• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, AV-Top 50
    • 2025, ICT en kengetallen
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
    • Incompany
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
    • AV-padeltoernooi
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
Accountancy Vanmorgen

  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, AV-Top 50
    • 2025, ICT en kengetallen
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
    • Incompany
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
    • AV-padeltoernooi
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
Home » Gerard Gelling: “Als werkgever ook de footprint van je medewerker verkleinen”

Gerard Gelling: “Als werkgever ook de footprint van je medewerker verkleinen”

Accountancy

20 oktober 2023 door Het Nationale Hybride Warmtepomp Plan

Welke trends ziet loonspecialist Gerard Gelling in de huidige arbeidsmarkt en hoe kun je daarop inspelen? In dit interview bespreken we de hot-topics en de makkelijkste manier om werknemers geld te laten besparen via hun werkgever.

Gerard Gelling, adviseur loonheffingen bij Moore MKW, ziet een aantal duidelijke trends in de krappe arbeidsmarkt, waarbij het belangrijk is om je werknemers te blijven binden en boeien. Op zijn afdeling is het een veelvoorkomende vraag van klanten: hoe zorg je ervoor dat je medewerkers goed blijft belonen? 

Keuzes

“Het is erg belangrijk om te blijven luisteren naar je medewerkers. De vraag waarop je medewerkers dan het beste kunt belonen, hangt samen met het aanbieden van verschillende keuzes. Door de medewerker zelf te kunnen laten kiezen tussen verschillende vormen van beloning, kun je hen goed tegemoet komen in hun behoeftes. Dit kan door het aanbieden van verschillende secundaire arbeidsvoorwaarden.”

Een andere trend is de inflatie die maar blijft toenemen. Het is geen verassing dat dit een groot gevolg heeft voor de persoonlijke situatie van medewerkers. ‘’Werkgevers willen graag, buiten de normale loonontwikkeling om, de medewerkers tegemoet komen in de gestegen kosten voor levensonderhoud.” Met de gasprijzen die daarnaast ook blijven toenemen, is dit voor veel werkgevers een geschikt moment om te kijken naar de mogelijkheden om hun medewerkers hierin te ondersteunen. 

Duurzaamheid

De derde trend is duurzaamheid. Werkgevers willen graag hun klimaatdoelstellingen behalen en de C02-uitstoot verminderen. “Organisaties willen zoveel mogelijk hun footprint op de aarde verkleinen en dat is logisch, maar hoe mooi is het als je dit ook voor je medewerkers kan doen? Zo maak je als bedrijf veel meer impact. Al deze trends komen bijvoorbeeld heel mooi samen in Het Nationale Hybride Warmtepomp Plan.”

Gerard Gelling: “Ik heb werkgevers aan mijn bureau gehad, die zeiden: ‘Ik wil mijn werknemers compenseren voor de gestegen kosten in levensonderhoud. Energie is niet meer te betalen.‘”

Het HWP Plan lijkt op een cafetariaregeling, alleen is het buiten de vrije ruimte van de WKR alsnog kostenneutraal en heeft de medewerker een groot voordeel. Dat is een nieuwe ontwikkeling. Gelling vertelt: “Het kan en het is eigenlijk heel simpel. Je hebt te maken met twee rechtshandelingen en die hebben allebei een fiscaal gevolg. Je levert een stukje salaris in. Het gevolg is dat je minder belasting betaalt en daardoor heeft de werkgever een besparing op zijn werkgeverslasten. Je krijgt een vergoeding, die via de WKR loopt. Het gevolg is dat de vrije ruimte wordt overschreden en de werkgever een stukje eindheffing verschuldigd is, maar deze wordt (deels) gecompenseerd door het deel van de beloning dat  waar de werknemer vanaf ziet.”

Randvoorwaarden

Hij benoemt dat het per organisatie belangrijk is om de situatie op te nemen. Zo zijn er verschillende randvoorwaarden die moeten worden nagekeken, bij het uitruilen van brutoloon: “Wat zegt de CAO, zijn er nog voldoende minimum vakantiedagen, betaal je nog het minimumloon en wat gebeurt er met het recht op uitkering van de werknemer in geval van arbeidsongeschiktheid of werkloosheid?” Naast brutoloon kunnen ook vakantiedagen worden uitgeruild. Deze zijn erg aantrekkelijk om in te zetten, aangezien bovenstaande randvoorwaarden daarop niet van toepassing zijn. Zo heeft de medewerker een groot voordeel op de aanschaf en installatie van duurzame producten thuis. 


Via Het Hybride Warmtepomp Plan kunnen medewerkers via de werkgever hun pomp aanschaffen tot 55 procent voordeel. Door de besparing op gaskosten thuis, houden ze daardoor jaarlijks €750 tot €2.000 over. Ben je benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw klanten en hoe je dit kunt adviseren? Plan vrijblijvend een adviesgesprek in! 

Categorie: Accountancy Tags: Hybride Warmtepomp

Tags: Hybride Warmtepomp

Gerelateerde artikelen

7 mei 2024

Remeha verduurzaamt samen met medewerkers dankzij HWP plan

16 augustus 2023

Verduurzamen bij een vol WKR-budget, hoe doe je dat?

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kennispartner

Hoe zet je je vermogen zo goed mogelijk aan het werk voor je kinderen?

Partnercarrousel

3 tips om slimmer digitaal samen te werken
Future Ready Accountant rapport: 5 belangrijkste conclusies voor Nederland
AFAS ondersteunt accountants bij nieuwe regeling Opgaaf Werkelijk Rendement (OWR)
Van cijfertijger naar communicatiekanon
3 uitdagingen voor moderne accountantskantoren – en hoe je ze aanpakt
ViDA: grote btw-verandering op komst 
Caseware introduceert SCOPE+: cloudoplossing voor bijzondere opdrachten buiten samenstellen en controle
De spagaat van de Wwft: vertrouwen of verantwoordelijkheid?
Proactief optimaliseren komt voor adviseren
Accountancy in transitie: jouw handleiding om relevant te blijven
KYC automatiseren vs. handmatige processen: wat past bij jouw bedrijf?
Kantelpunt in Wwft-compliance: hoe automatisering en AI de accountancy transformeren
Koppel Zenvoices nu met Microsoft Dynamics 365 Business Central
Een Nederlandse ondernemer met een Amerikaans paspoort? Let dan goed op
Hoe je advieswerk écht van de grond krijgt 
Bereken op deze manier eenvoudig variaties op verdelingen bij de erfbelasting
“Soms verrassen studenten ons echt” HAN zet stappen met vernieuwde curricula Finance
De generatiekloof die de accountancysector niet kan negeren
De DAC7 deadline nadert: waarom accountants nu moeten handelen
Sleutelrol accountant bij meldingsplicht transacties 
Factureren zonder frustratie met de juiste facturatiesoftware voor accountants
Accountants en bedrijfswaardering: je bent een onmisbare schakel
Zo bespaar je 40+ minuten per Wwft-check
Veelgestelde vragen van bedrijven met complexe consolidatie  
Secundaire arbeidsvoorwaarden in de accountancy: wat is standaard en wat is extra?
Investeringen en exits in het private equity landschap
De 9 grootste frustraties bij urenregistratie voor accountants (en hoe je ze voorkomt)
ABN Amro slokt NIBC op: wat deze overname zegt over de veranderende financiële markt
Boekhoudlandschap sterk gefragmenteerd, softwarekampioen ontbreekt (nog) in Europa
Altijd een correcte urenverantwoording voor We Do Finance
Nieuwe integratie tussen PKIsigning en Irrus: digitaal ondertekenen direct vanuit SharePoint
Een document managementsysteem (DMS) is onmisbaar voor accountantskantoren 
5 tips om je klantdossiers slimmer te organiseren (zonder extra werk)
Visionplanner: ‘Kopzorgen & Kansen’ – nieuw onderzoek naar de toekomst van de accountancybranche
Wat betekent het einde van het Logius Portaal voor het deponeren van je jaarrekening? 
Cijfers en drijfveren achter fusies en overnames in de accountancy
De mens is “nooit” de oorzaak van een datalek 
Zo maakt Troost Accountants gebruik van SharePoint als DMS
“Handmatig bonnetjes invoeren voelt straks net zo achterhaald als faxen”
Bjorn Lunden lanceert Lundify 
Van mappendenken naar metadata: zó werkt de Document Hub
Technologie combinerenmet businesskennis
AI-ideation als vliegwiel voor ontwikkeling van accountancy software 
De Vbar komt eraan. Tijd om grip te krijgen op je zzp-risico’s
De mensen achter de loonstrook: in gesprek met Cora Josephs-Cuijpers
Klanten soepel bedienen met AFAS SB
Meer financiële ruimte? De energiebon als slimme oplossing
Het ‘zo-goed-als-zeker’-criterium van de Hoge Raad
Groeipad in de samenstelpraktijk: van gevorderd assistent naar client manager
Hoe krijg je klanten en medewerkers mee in een softwareverandering?
De volgende stap in AI: HR-assistent Loket begrijpt nu je eigen documenten
Werkgeverslasten berekenen: vijf vragen beantwoord     
Met de Standaard Bankverklaring via SBR zetten we een grote stap richting efficiënter en betrouwbaarder samenwerken
Een netwerk vol kennisen ervaring
AV-Top 50 | Gratis opleiding belangrijk wapen in strijd tegen personeelstekort
Hixtival-podcast | AI-geletterdheid: hoe bereid je je organisatie voor op de risico’s van AI?
Bestuurders en accountants opgelet: telkens doorgaan met een verlieslatende onderneming kan leiden tot persoonlijke aansprakelijkheid.
Waarom kennis van arbeidsrecht belangrijk is voor adviseurs

Vacatures

Gevorderd assistent accountant Audit
BonsenReuling
Assistent Accountant Controlepraktijk (Audit) Gouda
WEA Gouda
Assistent accountant bij RA12 Registeraccountants
RA12
Senior Assistent Accountant Audit
Bentacera
Accountant (AA)
HLG Accountsnts & Adviseurs
Accounting & Controlling Medewerker
PIA Group
Assistent accountant mkb – Dordrecht
aaff
Audit assistent
HLG Accountants & Adviseurs
Manager Audit
Vallei Accountants
(Junior) Accountant AA Gouda
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Assistent Accountant Audit – Groningen
Bentacera
Gevorderd Assistent Accountant Gouda
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Controleleider Gouda
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Senior Assistant Accountant
HLG Accountants & Adviseurs
Controleleider (Audit) Gouda
WEA Gouda
Finance & Business Development Analyst
PIA Group
Algemeen directeur
Scab
Assistent accountant samenstelpraktijk
Scab
Beginnend assistent accountant – Lichtenvoorde
BonsenReuling
Teamleider Accountancy 
aaff
Junior Manager Audit – Drachten
Bentacera
Vacature senior adviseur corporate finance
Adcorporate
Gevorderd medewerker accountancy (samenstel)
PIA Group
Vacature Assistent accountant Duiven
Westerveld en Vossers
Accountant – Helmond
aaff
Assistent-accountant (zelfstandig)
KRC van Elderen
Accountant (RA)
HLG Accountants & Adviseurs
Accountant Adviseur Gouda
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Assistent-accountant controlepraktijk
KRC van Elderen
Beginnend assistent accountant Audit (met 1 jaar ervaring)
BonsenReuling
Gevorderd Assistent Audit Barendrecht
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Assistent accountant mkb – Zwolle
aaff
Start als gevorderd Assistent accountant bij RA12 Registeraccountants!
RA12
Gevorderd Assistent Accountant 24-40 uur
Bos advies
Controleleider audit
Kaap Hoorn
Assistent accountant mkb
aaff
(Junior) Accountant AA Alphen aan den Rijn
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Assistent Accountant – 24-40 uur
Bos Advies
Controleleider – Barendrecht
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Assistent Accountant – Samenstelpraktijk (32–40 uur)
PIA Group
Accountant  – Eindhoven
aaff
Ervaren Assistent Accountant- Gouda
WEA
Junior audit manager
RA12
Abonneer nieuwsbrief AV

Meest gelezen

  • Gouden munten en box 3: fiscus neemt standpunt in 30.2k weergaven

  • Accountantskantoor op de vingers getikt over terugbetalen studiekosten en verrekening loon 10.5k weergaven

  • Fout rond controleplicht klant leidt tot tuchtzaak, ‘NBA leidt aan tunnelvisie’ 4.8k weergaven

  • De Jong & Laan lijft fiscale overnameconsultant in 4.4k weergaven

  • Foutherstel jaarrekening van miljoenen ‘was fout van accountant’ of ‘samenspannen door de directie’ 4k weergaven

Vraag en aanbod

Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit Twente
Administratiekantoor ter overname gezocht
Ter overname aangeboden: Accountantskantoor regio Den Haag
Ter overname gezocht: administratiekantoren in heel Nederland
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit de regio Eindhoven
Samenwerking gezocht/aangeboden door audit-onlykantoor
Administratiekantoor regio Hendrik Ido Ambacht ter overname gezocht
Samenwerking aangeboden voor wettelijke controles
Mbi-kandidaten en/of accountantskantoor gezocht in Zeeland

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen