De roots van de Jong & Laan liggen in het noordoosten van Nederland. In Vroomshoop om precies te zijn. De afgelopen jaren is het kantoor sterk gegroeid door nieuwe kantoren te openen, door aansluitingen en door specialistische adviesdiensten aan te bieden. Het fullservice accountantskantoor is hard op weg een landelijke speler te worden. Dat is volgens CEO Jurgen van Breukelen een strategische keuze: “Er is in onze sector een wereldwijde trend gaande van consolidatie en dat heeft verschillende oorzaken. Zo is
er steeds meer vraag naar onze dienstverlening terwijl er minder potentieel beschikbaar is op de arbeidsmarkt. Met meer locaties zijn we een aantrekkelijke werkgever. Medewerkers kunnen vaak vlak bij huis werken en een groeiend kantoor is de beste kweekvijver voor talent. Je kunt je nou eenmaal beter ontwikkelen in een groeiende organisatie dan in een krimpende. Daarnaast neemt de invloed van toezichthouders toe.
Om je te kunnen verantwoorden, is schaalgrootte belangrijk.” Een derde reden voor de expansie heeft te maken met het kostenaspect. Van Breukelen geeft een voorbeeld: “De wereld om ons heen digitaliseert in een razendsnel tempo. Voor een groter kantoor zijn dergelijke IT-investeringen veel makkelijker te doen.”
De Jong & Laan heeft inmiddels ruim duizend medewerkers en 24 vestigingen in Nederland.
Een omvang die vraagt om aandacht voor professionalisering. Marco Herder, CQO (Chief Quality Officer): “Als je van lokale betrokkenheid naar regionale dan wel landelijke betrokkenheid gaat, heeft dat invloed op de organisatiestructuur. De invloed van de individuele partner zal verschuiven naar een ander niveau, het vraagt mogelijk meer flexibiliteit om op andere plekken of met collega’s buiten je vaste vestigingsteam te werken. Daarvoor moet je als organisatie wel aandacht hebben.” Ook de traditionele klantenportefeuille verandert volgens Herder: “Compliancekosten stijgen en om de kwaliteit naar onze klanten toe te waarborgen, zie je dat we langzaamaan opschuiven van het van oudsher mkb- en middenbedrijf, naar grotere bedrijven, de zogeheten mkb+-organisaties.”
Cultuur bewaken
Bij een aansluiting wordt goed gekeken of het kantoor dezelfde mindset heeft en of de culturen op elkaar aansluiten. “We zijn één grote oranjefamilie en het is wel belangrijk dat de familiewaarden overeenkomen”, verduidelijkt Herder. Overigens heeft Van Breukelen niet de illusie dat alles maar hetzelfde blijft: “We moeten de cultuur en het DNA bewaken, maar in een zich constant ontwikkelende organisatie veranderen toch zaken. Dat hoeft geen probleem te zijn. Die dynamiek is voor onze medewerkers en potentiële collega’s ook interessant. En wat blijft staan, is dat we samen voor een mooie toekomst gaan. Voor onze klanten, onze organisatie en onze mensen.”
De Jong & Laan biedt uitgebreide opleidingsprogramma’s en doorgroeimogelijkheden binnen de huidige functie of doorstroom naar andere functies, zonder de menselijke maat uit het oog te verliezen. Van Breukelen: “Bij ons geen hoofdkantoor waar duizend mensen werken. Onze vestigingen zijn kleinschalig waarmee we in de regio’s fijne werkplekken bieden met een goede sfeer.” Herder vult aan: “We investeren bewust in betrokkenheid op de vestigingen. We organiseren regelmatig teambuildingsdagen of een medewerkersfeest en drinken op donderdagmiddag een borrel met elkaar. Zo draagt het team bij aan persoonlijk werkgeluk.”
Hybride werken
Binnen de accountants- en adviesorganisatie vinden ze werkplezier heel belangrijk. Medewerkers kijken naar elkaar om en helpen elkaar. Logisch dat er veel aandacht is voor de werk-privébalans. “Toen ik in de accountancy begon, was het heel normaal om zestig uur te werken. Dat was het minimum ongeveer. Bij de Jong & Laan is het heel normaal om tweeëndertig uur of minder te werken en dat kan flexibel worden ingevuld. Vanuit huis of een andere passende locatie, collega’s kunnen werken waar en wanneer ze willen,” vertelt Herder. Hybride werken vraagt overigens wel om een andere visie op leiderschap. Herder: “We gaan steeds meer sturen op output in plaats van input. Natuurlijk schrijven we uren.
We moeten namelijk verantwoording afleggen aan de klant, maar we kijken daarbij meer naar het team en de opdracht die ze afronden.
Collega’s hoeven daarvoor niet strak van negen tot vijf op kantoor te zitten.”
Flexibiliteit is een van de instrumenten om medewerkers te vinden, te binden en te behouden. Toch doet het kantoor meer om de hoeveelheid werk te kunnen verzetten. “We merken dat het potentieel vanuit de financieel-economische opleidingen opdroogt. Met slimme, zelfontwikkelde oplossingen zetten we er daarom ook vol op in werkprocessen te optimaliseren en standaardiseren”, legt Herder uit. In zowel de controle- als de samenstelpraktijk maakt de Jong & Laan gebruik van dashboarding en data-analyse. Door hoog repeterende werkzaamheden te digitaliseren, creëert de accountant meer tijd voor een beter inhoudelijk advies aan de klant. Zo snijdt het mes aan meerdere kanten, volgens de CEO: “We werken niet alleen efficiënter, we leveren ook meer toegevoegde waarde met persoonlijke betrokkenheid en door continu te innoveren.
Dat maakt het werk inhoudelijk leuker en aantrekkelijk voor talent.”
Deze bijdrage komt uit de AV-Top 50. Dit magazine is verschenen in december 2024. Zie: https://www.accountancyvanmorgen.nl/kennisdoc/av3-2024-av-top-50-2024/
Geef een reactie