Zelfstandigenorganisaties hebben weinig op met de plannen voor een herziening van het belastingstelsel die staatssecretaris Vijlbrief (Financiën) vorige week aan de Tweede Kamer heeft gestuurd. ‘Rampzalig’, vinden ze. ‘Vijlbrief maakt het ZZP’ers vrijwel onmogelijk straks nog de financiële buffer op te bouwen die zij bitter hard nodig hebben.’
De verenigingen van zelfstandigen in de bouw, de zorg en de kunstensector hebben gezamenlijk op het 169-puntenplan gereageerd. ‘Vijlbrief schrapt de zelfstandigenaftrek, hij schrapt de MKB-winstsvrijstelling. Hij zet een streep door alle fiscale tegemoetkomingen. En die stellen ZZP’ers juist in staat een reserve op te bouwen voor mindere tijden, een arbeidsongeschiktheidsverzekering te betalen en een pensioentje te regelen’, zegt voorzitter Charles Verhoef van Zelfstandigen Bouw. ‘Een financiële buffer is voor een zzp’er bittere noodzaak. De huidige coronacrisis bewijst dat nog eens.’
‘Ook ZZP’ers werken’
Een vermogens- of algemene investeringsaftrek voor ondernemingen, die de fiscale regelingen moet vervangen, biedt geen soelaas, zegt Henk Hofstra van de beroepsorganisatie voor kunstenaars.’Daar reserveert Vijlbrief geen cent voor. Hij moet daar dan wel het bedrag dat nu wordt aangewend voor de zelfstandigenaftrek en de MKB-winstvrijstelling voor reserveren.’ Dat Financiën een oplossing wil voor de hogere lastendruk op arbeid moet niet alleen gelden voor werknemers, maar ook voor ZZP’ers, vinden de organisaties. ‘Ook dat zijn werkenden.’
Het FD heeft nog eens door de plannen van de ambtenaren gespit en concluderen dat vergroening daarin voorop staat. ‘Ambtenaren zien ruimschoots mogelijkheden voor heffingen die de staatskas blijven vullen én tegelijkertijd een prikkel vormen voor milieuvriendelijk gedrag.’ Er zijn 43 maatregelen voor fiscale vergroening. Daaronder zijn de verdubbeling van de vliegtaks en een belasting op vuurwerk.
Het lag in de lijn der verwachtingen, sterker nog, er werd al jaren over gesproken, dus de h.h. zelfstandigen hadden al voldoende mogelijkheden gehad om een buffer op te bouwen, en waarom een pensioen nu plotseling pensioentje wordt genoemd is mij eveneens onduidelijk. Daarenboven kunnen zelfstandigen geen pensioen opbouwen maar dat terzijde
*In het “plan “wordt gesteld dat het zwaarder belasten eigen woning ergens aan bijdraagt.
Het clubje denkt dus aan overheveling van box 1 naar box 3.
*Daar is de belasting DUIZENDEN euro’s hoger dan in Box 1.
Ofwel: het gehele bedrag van een volledig AOW gaat terug naar de Belastingdienst !
*Voor de starters die al moeilijk een koopwoning kunnen betalen worden de jaarlijkse kosten (cost of ownership) factoren hoger. Goed voor het oplossen van het tekort aan sociale woningen.
*Uiteraard volgen nieuwe looneisen, de kosten voor de werkgevers lopen op, maar worden afgewenteld op de kopers van hum producten.
Hogere prijzen, dus (veel) meer sociale lasten en BTW en verslechtering van de export-positie.
Uitstekende actie voor het herstel van de economie na de corona-crisis
*De prijzen van woningen zullen nauwelijks lager worden, want het tekort aan aanbod bepaalt de prijs veel meer dan de cost of ownership.
It is a mad, mad world !
De tering naar de nering zetten is een aanbevolen remedie om de behoefte aan belastinginkomsten direct aan te passen.
Misschien kan iemand mij vertellen wie de, nu ineens zo vreselijk verontrustte, DGA érs heeft ingefluisterd dat ze net moeten doen alsof ze -in de praktijk- zich al jaren lang bezig hebben gehouden met het aanleggen van weerstandsvermogen of risicodragende buffers in hun diverse werkmaatschappijen? Dat blijkt nu wél de wenselijkheid. Terwijl ze in werkelijkheid voor elk dubbeltje dat er aan winst werd gemaakt voor 11 cent – of liefst een kwartje- aan het bedrijf onttrokken want een werkmaatschappij moet je vooral “licht” houden. Je richtte al die BV’jes toch op om risico’s te spreiden en te vermijden? Zeker in privé? Nu mag de Staat helpen om de leeggezogen bedrijven zo mogelijk overeind te houden.
Rechtvaardigt dat alleen al niet een extra forse heffing voor box II? En wordt het dan ook niet eens tijd om het uitkeren van dividenden etc. te verbieden zolang het eigen vermogen (AK) kleiner is dan het helft van het balanstotaal. Alle in het bedrijf gebruikte activa, in eigendom, huur of lease, tellen daarin mee. Dat zou de kans op het kunnen overleven van de ooit aanstaande COVID20 crisis een stuk groter maken. Regeren is vooruitzien en niet vooruitschuiven.