• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Thema
    • AV2 2023: ICT en Kengetallen
    • AV1 2023: Lifestyle en carrière
    • AV4 2022: AV-Top 50
    • AV3 2022: ICT en Kengetallen
    • AV2 2022 : Bedrijfsoverdracht
    • AV1 2022: Lifestyle en carrière
    • Checkpoints
  • Partners
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
  • AV Top 50
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • STAP-budget
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • STAP-budget
Accountancy Vanmorgen

  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Thema
    • AV2 2023: ICT en Kengetallen
    • AV1 2023: Lifestyle en carrière
    • AV4 2022: AV-Top 50
    • AV3 2022: ICT en Kengetallen
    • AV2 2022 : Bedrijfsoverdracht
    • AV1 2022: Lifestyle en carrière
    • Checkpoints
  • Partners
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
  • AV Top 50
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
Home » Monitoring Commissie Accountancy: Wicked problems nog niet opgelost

Monitoring Commissie Accountancy: Wicked problems nog niet opgelost

Accountancy, Nieuws

1 november 2016 door Accountancy Vanmorgen

Accountancy Vanmorgen

Het schiet nog niet echt op met de effectiviteit en de uitvoering van de maatregelen die accountantskantoren (OOB- en niet-OOB-kantoren) moeten nemen in het kader van het rapport ‘In het publiek belang.’ Weliswaar liggen de Big 4 redelijk op koers met de uitvoering van de maatregelen, niet-OOB kantoren blijven hier echter achter. Deze kantoren zijn overigens – volgens afspraak – wel een jaar later begonnen met de uitvoering van de maatregelen. Bovendien zijn er ‘wicked problems’ zoals verdien- en partnermodel, balans cliëntbelang publiek belang, fraude, auditkwaliteit en het oligopolie van de Big 4 die om oplossingen roepen. De huidige 53 maatregelen uit het rapport zijn dan misschien niet voldoende.

Impliciet trekt de monitoring commissie een harde conclusie: het schiet nog niet echt op met het herstel van vertrouwen in de accountancybranche. De commissie schetst een groot aantal ‘wicked problems’ die ondanks de voortgang van de maatregelen nog steeds niet lijken opgelost. De commissie wijst daar met name ook naar de niet-OOB kantoren. De voorgestelde maatregelen zijn onvoldoende om vertrouwen te kunnen herstellen.

Wicked problems

In het rapport legt de commissie de vinger op een flink aantal zere plekken, wicked problems:

  • de effecten van het verdien- en businessmodel op gedrag en cultuur binnen organisaties waarin naast de wettelijke verplichte accountantscontrole ook andere diensten worden uitgevoerd;
  • het partnermodel en het intern verrekenmodel tussen de advies- en controlepraktijk. Daarbij hoort ook het meenemen van de (regelmatig gespannen) relatie tussen de controle- en de adviespraktijk binnen  één  organisatie;
  • het vinden van een evenwichtige en geloofwaardige balans tussen cliëntbelang en publiek belang. Het feit dat de gecontroleerde cliënt de accountant (opdrachtgeverschap) voor zijn diensten compenseert, blijft voor velen in het maatschappelijk verkeer een voortdurend punt van aandacht en discussie;
  • de benadering door en de rol van de accountant ten aanzien van het fraudevraagstuk;
  • onvoldoende eenduidigheid over het begrip en de duiding van (audit)kwaliteit;
  • de gevolgen van de marktordening (oligopolie ‘Big 4’) en beperkte marktwerking.

De commissie concludeert dat de voorgestelde maatregelen uit ‘Toekomst Accountantsberoep’ deze problemen niet allemaal oplossen. Dit wordt ook veroorzaakt doordat kantoren er voor lijken te kiezen voor een ‘technocratische en op compliance gerichte benadering.’

Maatregelen niet afdoende 

De commissie stelt dat de in 2014 voorgestelde maatregelen niet afdoende zijn om de oorzaken van de structurele problemen binnen de accountancysector aan te pakken. De Commissie wil daarom een echte analyse van de oorzaken van de problematiek binnen de accountancysector. Zij beveelt voorts aan om de veranderaanpak en de te nemen maatregelen, meer te richten op de prikkels in het hele systeem van de sector en accountantsorganisaties. In de afgelopen negen maanden is volgens de commissie intensief onderzoek gedaan naar de invoering en werking van de 53 verbetermaatregelen uit het rapport ‘In het Publiek Belang’. Ada van der Veer, Commissievoorzitter: ‘Er wordt door de accountancysector hard gewerkt om te komen tot kwaliteitsverbetering en cultuurverandering. Voor die inspanning past waardering. Maar er is meer nodig. Uit ons onderzoek blijkt dat de oorzaken van de problematiek binnen de sector en de maatregelen onvoldoende op elkaar aansluiten, dat een aantal dieperliggende oorzaken nog onvoldoende wordt aangepakt en dat het veranderproces op een meer gebalanceerde wijze inhoud moet krijgen. Vanwege het publiek belang roept de Commissie de accountancysector op onze aanbevelingen voortvarend op te pakken.’

De Commissie stelt weliswaar vast dat door de sector een stevige aanzet is gemaakt met het werken aan – met name de opzet van – de 53 door de Werkgroep in 2014 voorgestelde maatregelen, het verhogen van de kwaliteit van accountantsdiensten en het vormgeven van de cultuur- en gedragsverandering. Maar zij heeft (nog) niet de overtuiging dat de door de Werkgroep voorgestelde maatregelen voldoende zijn om de oorzaken van de structurele problemen binnen de accountancysector zoveel mogelijk weg te nemen, alsmede om het vertrouwensherstel en het publiek belang adequaat te borgen.
Het zou daarom goed zijn om naast de invoering en naleving van de voorgestelde maatregelen, de oorzaken van de problematiek van de sector beter inzichtelijk te maken en aan te pakken, om de noodzakelijke cultuur- en gedragsverandering en vertrouwensherstel te bereiken.

Geen nieuwe maatregelen, wel aanbevelingen

De commissie vindt het contraproductief om nu met een lijst met (aanvullende) maatregelen te komen. De oplossing voor de accountancysector moet niet worden gezocht in politiek ingrijpen en meer wet- en regelgeving. De commissie komt wel met aanbevelingen:

  • Het opstellen van deugdelijke(re) oorzakenanalyses, en daarbij ook ‘wicked problems’ te adresseren, zoals het verdienmodel, het fraudevraagstuk en het vinden van een evenwichtige benadering tussen cliëntbelang en publiek belang.
  • Het voorzien van de voorgestelde maatregelen van een adequate(re) onderbouwing en deze duidelijk koppelen aan geconstateerde oorzaken en aan te realiseren effecten. Daardoor ontstaat een logisch drieluik: de maatregelen nemen de oorzaken voor de problematiek binnen de accountancysector weg en dragen bij aan het realiseren van effecten zoals kwaliteitsverhoging, vertrouwensherstel en het dienen van het publiek belang.
  • Het maken van een onderscheid en het verkrijgen van een betere balans tussen maatregelen die de cultuur binnen de sector en accountantsorganisaties raken (maatregelen gericht op systeemprikkels) en maatregelen die betrekking hebben op individueel gedrag (maatregelen gericht op individuele prikkels).
  • Het gestructureerder vormgeven van het veranderproces. Onderdeel daarvan is het aanbrengen van balans tussen de technocratische en adaptieve aanpak van de maatregelen en het veranderproces, waardoor een daadwerkelijke en duurzame gedrags- en cultuurverandering kan worden bereikt.

Schijnzekerheid

De commissie vindt dat deze aspecten in het veranderproces door de accountancysector moeten worden benoemd, besproken en geadresseerd. Wanneer dat niet gebeurd ontstaat de schijnzekerheid dat de sector het veranderproces al heeft afgerond en er weer bovenop is na de invoering van de 53 vanuit de sector voorgestelde maatregelen. De commissie spreekt wel de hoop en verwachting uit dat de accountancysector zelf werk maakt van de in het rapport* geconstateerde zaken. Met dit rapport biedt de commissie de sector handreikingen om de structurele problemen van de accountancysector op een duurzame wijze aan te pakken, zodat het publiek belang wordt gediend en het vertrouwensherstel wordt bevorderd.

Lees hier Eerste-Verslag-Monitoring-commissie-Accountancy 2016

Categorie: Accountancy, Nieuws Tags: NBA, Rapport "In het publiek belang", toekomst accountantsberoep

Tags: NBA, Rapport "In het publiek belang", toekomst accountantsberoep

Gerelateerde artikelen

25 september 2023

NBA komt met wegwijzer om makkelijker continuïteitsproblemen te herkennen

12 september 2023

SRA: laat toetsing duurzaamheidsinformatie bij accountant die wettelijke controle uitvoert

7 september 2023

NBA: ‘Toetsing duurzaamheidsinformatie overlaten aan accountants’

21 augustus 2023

NBA geeft corruptiehandreiking opfrisbeurt

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kennispartner

“Ik sta even stil en dat is al een hele vooruitgang…”

Partnercarrousel

De zorgplicht van een accountant ten aanzien van een derde bij niet-wettelijke taken

Contentmarketing voor de financiële sector Zorg voor …  

De NIS2-richtlijn: de versterking van cyberveiligheid in een digitale wereld, geldt deze ook voor uw klanten?
Koen Scheepers adviseur bij Credion
Maximaal profiteren van Microsoft 365? Zo doe je dat in 6 stappen met Power BI
Teams Bellen biedt Vermetten een veilige en schaalbare bereikbaarheids-oplossing
ICT en Kengetallen 2023 | “Meer werkplezier én een hoger rendement”
Effectieve capaciteitsplanning: waarom je achterblijft als je dit negeert 
Hoe bereid je je als accountant voor op een toezichthouder van de WWFT?
“AFAS is een warm bad en wij zijn de badeendjes”
Zeven tips om alles uit SharePoint te halen
Cloud documentmanagement: voor veilig en efficiënt documentbeheer
Zo verdrievoudig je in twee jaar tijd
De voordelen van AI voor accountants op een krappe arbeidsmarkt
HR as a service als toegevoegde waarde voor een accountantskantoor
KING Connect: de ideale samenwerking tussen accountant en klant
Wet verbetering poortwachter? Bekijk deze checklist!
Taxture Global: een frisse wind in Legal & Tax advies
Deze vijf innovaties worden de komende jaren het belangrijkst voor bedrijven
Nieuwe generatie accountants steeds vaker vrouw
“Ik sta even stil en dat is al een hele vooruitgang…”
Vijf redenen waarom ieder accountantskantoor servicemanagement zou moeten omarmen | (1) Structuur
Zo regel je efficiënt een statutenwijziging

GAC is leverancier van Microsoft Dynamics 365 …  

Fiscount en Markus Verbeek Praehep gaan opleidingsaanbod combineren
MKB Brandstof en Exact vereenvoudigen administratie met e-facturen
De duurzame audit: waar moet je op letten als accountant?
De Belastingdienst start met invorderen: wat zijn de opties?
Miljoenennota herverdeelt naar armen en laat bestaande budgettaire uitdaging aan volgend kabinet
Professionals hebben de ‘war for talent’ gewonnen: werkgevers solliciteren bij werknemers
“Wetgeving rondom duurzaamheid ligt in het verlengde van ons DNA”
Moore DRV verhoogt efficiency met de digitale handtekening
Dit moet je weten over de verwerking van deelnemingen in de commerciële jaarrekening
Boekencontrole Belastingdienst? Bekijk je rechten en plichten
Zo beheer je documenten op een veilige manier
Biometrische gezichtsherkenning: nieuw binnen AuditCase
ICT en Kengetallen 2023 | “Het unieke inzicht biedt kansen”
Lessons learned: AI naar de accountancysector brengen

Meest gelezen

  • Netto maandsalaris Nederlander met modaal inkomen stijgt in 2024 met 67,42 euro 8.2k weergaven
  • Belastingplan 2024: de fiscale voorstellen op een rij 7.6k weergaven
  • Gesjoemel met verkoopfacturen staat btw-aftrek in de weg 5.6k weergaven
  • Fiscus kondigt aanmaningen aan na intrekken betalingsregeling bijzonder uitstel 4.6k weergaven
  • Flinke kapitaalinjectie voor accountantsgroep PIA 3.8k weergaven

Checkpoints van Fiscount en AV

Abonneer nieuwsbrief AV

Vacatures

Manager Assurance | Amersfoort, Arnhem, Ede, Hoofddorp en Utrecht
CROP
Gevorderd Assistent Accountant
Jobs in Finance
Registeraccountant jaarrekening
Jobs in Finance
Zelfstandig assistent accountant MKB
Moore MTH
Assistent-Accountant Samenstelpraktijk (24-40 uur) – Alkmaar
De Hooge Waerder
Zelfstandig Assistent Accountant voor samenstelpraktijk (32-40 uur)
KRAMERKUIPER accountants|adviseurs
Accountant AA (24-40 uur) – Beverwijk
De Hooge Waerder
Externe Accountant
Coney Minds
Relatiebeheerder- Goes, Gouda, Rotterdam
Visser & Visser
Beginnend assistent-accountant MKB
Moore MTH
Opdrachtleider / Controleleider
Coney Minds
Junior manager audit- Utrecht
Flynth
Boekhouder
Gelders Genootschap
Assistent accountant duaal
Flynth
Account AA (teamleider)
Flantüa
Ervaren Assistent Controlepraktijk (24-40 uur) – Alkmaar
De Hooge Waerder
Gevorderd assistent accountant • Dordrecht
WEA Deltaland
Manager accountancy & advies – Harderwijk
Lentink De Jonge
Supervisor Assurance | Amersfoort, Hoofddorp, Ede, Arnhem en Utrecht
CROP
Relatie beheerder MKB
Moore MTH
Gevorderd assistent accountant
Flynth
Fiscalist bij RSM Utrecht
Jobs in Finance
Accountant/Bookkeeper (Part-Time)
Jobs in Finance
Junior assistent accountant
Jobs in Finance
Senior Supervisor Assurance | Amersfoort, Arnhem, Ede, Hoofddorp en Utrecht
CROP
Accountant
Flynth
Controleleider – Rotterdam/ Harderwijk
Lentink De Jonge
Assistent-Accountant controlepraktijk (beginnend)
KRC Van Elderen
Ervaren Audit assistent
Jobs in Finance
Controleleider
Moore MTH
Accountant bij van der Lely
Jobs in Finance
Relatiebeheerder – Accountant
Moore MTH
Relatiebeheerder / Accountant MKB
Moore MTH
Controleleider audit – Goes
Flynth
Relatiebeheerder – 32-40 uur p.w | Brielle
WEA Deltaland
Gevorderd Assistent Accountant (Assurance)
KRAMERKUIPER accountants|adviseurs
Werkstudent accountancy audit
Moore MTH
Fiscalist bij RSM – Utrecht
Jobs in Finance
Assistent-Accountant (gevorderd) / aankomend adviseur mkb
KRC Van Elderen
Gevorderd assistent accountant
Flynth
Senior Belastingadviseur
MKBTR
Belastingadviseur
Flynth
Gevorderd assistent accountant audit Zoetermeer
Flynth
Junior administratief medewerker  – Nieuwegein, 32-40 uur
van Helder
Assistent-Accountant (zelfstandig)
KRC Van Elderen
Assistent-Accountant (zelfstandig)
KRC Van Elderen
Externe accountant -‘s-Hertogenbosch
Flynth
Adviseur internationaal
Flynth
Accountant AA of RA voor samenstelpraktijk (32-40 uur)
KRAMERKUIPER accountants|adviseurs
Relatiebeheerder – Accountant
Moore MTH

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen