Heeft de gedachte aan uw eigen accountantskantoor een vast plekje in uw dagdromen? En wilt u graag de sprong wagen tussen fantasie en werkelijkheid? Dan bent u in dit artikel aan het juiste adres: hier vindt u een handig stappenplan waarmee u eenvoudig de route kunt uitstippelen en plannen – en veelgemaakte fouten kunt vermijden. Veel succes!
Stap 1: Stel een grondig ondernemingsplan op
In uw ondernemingsplan of businessplan biedt u een structureel kader aan uw visie, plannen en ideeën voor de realisering van uw accountantskantoor. Zo krijgt u een beter beeld van de haalbaarheid en vergeet u geen belangrijke zaken.
Er is geen vaststaande indeling die u moet volgen, maar in ons artikel “Ondernemingsplan opstellen? Zo doet u dat!” kunt u een goede richtlijnterugvinden. Zorg er alleszins voor dat uw businessplan verduidelijkt hoe uw kantoor zich onderscheidt van de concurrentie: voer een marktanalyse uit, beschrijf uw sterke en zwakke punten, en lijn de marketingstrategie uit die de toegevoegde waarde van uw bedrijf in de verf zal zetten.
Besteed ook aandacht aan eventuele vergunningen die u nodig heeft en vermeld de bedrijfsruimte die uw kantoor zal huisvesten. Wilt u graag van thuis uit werken? Check dan eerst bij de gemeente of u daar toestemming voor heeft. Denk ook na over welke hulpmiddelen u gaat gebruiken bij uw praktijkvoering, zoals bijv. softwareprogramma’s.
Voorzie eveneens een financieel plan: hoe gaat u de financiering van uw accountantskantoor regelen?
Stap 2: Kies een passende bedrijfsnaam
U kunt uw kersverse accountantskantoor niet inschrijven bij de Kamer van Koophandel zonder een herkenbare bedrijfsnaam. Houd daarbij rekening met de regelgeving rond het keuzeproces. Zo is het verboden om persoonsnamen van iemand anders te gebruiken – zelfs niet met toestemming. Ook moet de naam uniek genoeg zijn: als hij te sterk lijkt op een reeds bestaand merk, dan kan dit verwarring veroorzaken. Het is dus geen slecht idee om eens een kijkje te nemen in het Handelsregister: misschien bestaat uw gedroomde bedrijfsnaam al?
En wilde u graag uw liefde voor exotische leestekens huldigen in uw naamplaatje? Slecht nieuws: u mag alleen @, &, + en – betrekken in uw creativiteit. Maar er is ook ruimte voor optimisme: alleen personen met een accountantstitel mogen het woord “accountant(s)” gebruiken in de naam van hun kantoor.
Stap 3: Kies de juiste rechtsvorm
De rechtsvorm van uw kantoor bepaalt welke regels er gelden voor uw onderneming en of u wel of niet aansprakelijk bent voor schulden. Ook de aard van uw fiscale voordelen hangt af van deze juridische vorm.
Kiest u voor een rechtsvorm met rechtspersoonlijkheid, dan bent u niet met uw privévermogen aansprakelijk voor eventuele schulden van uw onderneming. Voorbeelden van dergelijke rechtsvormen zijn de besloten vennootschap (BV), de naamloze vennootschap (NV), de vereniging, de coöperatie en de stichting.
Bij een rechtsvorm zonder rechtspersoonlijkheid bent u wél aansprakelijk voor eventuele schulden. Op die manier hebben schuldeisers het recht om uw privé-bezittingen in beslag te nemen. Voorbeelden: de eenmanszaak, de vennootschap onder firma (VOF), de commanditaire vennootschap (CV) en de maatschap.
De meeste startende ondernemers kiezen voor de eenmanszaak, of – in het geval van meerdere eigenaren – voor de VOF of BV. Eigenaars van een eenmanszaak of VOF hebben meer belastingvoordelen (zoals de zelfstandigenaftrek), maar oprichters van een BV betalen dan weer minder belastingen over hun grotere kostenplaatje.
Elke rechtsvorm gaat gepaard met oprichtingseisen. Zo is er voor een eenmanszaak geen kapitaalvereiste, terwijl u bij een BV €0,01 moet inbrengen, en €45.000 bij een NV.
Stap 4: Regel uw administratie, verzekeringen en pensioen
Met een verzorgde administratie heeft u steeds een goed inzicht in de financiële situatie van uw kantoor: het schetst een beeld van uw inkomsten en uitgaven, traceert de wanbetalers in uw klantenbestand, etc. Bovendien is het wettelijk verplicht om uw administratie bij te houden en minstens 7 jaar te bewaren.
U moet met de Belastingdienst afspreken of u uw administratie op papier of op digitale wijze wilt archiveren. Vergeet ook hun eisen niet: zo moet u onder meer uw facturen, kas- en urenadministratie, contracten en bedrijfscorrespondentie nauwkeurig bijhouden. Ook transactieoverzichten, eventuele reisadministratie en uw aangiften inkomsten- en omzetbelasting horen daarbij.
Kijk ook na welke verzekeringen u nodig heeft, zoals bijv. de arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV), bedrijfsschadeverzekering, rechtsbijstandverzekering en/of eventuele werknemersverzekeringen. Daarnaast kunt u een document met algemene voorwaarden opstellen, zodat uw klanten hun rechten en plichten kennen.
Stap 5: Houd rekening met de wettelijke beroepseisen
Uw startende accountantspraktijk moet enkele verplichtingen naleven om zo de regelgeving voor accountants te respecteren. Dit zijn de belangrijkste voorschriften:
- Autoriteit Financiële Markten (AFM)
- Besluit toezicht accountantsorganisaties (Bta)
- College Kwaliteitsonderzoek (CKO)
- Nadere voorschriften (NV)
- Nadere Voorschriften Controle- en Overige Standaarden (NV COS)
- Nadere Voorschriften Kwaliteitssystemen (NVKS)
- Nadere Voorschriften Onafhankelijkheid (NVO)
- Nadere Voorschriften Permanente Educatie (NVPE)
- Raad voor Toezicht (RvT)
- Samenwerkende Registeraccountants en Accountants-Administratieconsulenten (SRA)
- Verordening Accountantsorganisaties (VAO)
- Verordening inzake de onafhankelijkheid van accountants bij assurance-opdrachten (ViO)
- Verordening Gedrags- en Beroepsregels Accountants (VGBA)
- Wet toezicht accountantsorganisaties (Wta)
Voor meer gedetailleerde informatie kunt u de startersbrochure van de Nederlandse Beroepsorganisatie van Accountants (NBA) raadplegen.
Stap 6: schrijf uw kantoor in bij de Kamer van Koophandel
Als u uw gloednieuwe kantoor inschrijft bij de Kamer van Koophandel, bent u automatisch aangemeld bij de Belastingdienst en krijgt u uw btw-nummer. U moet zich 1 week vóór of 1 week na de start van uw onderneming (of eerder) inschrijven. De prijs bedraagt €50.
Bereid uw inschrijving goed voor: maak een afspraak online, en zorg ervoor dat u een overzicht heeft van uw persoonsgegevens, een omschrijving van uw kantoor (o.a. naam en rechtsvorm) en de jaarlijkse omzet die u verwacht, net als de verwachte inkoop en brutowinst. Heeft u een bedrijfsruimte gekocht of gehuurd? Voeg die overeenkomst dan ook toe aan uw dossier. En vergeet uw identiteitskaart niet!
Stap 7: zoek en vind uw klanten
Het kost tijd en moeite om het pad te bewandelen dat naar uw eigen accountantskantoor leidt, maar vervolgens moet u ervoor zorgen dat ook klanten diezelfde weg weten te vinden. Investeer dus in een doordachte marketingcampagne: bestel een lading visitekaartjes en laat uw logo prijken op flyers, een eigen website en uw social mediapagina’s.
Houd ook altijd de laatste trends in uw vakgebied in het oog – schrijf er eventueel blogposts over op uw website om u zo te onderscheiden van de concurrentie en om uw autoriteit te staven.
Ook kan het handig zijn om u aan te sluiten bij een accountantsvereniging en om uw kantoor voor te stellen op netwerkevenementen. In ons tweedelige dossier “Netwerken voor accountants” vindt u meer tips over hoe u dat zo doelgericht mogelijk aanpakt.
Het winnen van nieuwe klanten kan tijdrovend zijn, dus helpt Ageras u graag. Laat de klantenwerving maar aan ons over. Op ons platform kunt u een groot aantal opdrachten terugvinden van potentiële klanten: allemaal zijn ze op zoek naar de hulp van een boekhouder of accountant. Registreer vandaag nog voor onze demoversie en bekijk live alle lopende zaken – het is gemakkelijk en bespaart u veel tijd!
Geef een reactie