Marketing is een vak apart. Maar er zijn wel een aantal relatief eenvoudige do’s en dont’s waarmee kantoren aan de slag kunnen. In dit artikel de belangrijkste do’s en dont’s voor effectieve online marketing en het gebruik van social media. De vijftien finalisten van Exact Cloud Award kregen hierover vorige week een workshop aangeboden.Stemmen vergaren. Dat is nu belangrijk voor de vijftien finalisten van de Cloud Award. Veel stemmen behalen is niet allesbepalend voor de winst, maar het is toch wel prettig wanneer het publiek, je klanten, achter je staan. Hoe doe je dat het meest effectief? Tips voor Online Marketing voor accountants- en administratiekantoren.
5 Handige social media tips
Genomineerden Exact Cloud Award 2017Die vraag stond centraal tijdens de online marketing workshop voor de genomineerde kantoren op 9 juni op het hoofdkantoor van Exact. Social media expert Margot Jonker gaf praktische tips voor succesvolle werving via social media. Deze tips zijn overigens ook van toepassing op het vergroten van de naamsbekendheid van het kantoor of het uitdragen van de deskundigheid die binnen het kantoor aanwezig is. Margot Jonker maakt dit heel concreet:
- Stel een social media strategie op, wat en wie wilt u precies bereiken?
- Gebruik altijd een afbeelding in een Twitterbericht. Daardoor bereik je meer mensen. Plaats je een emoticon dan draagt dat eveneens bij aan een groter bereik.
- Laat je interviewen door een extern platform en verspreid dat via social media. Dat is goed voor je naamsbekendheid.
- Denk eens aan Facebook advertising. Dat vergt geen grote investering en je kunt heel gericht mensen benaderen die binnen je doelgroep passen.
- Schrijf berichten voor verschillende social media en geef die aan je collega’s. Zij kunnen die zonder moeite verspreiden via hun persoonlijke kanalen. Dat vergroot het bereik enorm.
7 handige e-mail tips
E-mailmarketing expert Boyke ten Broeke benadrukt dat e-mail springlevend is. Uit de e-mailbenchmark 2016 van de DDMA blijkt dat e-mail het meest gebruikte medium in b2b-communicatie is. 33% van de bevraagde ondernemingen verhoogt het budget dit jaar en 73% vindt e-mail nog belangrijker als communicatiemedium dan vorig jaar. “Voor accountantskantoren is een e-mailnieuwsbrief nog altijd een effectief communicatiekanaal”, stelt Boyke. “Maar wil je effectief met e-mail om gaan, zijn er wel enkele heel belangrijke do’s en don’ts.”
- Zorg voor relevante berichten. Heb je niets te melden, sla dan je nieuwsbrief gerust over. Geen nieuwsbrief is beter dan irrelevante boodschappen verspreiden. Door irrelevante nieuwsbrieven stijgt het aantal uitschrijvingen.
- Nieuwsbrief versturen: niet via pdf als bijlage bij een mail. Spamfilters zijn steeds strenger afgesteld en houden dit soort mails tegen. Bovendien kan je in een pdf niet het gedrag van de lezer meten.
- Stuur e-mails via een e-mailpakket. Mailchimp is een goede om te starten. Dat is tot 2500 abonnees gratis. Je kunt meten hoe vaak de mail wordt geopend en hoeveel er wordt doorgeklikt op de links in de nieuwsbrief.
- Houd je nieuwsbrief beknopt: berichten van een paar regels waarbij je de lezer prikkelt om door te klikken. Zo kan je het leesgedrag meten.
- Zorg voor een betrouwbare afzender. Dus geen noreply@accountantskantoorx.nlmaar nieuwsbrief@accountancykantoorx.nl
- Maak in de onderwerpregel direct duidelijk wat de lezer in de nieuwsbrief kan verwachten. Dus niet: Nieuwsbrief juni, maar ‘5 tips voor je btw-aangifte’.
- Houd je onderwerpregel kort. 48% van de zakelijke e-mail wordt gelezen via de smartphone. Een onderwerpregel van maximaal 50 tekens is leesbaar op mobiel.
En noem een nieuwsbrief nooit een nieuwsbrief!