MUIS Software heeft kort geleden de implementatie van SBR Banken afgerond. Hoewel er altijd ruimte is voor verbetering, is Mattijs Wilms zeer tevreden over de manier waarop SBR Banken deze implementatie begeleidde. ‘Wij hadden prettig contact, waardoor we snel ter zake kwamen.’
Sinds 1984 ontwikkelt MUIS Software administratieve software specifiek voor accountants en ondernemers in het midden- en kleinbedrijf, evenals voor handelsbedrijven, logistieke ondernemingen, zakelijke dienstverlening en zzp’ers. In de visie van Mattijs moeten ondernemers vooral ondernemen en zo min mogelijk tijd besteden aan administratieve taken. Draagt SBR daaraan bij?
‘SBR is bedoeld om alles standaard te kunnen rapporteren. Dat helpt uiteindelijk zeker bij het verminderen van het aantal administratieve taken van ondernemers. Onze accountantskantoren zijn net begonnen met SBR Banken, dus onze eerste ervaringen zijn vrij pril. Maar positief.’ Omdat Mattijs en zijn collega’s de aansluiting op SBR Banken zo gemakkelijk mogelijk proberen te maken, kijken zij kritisch naar het proces van aansluiting van een accountants- of administratiekantoor.
Standaard software
‘Ons viel op dat er veel stappen nodig waren om SBR Banken werkend te krijgen. Eerst moet een PKI-overheidcertificaat worden verkregen. Dit wordt op een USB-stick per koerier bezorgd. Vervolgens moet een intermediair de gegevens importeren in iMUIS. Dat is voor de gemiddelde gebruiker best lastig. De meeste professionals willen graag direct klaar zijn.’ Omdat Mattijs zich zo betrokken voelt bij SBR Banken, deed hij onlangs een aantal voorstellen om het aansluitingsproces te vergemakkelijken.
Een van de verbeteringen die SBR Banken, onder meer als gevolg van feedback uit de markt, recentelijk heeft doorgevoerd is de introductie van het nieuwe aansluitportaal waarbij het aansluitingsproces voor intermediairs gemakkelijker verloopt. Een andere suggestie die Mattijs doet, luidt als volgt: ‘MUIS Software levert standaard software. Je zou dus kunnen overwegen geen testrapportages meer in te sturen. De rapportages zijn immers op technisch vlak identiek. Groot voordeel hiervan is het gegeven dat ook de communicatie tussen een klant en SBR Banken beperkt kan blijven tot één keer.’
Volgens Mattijs verliep de implementatie van SBR Banken prima. ‘Het contact met de technische experts was goed en je dringt als softwareleverancier snel door tot de kern.’ En ook over de verregaande digitalisering die met SBR Banken vorm krijgt, is Mattijs positief. ‘Wij zijn er als softwareleverancier enthousiast over. Het betekent dat onze klanten, 1.100 intermediairs in Nederland, met minder handen meer kunnen doen. Dat komt doordat we heel gemakkelijk kunnen communiceren tussen systemen en dientengevolge heel snel cijfers kunnen uitwisselen.’
Geef een antwoord