vanuit de cloud werken. Zo kun je altijd snel met elkaar schakelen.”
Daphne van Dongen | Samen Adviseert & Ondersteunt Administratiekantoor
Geef een reactie