Rabobank gaat de Standard Business Reporting (SBR) koppelen aan de online financieringsaanvraag. Door de koppeling met SBR kan de accountant de MKB-ondernemer beter ondersteunen bij het aanleveren van de jaarcijfers of het aanvragen van een krediet. Het is de bedoeling van de boerenleenbank dat de zakelijke klant, in combinatie met SBR, de volledige online financieringsaanvraag kan uitbesteden aan zijn accountant.
De zakelijke klant kan naar verwachting in juni bij een online kredietaanvraag zijn jaarcijfers met behulp van SBR zelfstandig of via zijn accountant aanleveren bij de Rabobank. Nu al kunnen klanten tijdens de online financieringsaanvraag online hulp inroepen van hun accountant.
De ondernemer kan zelf zijn gegevens delen met de bank via SBR Direct. De accountant kan de ondernemer daarin ook ondersteunen door de SBR-aanlevering te verzorgen en een (samenstellings)verklaring toe te voegen. Nadat de aanvraag online is afgerond, gaat de bank binnen vijf werkdagen met de ondernemer om de tafel waarin hij zijn plan persoonlijk kan toelichten. Ook voor het jaarlijkse aanleveren van de jaarcijfers kan de ondernemer bij de Rabobank gebruikmaken van SBR.
Volgens Paul Dirken, directeur Bedrijven bij de Rabobank, biedt het gebruik van SBR bij het aanleveren van de jaarcijfers of het aanvragen van een krediet voor zowel de MKB-klant als voor zijn accountant voordelen. ‘SBR maakt het aanvraag- en revisieproces efficiënter, waardoor er meer ruimte en aandacht is voor het persoonlijke adviesgesprek met onze zakelijke klant. Met deze stap ontzorgen we de ondernemer en we kunnen sneller financieringsduidelijkheid geven. En de accountant kan de ondernemer actief ondersteunen in de online financieringsaanvraag. Hoe minder papierwerk tijdens het adviesgesprek, hoe meer tijd voor een goed gesprek waarin het persoonlijk advies en het ondersteunen van de klant in het realiseren van zijn ambities centraal staan.’
Geef een reactie