
Tot 1 mei heeft de Belastingdienst bijna 9,5 miljoen aangiften inkomstenbelasting ontvangen. Mensen die in maart aangifte hebben gedaan, krijgen inmiddels al bericht over hun definitieve aanslag.
In totaal zijn 6,8 miljoen particulieren en 1,5 miljoen ondernemers uitgenodigd om aangifte te doen; de rest doet uit eigen beweging aangifte omdat ze mogelijk in aanmerking komen voor een teruggave. Staatssecretaris Van Rij (Fiscaliteit) is tevreden. ‘De aangifteperiode is volgens plan en naar tevredenheid verlopen. We wilden dat mensen zo gemakkelijk mogelijk aangifte kunnen doen. Tegelijkertijd weten we dat sommigen het doen van belastingaangifte een lastige klus vinden. We hebben gelukkig duizenden mensen kunnen helpen met het doen van aangifte. Mensen konden ook bij maatschappelijke organisaties zoals bibliotheken en vak- en ouderenbonden terecht. Daar wil ik hen voor bedanken.’
De Belastingdienst heeft 30.481 afspraken gemaakt voor het doen van aangifte. Er zijn 18.470 afspraken gemaakt voor telefonische hulp, 11.454 afspraken voor hulp van een medewerker op locatie en er zijn 557 afspraken gemaakt voor hulp via videobellen.
Box 3-aangiftes apart gehouden
Sinds eind april worden al berichten verstuurd naar mensen die vóór 1 april aangifte hadden gedaan. ‘Dit is eerder dan voorgaande jaren. Zo weten mensen snel of ze belasting moeten betalen of juist geld terugkrijgen.’ De aangiften van mensen in box 3 zijn apart gehouden. ‘Deze mensen krijgen vanaf augustus een definitieve aanslag waarbij er rekening is gehouden met het arrest van de Hoge Raad. Mensen die vóór 1 mei aangifte hebben gedaan en over 2021 geld terug verwachten, krijgen eerst een voorlopige aanslag zodat zij omstreeks juli al geld teruggestort krijgen. Zij krijgen later een definitieve aanslag waarbij rekening is gehouden met het arrest van de Hoge Raad.’
De Belastingtelefoon kreeg ruim 650.000 telefoontjes over de aangifte inkomstenbelasting. Via socialmediakanalen werden in totaal 4.500 vragen over de aangifte beantwoord. ‘Veel vragen van particulieren gingen over de eigen woning, ondernemers hadden onder meer vragen over ROW (resultaat overig werk).’
Geef een reactie