Op het gebied van management is er in de Nederlandse industrie nog veel te winnen. Als Nederlandse bedrijven hetzelfde zouden werken als bedrijven in Duitsland en Zweden zou 4% meer omzet behaald kunnen worden en een 7% hogere winst. Dat blijkt uit onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen en RaboResearch, dat dinsdag is gepubliceerd in vakblad Economische Statistische Berichten (ESB).
Doelen en personeelsmanagement
Minder goed scoort de Nederlandse industrie op de onderdelen monitoring, doelen en personeelsmanagement. Vooral bij de twee laatste onderdelen is het verschil aanzienlijk met koplopers Japan en de Verenigde Staten. Bij doelen gaat het erom dat er een balans bestaat tussen financiële en niet-financiële doelen, dat de belangen van de verschillende partijen tot uitdrukking komen in die doelen, dat doelen ambitieus zijn maar tegelijkertijd wel haalbaar, en dat ze gedragen worden binnen alle geledingen van het bedrijf. Bij personeelsmanagement gaat het om het aantrekken, vasthouden en ontwikkelen van talent in de organisatie.
Goed in lean-management
Ondanks de verbeterpunten gaat er ook veel goed, concluderen de onderzoekers. Nederlandse bedrijven scoren vooral goed op het gebied van operaties, oftewel lean-managementpraktijken. Op dit onderdeel voeren Nederlandse industrieën de internationale ranglijst aan.
Redelijke score
Over het geheel bezien staan Nederlandse managementpraktijken er volgens de onderzoekers redelijk goed voor, al is er dus ruimte voor verbetering. In de World Management Survey staat Nederland op de zesde plaats, met een score van 3,04 op een schaal van 1 t/m 5. Nederland scoort daarmee beter dan Groot-Brittannië, Australië en Frankrijk, maar beduidend minder goed dan Canada, Japan, Zweden, Duitsland en vooral de Verenigde Staten.
Bron: ESB
Geef een reactie