• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, ICT en kengetallen
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
    • Incompany
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
    • AV-padeltoernooi
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
Accountancy Vanmorgen

  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, ICT en kengetallen
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
    • Incompany
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
    • AV-padeltoernooi
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
Home » Efficiëntie voor accountants | Wat levert procesoptimalisatie je op?

Efficiëntie voor accountants | Wat levert procesoptimalisatie je op?

Accountancy

10 november 2022 door Exact

Efficiënt staat voor doelmatig, met zo min mogelijk inspanning zo veel mogelijk resultaat behalen. Dat kun je interpreteren als een excuus om “er de kantjes vanaf te lopen”, maar in de wereld van accountants- en administratiekantoren gaat dit over manieren om bestaande uitdagingen als een krappe arbeidsmarkt, piekbelasting en hoge kwaliteitseisen succesvol het hoofd te bieden. We gaan in gesprek met Exact collega’s Roos Timmermans en Martin van Vliet over de 4 knoppen waar je aan kunt draaien om de efficiency van je kantoor – en daarmee je kans op overleven en groeien – te vergroten. In dit blog kijken we naar de eerste knop: ‘procesoptimalisatie’.

Uurtje factuurtje

We praten al heel lang over efficiëntie, ook in accountancyland. Maar waarom kost het dan zoveel moeite om daadwerkelijk efficiënt te gaan werken? Martin: ‘Ik denk dat de belangrijkste reden voor het vooruitschuiven van procesoptimalisatie ligt in de business case. Of liever, het ontbreken daarvan. Zolang klanten nog worden gefactureerd op basis van gemaakte uren maal tarief, is er geen enkele stimulans voor kantoren om extra te investeren in het verbeteren van processen. Bijvoorbeeld door het aanschaffen van intelligente software waarmee medewerkers minder uren hoeven te maken om voorgeschreven werkzaamheden uit te voeren.’

Hij vervolgt: ‘Een ander belangrijke drempel is transparantie. Tijdens het onderzoek onder ondernemers op basis waarvan de Exact Cloud Awards dit jaar zijn toegekend, kwam naar voren dat ondernemers het heel fijn vinden wanneer hun accountant openheid van zaken geeft over hoe de prijs van hun dienstverlening is opgebouwd. Terwijl veel accountants juist aangeven dat transparantie niet iets is waar klanten op zitten te wachten.’

Roos: ‘Dit kan worden ingegeven door de angst dat je niet uit kunt leggen wat je nu specifiek levert aan de klant. Je gaat liever met een rapport van 30 pagina’s naar de klant dan een met 10 want dan is je ‘toegevoegde waarde’ beter zichtbaar. Terwijl het veel meer zit in de kwaliteit en tijdigheid van je advies. De geprinte versie van de jaarrekening verdwijnt in de meeste gevallen nog steeds in de bekende la om vervolgens te worden vergeten.’

‘De manier van samenwerken wordt veelvuldig omschreven als efficiënt en levert daarmee tijdswinst op. Jullie hebben de automatisering op orde en klanten weten dit te waarderen. Jullie prijsmodel is transparant, dat vinden de klanten prettig’

Bron: Juryrapport van de Cloud Award Winnaar 2022 | CapsNobel Accountants & Belastingadviseurs

Prijsmodel

Martin: ‘Procesoptimalisatie vraagt om een investering die voor de baten uitloopt en voegt alleen waarde toe als kantoren bereid zijn om zich op een andere manier voor hun dienstverlening te laten betalen.’ ‘Nou, ik weet niet of ik het hier mee eens ben,’ geeft Roos aan. ‘Efficiëntie voegt altijd waarde toe en het staat in principe los van het prijsmodel. Het prijsmodel bepaalt waar de pijn van inefficiëntie wordt gevoeld. Reken je uur maal tarief dan is de klant de Sjaak. En ingeval van vaste prijs dan voelt de accountant/adviseur de pijn. Hoe je met de opbrengsten (bijvoorbeeld tijdwinst) van procesoptimalisatie omgaat, bepaalt de echte toegevoegde waarde voor je kantoor!’
Roos vervolgt: ‘Blijft je prijsmodel (uur maal tarief) gelijk, dan ga je minder verdienen per klant. De prikkel om efficiënter te werken is dan afwezig. Wijzig je je prijsmodel naar vaste prijzen, dan kun je op basis van minder inspanningen je opbrengst misschien zelfs laten groeien. De klant betaalt ogenschijnlijk minder en krijgt meer (klant blij). En het kantoor kan makkelijker meer klanten bedienen tegen hetzelfde tarief (kantoor blij). Hoe ga je om met de beschikbaar gekomen tijd? Besteed je deze aan de relatie met je klant en resulteert dat in relatief duurdere advieskansen (autonome omzetgroei), of ga je meer klanten bedienen met dezelfde standaard dienstverlening/aanpak. In geval van uren maal tarief zal de tweede optie zeker niet leiden tot autonome omzetgroei. De bespaarde uren worden dan ingezet tegen hetzelfde tarief bij andere klanten.’

Zand in de motor

Naast de eerdergenoemde transparantie in prijzen is er meer nodig voor het optimaliseren van de dienstverlening. Het vraagt ook om anders om te gaan met je klanten, hen medeverantwoordelijk te maken voor wat een bepaald stuk dienstverlening kost. Martin: ‘De klant is natuurlijk koning, maar tegelijkertijd ook vaak het zand in de motor van je kantoor. Hoe vaak komt het niet voor dat je door het ontbreken van informatie vertraging oploopt in je werk? Ga je je financiële dienstverlening aanbieden op basis van abonnementen of strippenkaarten, dan ontkom je er naar mijn idee niet aan om tegelijkertijd heel goede afspraken met je klant te maken. Een soort ‘Service Level Agreement’ waarbij je aangeeft wanneer je welke informatie en documenten nodig hebt, waarbij de prijs van de dienstverlening bij elke vertraging die wordt veroorzaakt door de klant een stukje hoger wordt.’

‘Dat is zeker belangrijk, maar het zit volgens mij niet alleen in het opvoeden van klanten,’ stelt Roos. ‘Je wilt de werkzaamheden voor bijvoorbeeld de jaarrekening niet op laten lopen tot het einde van het jaar, maar hier continu mee bezig zijn. Door te werken aan ‘smart closing’ en meer gebruik te maken van smart checks hou je doorlopend in de gaten welke gegevens er al dan niet voor elk dossier aanwezig zijn. Op die manier verzamel je alle relevante informatie op het moment dat je nog weet waar het over gaat. Je verspreidt het werk over het jaar, voorkomt piekbelasting en verdeelt het onderhanden werk optimaal over alle kantoormedewerkers. Op die manier heb je veel meer grip op je eigen werkprocessen.’

Efficiëntie of klantenstop

Steeds meer kantoren stellen een klantenstop in, simpelweg omdat ze meer werkzaamheden niet aankunnen. ‘Ik zie nog steeds veel kantoren die investeren in (meer) medewerkers om al het werk gedaan te krijgen. Terwijl je met een evenredige investering in mensen én innovatieve technologie dubbel zoveel kunt doen en daarmee ook je winstgevendheid laat groeien,’ gaat Martin verder.

Roos: ‘Daarbij zijn veel kantoren ook nog eens penny wise en pound foolish. Ja, investeren in goed gereedschap kost geld en zorgt er bovendien voor dat je kostbare medewerkers wellicht even iets minder declarabel zijn. Maar het zorgt er wel voor dat je geen klantenstop hoeft in te stellen en op termijn groei blijft faciliteren. In de huidige krappe arbeidsmarkt worden we gedwongen om naar andere opties te kijken dan het simpelweg aannemen van extra personeel. Naar mijn idee horen we uit de markt nog te weinig geluiden om software in te zetten die de efficiency van bestaand personeel naar een hoger plan trekt.’

Procesoptimalisatie voor kantoren

Het belang van procesoptimalisatie mag overduidelijk zijn, de uitdaging blijft hoe je hier op je eigen kantoor mee aan de slag kunt. Op hoofdlijnen komt het hierop neer:

  • Zorg ervoor dat je de klant inzicht geeft in zijn/haar verantwoordelijkheden binnen het totale proces en maak dit waar mogelijk zichtbaar in de prijzen die je voor je dienstverlening hanteert.
  • Kijk bij procesoptimalisatie naar díe onderdelen van het proces die de grootste bottleneck vormen en kijk hoe dit makkelijker, sneller en efficiënter kan.
  • Werk met smartclosing en risicogerichte controles.

Contact

Nu we binnen de Exact productlijn nog eenvoudiger de fiscale, salaris en HRM data naast de financiële data kunnen leggen, zijn we samen met de markt nieuwe functionaliteit aan het ontwikkelen om processen waar mogelijk verder te optimaliseren. Wil je weten hoever we al zijn, of heb je zelf goede suggesties? Laat het ons weten!

Bron: Exact

 

Categorie: Accountancy

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kennispartner

NVKM: (r)evolutie van kwaliteit in de accountancy

Partnercarrousel

3 tips om slimmer digitaal samen te werken
Werkgeluk bij accountants? We geven enkele inzichten
AFAS ondersteunt accountants bij nieuwe regeling Opgaaf Werkelijk Rendement (OWR)
Van cijfertijger naar communicatiekanon
3 uitdagingen voor moderne accountantskantoren – en hoe je ze aanpakt
ViDA: grote btw-verandering op komst 
Caseware introduceert SCOPE+: cloudoplossing voor bijzondere opdrachten buiten samenstellen en controle
De spagaat van de Wwft: vertrouwen of verantwoordelijkheid?
Proactief optimaliseren komt voor adviseren
Accountancy in transitie: jouw handleiding om relevant te blijven
KYC automatiseren vs. handmatige processen: wat past bij jouw bedrijf?
Podcast Hixtival | AI in de accountancy: “Zie AI als je collega, die moet je ook inwerken”
Koppel Zenvoices nu met Microsoft Dynamics 365 Business Central
Een Nederlandse ondernemer met een Amerikaans paspoort? Let dan goed op
Hoe je advieswerk écht van de grond krijgt 
Zo geef je goed advies over aangiften van erf-en schenkbelasting
“Soms verrassen studenten ons echt” HAN zet stappen met vernieuwde curricula Finance
De generatiekloof die de accountancysector niet kan negeren
Hoe Supplied accountants en platforms helpt samen sterker te staan in DAC7 – inzichten van Supplied’s CCO: Bas Bogerd”
Sleutelrol accountant bij meldingsplicht transacties 
Factureren zonder frustratie met de juiste facturatiesoftware voor accountants
Accountants en bedrijfswaardering: je bent een onmisbare schakel
Veelgestelde vragen van bedrijven met complexe consolidatie  
Secundaire arbeidsvoorwaarden in de accountancy: wat is standaard en wat is extra?
Investeringen en exits in het private equity landschap
De 9 grootste frustraties bij urenregistratie voor accountants (en hoe je ze voorkomt)
Transparantie loont: waarom salarisvermelding in finance vacatures het verschil maakt
Boekhoudlandschap sterk gefragmenteerd, softwarekampioen ontbreekt (nog) in Europa
Altijd een correcte urenverantwoording voor We Do Finance
Nieuwe integratie tussen PKIsigning en Irrus: digitaal ondertekenen direct vanuit SharePoint
Een document managementsysteem (DMS) is onmisbaar voor accountantskantoren 
5 tips om je klantdossiers slimmer te organiseren (zonder extra werk)
Visionplanner Herfst Boost 2025: meer grip, minder handwerk
Wat betekent het einde van het Logius Portaal voor het deponeren van je jaarrekening? 
Cijfers en drijfveren achter fusies en overnames in de accountancy
De mens is “nooit” de oorzaak van een datalek 
Waarom het koppelen van AFAS aan SharePoint het verschil maakt voor moderne accountantskantoren 
“Handmatig bonnetjes invoeren voelt straks net zo achterhaald als faxen”
Bjorn Lunden lanceert Lundify 
Van mappendenken naar metadata: zó werkt de Document Hub
Technologie combinerenmet businesskennis
AI-ideation als vliegwiel voor ontwikkeling van accountancy software 
De Vbar komt eraan. Tijd om grip te krijgen op je zzp-risico’s
De mensen achter de loonstrook: in gesprek met Kevin Krikkers
Klanten soepel bedienen met AFAS SB
Meer financiële ruimte? De energiebon als slimme oplossing
Het ‘zo-goed-als-zeker’-criterium van de Hoge Raad
Groeipad in de samenstelpraktijk: van gevorderd assistent naar client manager
Hoe krijg je klanten en medewerkers mee in een softwareverandering?
De volgende stap in AI: HR-assistent Loket begrijpt nu je eigen documenten
Werkgeverslasten berekenen: vijf vragen beantwoord     
Met de Standaard Bankverklaring via SBR zetten we een grote stap richting efficiënter en betrouwbaarder samenwerken
Een netwerk vol kennisen ervaring
AV-Top 50 | Gratis opleiding belangrijk wapen in strijd tegen personeelstekort
Hixtival-podcast | AI-geletterdheid: hoe bereid je je organisatie voor op de risico’s van AI?
Bent u als ondernemer goed voorbereid op de Europese Data Act? 
Waarom kennis van arbeidsrecht belangrijk is voor adviseurs

Vacatures

Ervaren Assistent Accountant- Gouda
WEA
Algemeen directeur
Scab
Gevorderd Assistent Accountant 24-40 uur
Bos advies
Gevorderd medewerker accountancy (samenstel)
PIA Group
Assistent accountant samenstelpraktijk
Scab
Assistent Accountant – 24-40 uur
Bos Advies
Assistent accountant mkb – Dordrecht
aaff
Assistent Accountant Controlepraktijk (Audit) Gouda
WEA Gouda
Finance & Business Development Analyst
PIA Group
Senior Assistent Accountant Audit
Bentacera
Beginnend assistent accountant – Lichtenvoorde
BonsenReuling
Senior Assistant Accountant
HLG Accountants & Adviseurs
Vacature Assistent accountant Duiven
Westerveld en Vossers
Accountant (RA)
HLG Accountants & Adviseurs
Assistent Accountant Audit – Groningen
Bentacera
Accountant – Helmond
aaff
Assistent accountant bij RA12 Registeraccountants
RA12
Accountant (AA)
HLG Accountsnts & Adviseurs
Junior audit manager
RA12
Controleleider – Barendrecht
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Controleleider (Audit) Gouda
WEA Gouda
Assistent Accountant – Samenstelpraktijk (32–40 uur)
PIA Group
Audit assistent
HLG Accountants & Adviseurs
Accounting & Controlling Medewerker
PIA Group
Teamleider Accountancy 
aaff
(Junior) Accountant AA Alphen aan den Rijn
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Accountant  – Eindhoven
aaff
Controleleider audit
Kaap Hoorn
Junior Manager Audit – Drachten
Bentacera
Gevorderd assistent accountant Audit
BonsenReuling
Gevorderd Assistent Audit Barendrecht
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Vacature senior adviseur corporate finance
Adcorporate
Beginnend assistent accountant Audit (met 1 jaar ervaring)
BonsenReuling
Gevorderd Assistent Accountant Gouda
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Start als gevorderd Assistent accountant bij RA12 Registeraccountants!
RA12
Assistent accountant mkb – Zwolle
aaff
(Junior) Accountant AA Gouda
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Abonneer nieuwsbrief AV

Meest gelezen

  • Man negeert waarschuwing ING, verliest geld aan oplichters en stelt bank aansprakelijk 16.9k weergaven

  • Accountantskantoor verschijnt niet op zitting, alle vorderingen toegewezen 12.8k weergaven

  • Hof: bedrijfstakpensioenfonds moet btw heffen op volledige premie 9.2k weergaven

  • Vrouw had stiekem drie fulltime banen, moet schadevergoeding betalen 6.5k weergaven

  • Medewerkster fiscus ontslagen na verlagen aanslagen dorpsgenoot 4.3k weergaven

Vraag en aanbod

Samenwerking gezocht/aangeboden door audit-onlykantoor
Ter overname gezocht: administratiekantoren in heel Nederland
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit de regio Eindhoven
Samenwerking aangeboden voor wettelijke controles
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit Twente
Ter overname aangeboden: Accountantskantoor regio Den Haag
Administratiekantoor ter overname gezocht
Mbi-kandidaten en/of accountantskantoor gezocht in Zeeland
Administratiekantoor regio Hendrik Ido Ambacht ter overname gezocht

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen