Boekhouden moet en kan eenvoudiger. Voorwaarde daarvoor is dat een boekhoudprogramma zich niet beperkt tot boekhouden. Ook ondersteuning in andere bedrijfsprocessen is noodzakelijk om zo real-time inzicht te krijgen in de business. Dat betekent: overal en eenvoudig toegang tot taken en gegevens. Niet uitsluitend via de pc of de laptop, maar ook via mobile (tablet, smartphone, smartwatch). Zo ontstaan meer gebruiksgemak en meer gebruiksmomenten. In gesprek met Eugène Pattikawa, bij Exact verantwoordelijk voor de ontwikkeling van mobile applicaties.
Eugène Pattikawa is product manager mobile bij Exact. Alles wat te maken heeft met iPad, iPhone, Android, oftewel smartphone, tablet en smartwatch wordt ontwikkeld door zijn team. Maar Apple TV hoort er ook bij, hoewel dat in de basis niet meer is dan een groter beeldscherm geschikt voor presentaties, maar via de app wordt de TV net zo persoonlijk als de iPad en de iPhone. Ondernemers hebben de mogelijkheid om een financieel dashboard en hun producten op een andere manier te presenteren
Definitie innovatie
Innovatie is, zo stelt Eugène, lang niet altijd per definitie rocket science. Het moet wel iets zijn waarmee je je kunt onderscheiden van je concurrent. Maar het moet ook toegevoegde waarde bieden aan je klant. En soms zit dat in de techniek soms in de wow-factor, maar vaker moet het gewoon handig zijn.
Tijdschrijven is dan zo’n issue. Accountants kennen dat probleem, maar in de zorgsector ervaart men het ook. Hij noemt als voorbeeld die dit faciliteert. ‘Op basis van geolocatie kun je eenvoudig tijdschrijven. De Androidwatch weet waar je bent. De app detecteert dat, koppelt dit met klantgegevens en de taken en projecten waar je aan werkt. Op het moment dat je weggaat ziet de app dat. De app stelt de vraag: je gaat nu weg bij…. Klopt dat? Antwoord ja en de urenregistratie is gedaan.’ Het voordeel van een dergelijke app is dat heel veel vervelend invoerwerk tot het verleden behoort.
https://www.youtube.com/watch?v=krf3Tb6VMQ0
Het is niet het enige voorbeeld. ‘Stel een klant heeft een vraag. De accountant kan via een app zien welke collega’s betrokken zijn bij die klant en wie antwoord kan geven op de specifieke vraag. Hij kan die persoon direct bellen of mailen vanuit de app. Daarmee blijven de lijnen kort en gaat de communicatie richting klant een stuk sneller en effectiever.’
Rol mobile
‘Mobile is een trend, waarbij delen van de oude manier van werken overbodig worden gemaakt. Gewoon snel iets scannen, een foto maken, met je smartphone, via de app verzenden en het wordt ingelezen. Het zijn voorbeelden van technieken waarmee verzenden per e-mail of het opbergen in aparte directory worden overgeslagen.’
Gaat boekhouden van de laptop naar mobile? ‘De gebruiker wil dat misschien wel zelf. Voorheen bepaalde de accountant de momenten. Gebruikers worden mondiger en willen meer op hun mobiel zien.’ Eugène vraagt wat ik deed in de minuten dat ik even bij de receptie moest wachten. En inderdaad, ik checkte mijn smartphone en reageerde op een e-mail.
‘Ik denk dat we steeds meer gaan naar de accountant in je broekzak. Het invullen van een kasboek door de boekhouder is al lang voorbij. De trend is dat de interface steeds eenvoudiger wordt en de technologie daaronder ingewikkelder. Die technologie is dan eigenlijk een ijsberg. Het grootste deel ervan zie je niet.
Innovatie zorgt ervoor dat we complexiteit bij de gebruiker weghalen. Dat is hoe wij werken. Maak het de gebruiker zo gemakkelijk mogelijk. De gebruiker moet zich niet druk hoeven maken over wat hij moet doen. Het moet intuïtief.’
Daarmee komt hij gelijk op het verschil tussen de browser – de standaard online applicatie – en de mobile varianten. De browservarianten kunnen meer complexiteit aan en worden ook anders gebruikt. ‘In het online gebruik van onze browsertoepassingen zien we nadrukkelijk pieken in het gebruik. Dat ligt voor mobile totaal anders. Dat gaat de hele dag door. Het gebruik daarvan is verspreid over 24 uur per dag en daar zitten weinig pieken in. Mensen gaan dus daadwerkelijk naar 24/7 via mobile.’
Micro-momenten
Micro-momenten. Dat is de term die Eugène introduceert. ‘De tijd waarin je even niet kan of wil inloggen op je laptop. Tussendoor, of ’s avonds op de bank. Mobile neemt een steeds groter aandeel in wat wij doen. En er is geen weg terug.’
De PC of de laptop blijven belangrijk, maar het verandert wel. Het volgende wat eraan komt is virtual reality en augmented reality. Concrete toepassingen zijn er nog niet. Maar Eugène doet wel één voorspelling: ‘Over 20 jaar weet niemand meer wat typen is.’
—————————————————————————————————————————-
Exact werkt aan het sociaal maken van Exact Online. Hiervoor is het bedrijf op zoek naar accountants die het leuk vinden om hieraan mee te werken.
————————————————————————————————————————–
Wil jij Exact Online zelf eens ervaren? Hier kan je een demo voor Accountancy bekijken.
Geef een reactie