Black Friday mag dan veel senioren weinig zeggen, millennials kennen het overgewaaide fenomeen wel. Volgens Deloitte verwacht 68 % van de Nederlandse consumenten in de leeftijdscategorie 18 tot 34 jaar iets te kopen tijdens Black Friday.
Gemiddeld doet 53 % van de Nederlandse consumenten een aankoop op die dag. Retailers signaleren een verschuiving in het consumentengedrag: van emotioneel gedreven kerstaankopen naar opportunistisch verwachte kortingen van november tot januari, met bijbehorende gevolgen voor de marges van retailers, aldus Adgild Hop, partner Deloitte Nederland en Retail Lead.
Mobiele aankopen
Tevens blijkt uit het Decemberonderzoek van Deloitte dat mobiele aankopen toenemen met 21 % ten opzichte van vorig jaar. De meeste mobiele aankopen worden gedaan door millennials. De traditionele winkelstraat wordt, in navolging van vorig jaar, nog steeds gewaardeerd. 70 % van de consumenten doet onder andere sint- en kerstaankopen in een offline winkel. Tegelijkertijd bezoekt 30 % geen fysieke winkel en koopt online. Het ‘decemberonderzoek’ van Deloitte is uitgevoerd onder 9.000 consumenten in tien landen, waarvan 840 in Nederland. Het onderzoek biedt inzicht in de consumentenverwachtingen over de decemberaankopen in 2018.
Geef een reactie