Het ministerie van Financiën is 9 juli 2015 gestart met de publieke consultatie over een nieuwe wet die marktmisbruik, zoals het het manipuleren van LIBOR en EURIBOR, moet verbieden. Tot en met 10 augustus kunnen mensen reageren. De nieuwe regels moeten boetes tot € 20 miljoen mogelijk maken
Het wetsvoorstel omvat de implementatie van zowel een nieuwe verordening als een richtlijn. De verordening vervangt de richtlijn marktmisbruik 2003 en stelt regels ter voorkoming van handel met voorwetenschap en marktmanipulatie, oftewel marktmisbruik. De reikwijdte van de regels worden op verschillende gebieden uitgebreid vanwege:
- de introductie van nieuwe gereguleerde handelsplatformen,
- de opkomst van nieuwe (geautomatiseerde) handelstechnieken en
- de vlucht van handel (in derivaten) buiten de traditionele handelsplatformen.
Ook wordt manipulatie van benchmarks als LIBOR en EURIBOR expliciet verboden. Verder heeft de verordening als doel om het onderzoeks- en handhandhavingsinstrumentarium van toezichthouders te versterken en te harmoniseren. De nieuwe richtlijn introduceert minimumregels voor de strafrechtelijke bescherming tegen marktmisbruik; lidstaten moeten het mogelijk maken dat in ieder geval voor ernstige vormen van marktmisbruik strafrechtelijke vervolging mogelijk is.
De verordening heeft een rechtstreekse werking. Het wetsvoorstel laat daarom de huidige regels ter voorkoming van marktmisbruik vervallen. Deze zijn momenteel opgenomen in de Wet op het financieel toezicht en zijn gebaseerd op de richtlijn marktmisbruik 2003. Het wetsvoorstel heeft verder gevolgen voor de systematiek van de bestuurlijke boete en de openbaarmaking van bestuurlijke sancties. Zo wordt de maximale boete die toezichthouders kunnen opleggen verhoogd van € 4 naar € 5 miljoen. Voor ernstige overtredingen wordt een boete van 10% van de omzet mogelijk. In uitzonderlijke gevallen wordt het mogelijk om een boete van maximaal € 20 miljoen of 15% van de omzet op te leggen. Daarnaast leidt de verordening ertoe dat toezichthouders meer informatie openbaar moeten maken. Het wetsvoorstel past daarom ook de publicatieregeling aan.
Het is via de Wet op de economische delicten al mogelijk om marktmisbruik strafrechtelijk te vervolgen. Inhoudelijk voldoet Nederland dus al aan de nieuwe richtlijn. Het wetsvoorstel bevat ter uitvoering van de nieuwe richtlijn daarom alleen technische wijzigingen.
Geef een reactie