Hoe versterk je de relatie met je klanten? Uit het ondernemersonderzoek voor accountancydiensten 2022 blijkt dat er volop kansen liggen voor accountants en administrateurs. Het vaker delen van kennis en daarmee de samenwerking krachtiger maken, is zo’n kans. Gemiddeld scoren accountants momenteel een 6,8 voor het proactief informeren van klanten over belangrijke ontwikkelingen in hun sector. Dat betekent dus dat er voldoende ruimte voor verbetering is!
Goede klik gezocht
De onderzoeksresultaten zijn meerledig, zoals je leest in dit rapport. Allereerst geven MKB-bedrijven in hun zoektocht naar een geschikte accountant aan een partner te zoeken met een goede ‘klik’. In het onderzoek geven ze aan een accountant te willen die naadloos communiceert en hen zowel gevraagd als ongevraagd informeert en adviseert.
Ondersteuning graag
Daarnaast geven MKB’ers tijdens het onderzoek aan dat accountantskantoren hen op een paar manieren goed kunnen ondersteunen. Met de voorbeelden die ze noemen, kun jij je voordeel doen. Door je klanten tijdig te informeren over financiële deadlines en de impact van nieuwe wet- en regelgeving bijvoorbeeld, help en verlicht je hen. Accountancy is immers jouw vak, niet dat van je klant.
Kies voor online samenwerken
Wie houdt er nu niet van directe communicatie en online samenwerking met korte lijntjes? Precies. Vandaar dat we Mijn[Kantoor] hebben bedacht. Het grote voordeel van Mijn[Kantoor] is dat je kennis direct kunt delen met klanten via jullie eigen gepersonaliseerde kantoorapp. Hiermee toon je – zonder dat het je meer tijd of moeite kost – een proactieve houding als het gaat om kennisdeling!
Schakel sneller via online chat
Tijdens het online samenwerken kan de in-context communicatie chat in Mijn[Kantoor] je helpen direct te communiceren over bijvoorbeeld documenten en boekingen. Zo wordt het afhandelen van vraagposten een minder tijdrovende en foutgevoelige klus. Bovendien vraag jij – en levert je klant – met één druk op de knop bonnetjes aan. En je vraag of die ene inkoopfactuur zakelijk of privé is, is zo beantwoord.
Voldoe aan klantbehoeften
Even terug naar de resultaten van het onderzoek. Je klant geeft aan een proactievere houding van je te verwachten als het gaat om het delen van sectorspecifieke kennis. Hij wil ontzorgd worden én naadloze communicatie; kortom een gezonde relatie met jou als accountant. Door online te gaan samenwerken en te gaan communiceren via één platform, bereik je meerdere doelen tegelijk.
Houd tijd en energie over
In dit artikel over efficiënt samenwerken lees je nog meer redenen om de samenwerking met je klant te automatiseren. Online klantdossiers, minder mailverkeer en een handige communicatie-app gaan zowel jou als je klant tijd en energie besparen. Die je vervolgens kunt besteden aan het verbeteren of uitbreiden van je dienstverlening of verbreden van je klantenpakket. Al kan het zomaar zijn dat dat laatste automatisch al gebeurt. Hoe beter de relatie met je klanten, hoe meer zij immers wandelende ambassadeurs voor jouw kantoor worden!
Ben jij benieuwd hoe je nog efficiënter kunt samenwerken met klanten? En wil je weten welke automatiseringsmogelijkheden er zijn? Lees hier dan meer over de Accountancy Suite van Exact.
Geef een reactie