Retail verandert. Er wordt steeds meer online verkocht en online verkoop groeit met dubbel digits. Iets anders is de vraag of online retail ook per se meer winstgevend is? Wel zijn er inmiddels voorbeelden van succesvolle online ondernemingen. Maar ook retailers die online en stenen vestigingen combineren. Dat moet en kan een ondernemer allemaal administratief strak organiseren. Berend Daamen vertelde daar 7 september jl meer over tijdens de Exact Branchesessie Handel.
Berend Daamen is de handelsbranchespecialist bij Exact. Het is niet alleen zijn taak om alles te weten van de software, maar nog meer om te weten hoe de software daadwerkelijk in de praktijk van een handelsonderneming goed kan worden gebruikt. Daamen begon zijn betoog met het op een rij zetten van een aantal ontwikkelingen bij handelsondernemingen:
- 29% van de inkomsten van bedrijven komen via internet;
- 66% van de ondernemingen verwacht binnen 3 jaar dat technologie een flinke invloed gaat hebben op het concurrentielandschap;
- Veel bedrijven ontwikkelen zich richting een hybride model, de combi van stenen en online retail. In het jargon: omni channel.
Hybride
Bij dat laatste komt hij gelijk met voorbeelden. ´Coolblue opent lokale vestigingen. Fietsenwinkel.nl – in een paar jaar tijd uitgegroeid tot de grootste fietsenverkoper van Nederland – heeft lokale vestigingen.´ Waarom? Omdat mensen toch soms een product even willen vasthouden voordat ze het kopen en omdat het misschien wel makkelijk is om het apparaat dat je net hebt gekocht meteen op te halen. Coolblue verwacht dit jaar meer dan een € 1 miljard aan omzet te behalen.
En daar waar stenen retail alleen maar één kassasysteem hoeft te koppelen is dat bij een hybride model volgens hem toch even een stuk lastiger. Koppeling kassasystemen aan voorraadsysteem en bankboek is iets vanzelfsprekend. Maar wat nu wanneer de webshop niet gekoppeld is aan het voorraadsysteem? Wat wanneer online orders opnieuw apart moeten worden ingevoerd, voordat ze uitgeleverd kunnen worden en worden gefactureerd? Waarom geen Ideal-betalingen? Eerst de cash en dan het uitleveren. Scheelt veel in debiteurenbewaking.
Succesverhalen zijn er legio. Gefelicitaart.nl, wonenmetlef.nl, online supermarkt picnic.nl. Overigens voorbeelden van bedrijven zonder stenen vestigingen. Daar waar je in een meubelwinkel eerst even op de stoel kan zitten of in een kledingwinkel het jasje even kan passen is dat online anders. Dat leidt volgens Daamen bij online retailers tot een fors probleem: een enorm aantal retouren. Een ander probleem is dat klanten online een bij voorkeur oneindig assortiment verwachten. Dat betekent veel meer voorraadartikelen. Beiden kosten veel geld. Dat maakt de logistiek complex en vraagt om een hoge automatiseringsgraad.
Uitdagingen accountants
Online retail, en dus ook de combinatie van stenen en online retail, vraagt om een andere administratieve benadering. Wanneer de onderneming klein is en het aantal online transacties gering, lijkt er nog niet echt een probleem. Dat komt wel in de volle omvang op een onderneming af wanneer het aantal transacties toeneemt. Wat gebeurt wanneer een kleine webshop geen 5 maar 50 transacties per dag moet verwerken? Je hoeft dus niet meteen zo groot te zijn als Wehkamp, Coolblue of Bol.com om een administratief probleem te hebben. En wanneer een klant vanuit het buitenland voor een stevig bedrag een bestelling plaatst komt daar ook nog eens een hele praktische en prangende vraag bij: waar moet dan over zo’n order de BTW worden afgedragen?
Oplossingen
Daamen vertelt geen pessimistisch verhaal. Ondernemers in de retail moeten keuzes maken. En daar zijn toch wel genoeg mooie voorbeelden van te vinden. Retailers die expliciet een keuze maken qua artikelassortiment, pricing, service level, klanttevredenheid, enz.
- Action, altijd goedkoop maar vraag niet of artikel x of y ook in een andere kleur verkrijgbaar is.
- Coolblue en kledingmerk Oger, goede service en kwaliteit. Beiden concurreren nadrukkelijk niet op prijs.
- Het combineren van beide strategieën kan ook, maar dan moet je de prijs drukken door (overbodige) schakels uit de keten te halen en schaalvoordelen creëren. Je kunt je klanten dan ´affordable luxury´ bieden. De grote kleding outlets doen dit erg goed. Ook hotel keten CitizenM is hier een succesvol voorbeeld van. V&D en de winkels van Macintosh lukte dit duidelijk niet.
ICT
Daamen is ook ICT-er. En hij schetst vervolgens de mogelijkheden die ICT biedt om de specifieke branche uitdagingen aan te kunnen. En daar liggen voor een groot deel ook de uitdagingen/kansen voor de accountants om hun servicelevel naar een hoger niveau te tillen. Handelsondernemingen willen, zo stelt Daamen sturen op bruto marge, omzet per klant, omloopsnelheid, klanttevredenheid, transactieomvang, debiteurentermijnen, ouderdom voorraad e.d. Kortom, hele praktische parameters. Parameters met als doel uitdagingen te tackelen als kostenbeheersing, nieuwe klanten kunnen vinden en doorlooptijden inkorten. Goede accountants kunnen hun ondernemers hierin ondersteunen. En daar waar de reuzen Bol.com of Wehkamp misschien groot genoeg zijn om dit op eigen kracht te organiseren, zo liggen er volgens Berend Daamen uitdagingen bij de accountant om dit bij de lokale retailer of kleine online aanbieder voor elkaar te krijgen. De koppelingen tussen de bestelmodules in de webshop, de geautomatiseerde voorraadregistratie, kassatransacties en de accountingsoftware liggen allemaal op de plank. Oftewel met branchespecifieke oplossingen van Exact in combinatie met het online app center.
Meer weten over Exact? Meer over Exact Online voor Accountancy.
Bekijk de demo van Exact Online voor Accountancy
Geef een reactie