De gemiddelde termijn waarbinnen Nederlandse bedrijven (business-to-business)facturen van buitenlandse klanten krijgen betaald, is dit jaar toegenomen van 41 naar 46 dagen. Dat blijkt uit nieuwe cijfers van kredietverzekeraar Atradius. De toename is de grootste van West-Europa.
Atradius stelt jaarlijks een betalingsbarometer op voor de regio. Daaruit blijkt dat facturen gemiddeld vijf dagen later worden betaald dan vorig jaar. Anderzijds blijkt Nederland ook het grootste aantal bedrijven te hebben dat zegt de laatste 12 maanden geen problemen te hebben gehad door te late betalingen. Desondanks geeft 44% wel aan dat het bedrijf last heeft van wanbetaling en dat daar maatregelen voor moesten worden getroffen. In 15% van de gevallen ging het om extra financiering en ruim 14% moest bij de bank aankloppen voor extra krediet of een voorschot.
Een op drie facturen op krediet
In ons land wordt 33,9% van de transacties op krediet gedaan, tegen 35% vorig jaar. “Net als vorige jaren en elders in West-Europa zijn Nederlandse bedrijven meer geneigd om in eigen land op krediet te handelen dan over de grens.” Dit jaar gaat 40% van de handelstransacties binnen Nederland op krediet, tegen 27,7% van de transacties met het buitenland. Leveren op de pof gebeurt vooral wanneer met een klant een lange relatie is opgebouwd. Overschrijdingen van de betalingstermijn lijken in de zakelijke markt minder vaak voor te komen: die werden door 87,4% van de bedrijven gemeld, tegen 92,5% in 2017. Dat is vergelijkbaar met de rest van West-Europa. De betalingstermijn is dit jaar opgerekt van 22 naar 27 dagen. Buitenlandse klanten krijgen 24 dagen de tijd om te betalen, twee dagen korter dan vorig jaar.
Weinig betalingsachterstanden
Het aandeel betalingsachterstanden is met 34,6% veel lager dan in de rest van de regio. Wordt er te laat betaald, dan is de overschrijding gemiddeld 15 dagen. Bij buitenlandse klanten gaat het om gemiddeld 17 dagen. Gemiddeld worden facturen in ons land na 42 dagen betaald. Dat is nog altijd de kortste termijn in de regio, samen met Duitsland. Binnenlandse afnemers die te laat betalen, doen dat vooral door geldgebrek (35%) of de complexiteit van de betaalprocedure (31%). Buitenlandse partijen betalen meestal later omdat er een geschil is over de kwaliteit van de geleverde goederen (30%) of geldgebrek (27%).
De meeste bedrijven (66%) sturen de factuur online.
Geef een reactie