Natuurlijk geef je als accountant al adviezen aan je klanten. Over bedrijfsvormen, fiscaliteit…ontelbare zaken eigenlijk. Daarbij gaat het meeste advies nog over situaties uit het verleden. Maar je helpt je klant veel beter met inzichten voor de toekomst.
Denk maar aan kwartaalverslagen: als je die bespreekt, geef je ook advies. Maar altijd op basis van het afgelopen kwartaal. Dat is ook nodig, een ondernemer moet weten hoe zijn of haar zaak het de afgelopen maanden heeft gedaan. Maar het is niet zo constructief als advies zou kúnnen zijn. Want hoewel je klant iets leert van het verleden, heeft hij waarschijnlijk meer aan inzicht in de komende 3 maanden. Of zelfs in vandaag. En niet alleen qua financiën.
Inzicht in bedrijfsprocessen
Ondernemers willen ook steeds meer inzicht in hun bedrijfsprocessen: hoe efficiënt die zijn en hoe ze beter kunnen. Help je klanten door de berg met cijfers inzichtelijk te maken. Geef advies over trends in de boekhouding, help bepalen waar kansen liggen. Bepaal samen met de klant doelen, hoe deze te bereiken, binnen een bepaald tijdsbestek en spreek af hoe dit meetbaar te maken is. Kortom, adviseer en controleer. MDM Accountants & Belastingadviseurs uit Den Haag speelt daar al jaren op in door:
- de processen van hun klanten te bekijken;
- ze te adviseren over verbeteringen;
- te helpen bij de daarvoor benodigde automatisering;
- klanten te leren hoe ze de juiste stuurinformatie uit hun systeem kunnen halen.
Werk accountants verandert
Blijft er na de automatisering nog wel werk over voor accountants? Marc Vosse van MDM: ‘Hier zagen we dat het boeken van journaalposten en dergelijke niet meer je core business moet zijn.’ Dat was dik drie jaar geleden al het geval, ongeveer toen bij MDM kwam werken en al bekend was met de online bedrijfssoftware Exact Online.
Proactief meedenken
Het is voor Vosse duidelijk. Voor de accountant die daar voor open staat verschuift het werk van traditioneel boeken en advies naar proactief meedenken, helpen organiseren én naar het geven van andere soorten advies. Want wat gebeurt er als de bedrijfsprocessen bij je klant zijn geautomatiseerd en bovendien geïntegreerd met de financiën? Dan is het plaatje meer helder en kan er dus ook sneller en breder advies worden gegeven. Vosse: ‘Ondernemers stellen vragen bijvoorbeeld over mensen aannemen, ontslaan, maar ook ‘moet ik deze persoon salarisverhoging geven?’ Ze willen dus veel meer dat je meedenkt en náást die ondernemer gaat staan. En daarbij kun je de cijfers dus heel goed gebruiken.’
Waar de klant voor betaalt
Advies over bedrijfsvoering en de toekomst. Dat is volgens Vosse ‘precies waar MKB’ers voor betalen.’ Het verstandigste dat je kunt doen? Hij zegt het zelf zo: ‘Je moet je als kantoor dus ook daarop richten.’ Dat klinkt eenvoudig. Maar het gaat ook over een behoorlijke verandering in mentaliteit en diensten. Wel een verandering die je kantoor kan laten groeien. Samen met je klanten.
Meer lezen over hoe MDM Accountants & Belastingadviseurs hun nieuwe rol als accountant omarmen?
Bekijk ook de video!
Nog meer weten over hoe je samen met je klanten kunt groeien? Bekijk dan deze video.
Geef een reactie