Van alle ondernemers is slechts 4 procent ontevreden over zijn of haar huidige accountant. Dat blijkt uit de MKB Cloud Barometer 2014 van Exact. Ook zegt ruim driekwart van de geënquêteerde ondernemers het komende jaar niet over te stappen naar een andere accountant. Toch betekent dit niet dat je op je lauweren kunt gaan rusten: in ruil voor lagere kosten wil één derde van de MKB’ers namelijk alsnog overstappen naar een andere accountant. Maar gaat het daarbij alleen om directe kosten?
Innovatie en ontwikkeling zorgt voor besparing
Joël Wijngaarde, agile evangelist en CTO bij Us Media, werkt met accountant Louis van Garderen van JOINSON&SPICE: ‘Kosten zijn op zich wel belangrijk, maar de reden waarom ik ben overgestapt is innovatie. In mijn beleving zijn veel accountants niet zo bezig met de ontwikkeling van de markt en de innovatie van hun product. En het gaat mij niet alleen om prijs; ze moeten juist ook bezig zijn met verbetering. Dat kan betekenen dat de accountant an sich misschien niet per definitie goedkoper is, maar de kosten eromheen wel lager zijn – door processen goed op elkaar te laten aansluiten, bijvoorbeeld. In de operatie zit voor mij vaak de besparing.’
Ken je groeimarkt
Het lijkt er dus op dat een accountant die je bedrijfsprocessen efficiënter en sneller kan laten verlopen, zijn tarief meer dan terugverdient. En dat doen ze natuurlijk niet door alleen maar jaarrapporten te maken. Sterker nog: maar liefst 65% van de accountants ziet bedrijfsadvies als de grootste groeimarkt. Maar voor je goed advies kunt uitdelen, moet je wel meer specialistische kennis hebben.
Kennis van processen en advies belangrijk
JOINSON&SPICE, de Cloud Accountant van 2014, richt zich bijvoorbeeld specifiek op TMT (Technologie, Media en Telecom) bedrijven. En oprichter Louis van Garderen heeft naast een natuurlijke interesse voor de sector, ook diepgaande kennis ervan. Wijngaarde: ‘Die kennis is voor ons interessant. Ik vraag van hem meer adviezen, stuur bijvoorbeeld ook budgetten naar hem toe. Zo krijg je wel een directere relatie met je accountant; het gaat om meer dan alleen de jaarstukken. Je bent samen met de dagelijkse bedrijfsvoering bezig.’
Te administratief?
Van Garderen: ‘Bij wisseling van de accountant kom ik nog al eens tegen dat het beeld dat een klant van de accountant heeft veel te administratief is. Ik moet vaak eerst uitleggen dat de administratie wel cruciaal is maar dat die verregaand geautomatiseerd zou moeten worden. Zodat we dan voor de echt belangrijke zaken tijd krijgen. Soms zie ik ondernemers dan opfleuren: zo’n relatie zoek ik al jaren met mijn accountant.’
Data-analyse nog niet overal gemeengoed
Na die automatiseringsslag kun je je als accountant dus pas echt gaan richten op advies geven. En als we afgaan op de Cloud Barometer, is nog niet iedere accountant zo ver: ICT en data-analyse werden aangewezen als de belangrijkste verbeterpunten. Daarbij werkt nog maar één derde van de accountants met cloudsoftware, terwijl ze juist daarmee een slag kunnen slaan qua efficiency.
Meer aandacht
Volgens Sebastiaan de Jong, Business Director Cloud Solutions bij Exact, heeft een dergelijke automatisering van de administratie niet alleen het voordeel dat je er tijd en geld mee wint: ‘Door klanten inzicht te geven in de processen, kunnen accountants proactief advies geven. Zo kunnen ze klanten in de toekomst niet alleen binnenboord houden, maar zelfs nog meer persoonlijke aandacht geven. ‘
Echte interesse
En daar gaat het toch om: de relatie en de betrokkenheid, vindt ook Wijngaarde: ‘Het gaat bij zo’n accountant niet meer alleen om uren verkopen, maar ook om echte interesse in je bedrijf. Zo bouw je ook veel meer een relatie op – met wederzijds vertrouwen. En dat is essentieel als je meer wilt samenwerken.’
Geef een reactie