• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, ICT en kengetallen
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
    • AV-Padeltoernooi
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
Accountancy Vanmorgen

  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, ICT en kengetallen
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
    • AV-Padeltoernooi
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
Home » Zelfstandige kantoren hebben de beste business case

Zelfstandige kantoren hebben de beste business case

Branded Content

In dit artikel geeft Sybren Christians, algemeen directeur en fiscalist bij Fiscount, acht tips voor wie een zelfstandig accountants- of administratiekantoor wil starten.

3 oktober 2024 door Fiscount

Ondanks de consolidatieslag is het aantal accountants- en administratiekantoren volgens het CBS sinds 2020 met 10% gegroeid ‒ tot circa 37.000. Dat is niet vreemd. Na een fusie, of na een overname door private equity, zijn er altijd accountants of adviseurs voor wie de nieuwe match geen match “made in heaven” is. Die beginnen dan vaak een eigen kantoor. Acht tips voor wie als zelfstandig kantoor wil starten.

Tip 1: Compliance op jouw manier

Voor veel accountants en adviseurs is het dé reden om te vertrekken bij grote kantoren: de enorme regeldruk vanuit compliance. Hoeveel tijd kost het niet om een nieuwe klant door de interne klantacceptatieprocedures heen te krijgen? Als zelfstandig kantoor wil je het helemaal anders doen en dat kan. Met een slimme opbouw van je ‘Handboek Kwaliteit’ en efficiënt ingerichte werkprocessen kun je voldoen aan wet- en regelgeving in een fractie van de tijd die je altijd gewend was. Leuk zal het niet worden, maar jij beslist hoe je de procedures inricht.

Hierbij past wel een waarschuwing. Wij zien in de praktijk dat de NBA en het BFT steeds actiever worden bij de controle op naleving van de Wwft. Je wilt dan wel dat jouw procedure voldoet aan wet- en regelgeving. Om daar zo zeker mogelijk van te zijn, kun je dit vooraf laten toetsen door een compliance-adviseur (pre-toetsing).

Tip 2: Weet wat je kunt

Een zelfstandig kantoor zijn betekent niet dat je ook alles zélf moet doen. Een huisarts voert tenslotte ook geen rugoperatie uit. Om ervoor te zorgen dat je als kantoor toch alle diensten kunt leveren die je klanten nodig hebben, is het van belang om een netwerk van specialisten om je heen te bouwen en dat ook goed te onderhouden.

Er zijn veel informele netwerken van accountants en adviseurs die elkaar kennen uit eerdere samenwerkingen en die elkaar weten te vinden. Dat kan in de praktijk goed werken. Toch blijkt het vaak ook lastig te zijn om dat netwerk volledig te maken. Aansluiten bij een van de serviceorganisaties die in de markt actief zijn, lost dat probleem op. Je krijgt dan toegang tot het door die organisatie geworven netwerk van specialisten.

Tip 3: Meteen de schoolbanken in

De meeste grotere kantoren hebben een prachtig aanbod van opleidingen beschikbaar voor hun medewerkers. Dat kan variëren van online cursussen mindfullness tot driedaagse trainingen op locatie over IRFS-conversie. Als zelfstandige moet je ook je eigen opleiding regelen, maar in de dagelijkse hectiek daalt PE dan vaak op de prioriteitenlijst. Dat is niet verstandig, om twee redenen. Ten eerste heb je een PE-verplichting op grond van de beroepsregels waar je aan moet voldoen. Ten tweede heeft PE een belangrijke functie voor je dagdagelijkse praktijk: je houdt zo je vak bij.

Een zelfstandig kantoor moet écht inzetten op het actief bijhouden van vakkennis – en dat is meer dan het bijhouden van vakliteratuur. Zo helpt deelname aan een vaktechnische bijeenkomst met andere zelfstandige kantoren je niet alleen om scherp te krijgen waar de belangrijkste vaktechnische aandachtspunten liggen, maar het contact met collega-kantoren leert je ook veel over het succesvol aansturen van je eigen kantoor.

Tip 4: Twee zien meer dan één

Een belangrijk kwaliteitskenmerk van de grotere kantoren is dat belangrijke rapporten en adviezen altijd worden tegengelezen door een collega. Dit is het bekende vierogenprincipe. Het is onverstandig dat alleen jouw ogen betrokken zijn bij moeilijke dossiers. Wij adviseren je daarom om actief ruggespraak te organiseren. Je kunt er tunnelvisie mee voorkomen en daarmee de kans op fouten verkleinen. Aan een collega-kantoor kun je vragen of er mensen bij hen bereid zijn om tegen te lezen, maar ook zij hebben vaak meer werk dan tijd. Het is daarom ook een optie om hiervoor (al dan niet via een abonnement) goede afspraken te maken met de eerdergenoemde serviceorganisaties.

Tip 5: Ken je klant – echt

Naar mijn mening is de belangrijkste kracht van het zelfstandige kantoor de persoonlijke aanpak. Je klant krijgt daardoor niet voor elk wissewasje een andere adviseur aan de lijn, maar weet direct dat hij met jou te maken heeft. Dat geeft vertrouwen en maakt dat de klant veel meer de diepte ingaat, wat jou als adviseur weer veel voldoening kan geven. Ook jonge mensen spreekt dit aan, want het is daarmee ook (echt) maatschappelijk zinvol werk.

Toch houdt de sterke persoonlijke band die je als zelfstandig kantoor met je klanten hebt ook een risico in. Wat als je onverwacht uitvalt door ziekte of andere persoonlijke omstandigheden? Voor accountants is dat eenvoudig: die zijn verplicht om een waarnemingsovereenkomst te sluiten. Bij administratie- en advieskantoren is dat niet verplicht, maar zeker aan te raden. Waarneming houdt in dat de waarnemer bij ontsteltenis alles doet wat nodig is om jouw klanten tijdens je afwezigheid te bedienen. Denk aan het afwikkelen van jaarrapporten of aan het tijdig bezwaar maken tegen belastingaanslagen. Bij plotseling overlijden kan de waarnemer je kantoor op verzoek van de erven verkopen, zodat deze daar in elk geval geen sores van hebben.

Tip 6: (Inter)visie

Ondernemer zijn is toch echt wat anders dan in loondienst werken. Je moet zelf de beslissingen nemen over álles. Vanaf de keuze van je briefpapier tot aan de aanschaf van je kantoorpand en van het aannemen tot ontslaan van medewerkers. Als eenpitter moet je alle besluiten zelf nemen, maar ook als ondernemer met personeel kun je niet alles delen. Terwijl je wel behoefte hebt aan een klankbord. Daarom is het goed om aan te sluiten bij een intervisiegroep of (jaar)club om te kunnen sparren over alles wat er speelt bij het starten en laten groeien van je kantoor. Dat is leuk en nuttig, waardoor je ook sneller meters kunt maken met je kantoor.

Tip 7: Laat je zien

Op dit moment lijkt het alsof de bomen tot in de hemel groeien. Er zijn behoorlijk veel kantoren die klanten de deur wijzen, omdat ze te weinig personeel hebben om hen goed te kunnen bedienen. Dát zijn de klanten die jij wilt hebben als vers gestart kantoor. Een eenvoudige maar goed werkende website is daarom essentieel voor je – je kantoor moet vindbaar zijn. Daarnaast heeft je eigen website ook een aantal praktische voordelen: je kunt je klanten hier doorlinken naar de portal waar ze hun documenten kunnen up- en downloaden. Ook kun je je klanten hier voorzien van relevante (vak)nieuwsberichten. De Belastingdienst kijkt bovendien ook regelmatig op websites om een beeld te krijgen van de adviseur achter het Becon-nummer.

Tip 8: Kies jouw software

Uit onderzoek blijkt dat de muziekvoorkeur van mensen wordt gevormd in de jaren dat ze tussen de 15 en 20 jaar oud zijn. Zo werkt dat in zekere zin ook met boekhoudsoftware. Een accountant die het vak geleerd heeft met Exact, zal meestal daarvoor de voorkeur houden. Ons advies is daarom om bij de start van je eigen kantoor te kiezen voor het basispakket waarmee je vertrouwd bent. De meeste softwareleveranciers bieden abonnementen aan die meegroeien met je kantoor, zodat je licentiekosten in het begin bescheiden zijn.

Vervolgens kies je daarbij de aanvullende pakketten die je nodig hebt. Denk aan een aangiftepakket of rapportgenerator, maar denk ook aan urenregistratie of facturatie. Het hangt dan af van de omvang en samenstelling van je kantoor wat het beste past. Belangrijk is dat de verschillende programma’s onderling goed kunnen samenwerken. Gelukkig zijn er weer heel veel tools op de markt om die samenwerking tot stand te brengen.

Een belangrijk voordeel voor jou als zelfstandig kantoor is dat je, al dan niet na advies door een IT-adviseur, snel kunt kiezen welk softwarepakket je gaat gebruiken en hoe je je procedures inricht. Bij grote kantoren duurt de besluitvorming veel langer, omdat dit vaak over meerdere schijven gaat.

Begeleiding startende kantoren

Bij Fiscount begeleiden wij jaarlijks een flink aantal startende kantoren. Het is een voorrecht om dat te mogen doen. Het enthousiasme van de nieuwe kantooreigenaren werkt bovendien ook aanstekelijk bij onze mensen. In deze bijdrage heb ik de acht belangrijkste leermomenten uit die begeleidingen samengevat. Ik wens alle starters veel bedrijfsmatig succes en werkplezier!

Mr. Sybren Christians is algemeen directeur en fiscalist bij Fiscount.


Wil je jouw kantoor ook een vliegende start geven? Ontdek dan het Fiscount Starterspakket en haal het maximale uit je kantoor.

Categorie: Branded Content

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kennispartner

Werkgevers krijgen meer duidelijkheid over toepassing Rijnvarendenovereenkomst

Partnercarrousel

Maximaliseer kwaliteit & controle met deze vier succesfactoren
“We zetten vol in op ‘autonoom’ boekhouden”
AFAS Software maakt in 2025 overstap naar volledig elektrisch wagenpark  
De vijver is leeg: zo beschik je tóch over goed opgeleide boekhouders
Een hoge automatisering begint met een goede samenwerking
Wat betekent e-facturatie voor accountants- en administratiekantoren? 
De accountant ontzorgen: samenwerken aan het totale administratieproces
Proactief optimaliseren komt voor adviseren
Adviessoftware als geheime wapen bij AXP
De 5 beste factuurverwerking software van 2025
Vereenvoudigd cliëntenonderzoek Wwft: wanneer en hoe pas je het toe?
Koppel Zenvoices nu met Microsoft Dynamics 365 Business Central
Dubbele belasting, dubbele druk: waarom steeds meer Amerikaanse Nederlanders hun nationaliteit opzeggen
“Het primaire werk van een accountant verandert onomkeerbaar”
Zo geef je goed advies over aangiften van erf-en schenkbelasting
Zo zorg je voor een goede integratie van remoteteams
De evolutie van KYC/KYB: wat accountants in 2025 moeten weten
Sleutelrol accountant bij meldingsplicht transacties 
Hoe kies je de beste urenregistratie-software voor jouw accountantskantoor?
Accountants en bedrijfswaardering: je bent een onmisbare schakel
Perspectief van onze CCO: Interview met Edgar de Wit van XLReporting
Hoeveel overuren zijn eigenlijk normaal in de accountancy?
Debt advisory: De sleutel tot succesvolle groeistrategieën 
“Onderzoek: elke maand €500 extra declarabiliteit per medewerker”
Boekhoudlandschap sterk gefragmenteerd, softwarekampioen ontbreekt (nog) in Europa
Eenvoudiger werken met deze drie koppelingen
Fraude met vervalste handtekening, grote gevolgen
In 5 weken naar een serverloze werkplek 
Hoe speel je in op de kritische klant van 2025?
Visionplanner breidt software uit met AI, betere consolidatie en zorgfunctionaliteit
Wat betekent het einde van het Logius Portaal voor het deponeren van je jaarrekening? 
Vijf veelgemaakte fouten bij het uitvragen van klantdata (en hoe je ze voorkomt)
De mens is “nooit” de oorzaak van een datalek 
Fusies en overnames in de accountancysector: wat betekent dit voor jou als accountant?
Zo maakt Joanknecht gebruik van SharePoint als DMS
“Handmatig bonnetjes invoeren voelt straks net zo achterhaald als faxen”
Bjorn Lunden lanceert Lundify 
Documentbeheer: het verwaarloosde fundament van accountancykantoren
Technologie combinerenmet businesskennis
We helpen kantoren met AI hun nieuwe rol te pakken
Van loonstrook naar HR-partner: kengetallen die er wél toe doen
Meer tijd voor medewerkers door digitalisering dankzij HR workflows
Klanten soepel bedienen met AFAS SB
Hoe financier je werkkapitaal voor een onderneming?
Meer financiële ruimte? De energiebon als slimme oplossing
Het ‘zo-goed-als-zeker’-criterium van de Hoge Raad
Bouw een sterk accountancyteam en stimuleer teamontwikkeling
Hoe stel je efficiënt de jaarrekening samen? Praktijkcasus met VLM
Loonontwikkelingen in 2024: zowel kansen als bedreigingen voor ondernemers
Werkgeverslasten berekenen: vijf vragen beantwoord     
We werken aan een grote efficiencyslag voor de accountant
Een netwerk vol kennisen ervaring
AV-Top 50 | Gratis opleiding belangrijk wapen in strijd tegen personeelstekort
Deelnemingen in de jaarrekening op fiscale waarderingsgrondslagen
Inhuur van VOF (vennoten) te beschouwen als zzp’ers of werknemers?
Waarom kennis van arbeidsrecht belangrijk is voor adviseurs

Vacatures

Teamleider Accountancy – Arnhem
aaff
Gevorderd assistent accountant Audit
BonsenReuling
Adviseur accountancy Agri & Food – Zwolle
aaff
Gevorderd Assistent Accountant Auditpraktijk
PIA Group
Zelfstandig Assistent Accountant Samenstel
Steens & Partners Accountants en Adviseurs
Gevorderd assistent Accountant – Controlepraktijk
PIA Group
Accountant mkb- Gorinchem
aaff
Beginnend Assistent Accountant Audit & Assurance
PIA Group
Ervaren Assistent Accountant- Gouda
WEA
Agro Accountant
Schipper Accountants
Assistent accountant mkb- Zelhem
aaff
Finance & Business Development Analyst
PIA Group
Adviseur accountancy Agri & Food – Hoogeveen
aaff
Assistent Accountant Controlepraktijk (Audit) Gouda
WEA Gouda
Senior Assistent Audit
Confirm Audit & Assurance
Adviseur mkb / Accountant
KRC Van Elderen
Controleleider / Accountant Auditpraktijk
PIA Group
Beginnend assistent accountant Audit
BonsenReuling
Assistent accountant mkb
aaff
Financieel administratief medewerker
Scab
Assistent Accountant
Schipper Accountants
Adviseur Vakspecialist Accountancy
Schipper Accountants
Vacature Assistent accountant Duiven
Westerveld en Vossers
Zelfstandig Assistent Accountant
Hendriksen
Senior Assistent Accountant
Schipper Accountants
Vacature Assistent accountant Barchem
Westerveld en Vossers
Controleleider audit
Kaap Hoorn
Accountant RA
PIA Group
Accountant met partnerambitie
Schipper Accountants
Beginnend assistent accountant – Lichtenvoorde
BonsenReuling
Junior Adviseur mkb
KRC van Elderen
Accountant AA
Hendriksen Accountants en Adviseurs
Accountant Agri & Food- Gorinchem
aaff
Zelfstandig Assistent Accountant Samenstelpraktijk
PIA Group
Assistent accountant Agri & Food – Raamsdonksveer
aaff
Assistent accountant controlepraktijk
Scab
Teamleider Accountancy  – Dronten
aaff
Relatiebeheerder  
Scab
Adviseur Accountancy Agri & Food – Raamsdonksveer
aaff
Assistent Accountant gevorderd AA Zwijndrecht
PIA
Beginnend assistent accountant Audit (met 1 jaar ervaring)
BonsenReuling
Controleleider
PIA Group
Beginnend assistent accountant – Elst
BonsenReuling
Finance Consultant
a.s Works
Teamleider Accountancy – Culemborg
aaff
Gevorderd Assistent Accountant Samenstelpraktijk
Kaap Hoorn
zelfstandig assistent accountant samenstelpraktijk
Scab
Senior Belastingadviseur
Kaap Hoorn
Adviseur Agro
Schipper Accountants
Abonneer nieuwsbrief AV

Meest gelezen

  • Oud-FIOD’er Douma (105), pensioen na 39 jaar en 4 maanden, liep bonus mis 47.4k weergaven

  • Box 3 in 2028: het wordt voor de belegger niet beter 16.5k weergaven

  • Pensionado’s bijten in het stof met klacht tegen accountant om jaarrekening ABP 12.1k weergaven

  • Fiscus gaat brieven sturen over box 3-herstel 9.7k weergaven

  • BDO naar rechter om BFT-boete in Vitesse-zaak 8.6k weergaven

Vraag en aanbod

Mbi-kandidaten en/of accountantskantoor gezocht in Zeeland
Ter overname gezocht: accountants- of administratiekantoor regio Rotterdam
Administratiekantoor regio Hendrik Ido Ambacht ter overname gezocht
Mbi-kandidaat voor administratiekantoor regio Den Haag gezocht
Ter overname aangeboden: Accountantskantoor in de kop van Noord-Holland
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor in medische sector
Ter overname/aansluiting gezocht: accountants-, belastingadvies- en administratiekantoor in de regio Kennemerland
Samenwerking aangeboden voor wettelijke controles
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit de regio Eindhoven
Ter overname aangeboden: administratiekantoor in de regio Doetinchem
Administratiekantoor ter overname gezocht
Ter overname of fusie gezocht: accountants- of belastingadvieskantoor Noordoost-Brabant
Mbi-kandidaat voor administratiekantoor in Rotterdam gezocht
Ter overname gezocht: administratiekantoren in heel Nederland
Mbi-kandidaat voor administratiekantoor in Zeewolde gezocht
Ter overname aangeboden: administratiekantoor in Overijssel met sectorspecialisatie
Samenwerking gezocht/aangeboden door audit-onlykantoor
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit Twente

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen