
Tijdens het mondelinge vragenuur in de Tweede Kamer ontstond deze week een debat over het kabinetsbeleid rondom elektrisch rijden. D66-Kamerlid Bamenga uitte kritiek op het kabinet, dat volgens hem elektrisch rijden minder aantrekkelijk maakt door het schrappen van subsidies en belastingvoordelen. Hij hekelt het gebrek aan visie en stelt dat het kabinet de overstap naar elektrische voertuigen belemmert, terwijl juist dat zou bijdragen aan schone lucht, minder stikstofuitstoot en energieonafhankelijkheid.
Verminderen belastingvoordelen
Minister Madlener (Infrastructuur en Waterstaat) verdedigt het kabinetsbeleid door te wijzen op stabiele verkoopcijfers van elektrische auto’s en benadrukt dat de overheid de vrije keuze van automobilisten vooropstelt. Hij erkent dat het verminderen van belastingvoordelen het vertrouwen van consumenten kan aantasten, maar stelt dat de kosten van elektrisch rijden nog steeds concurrerend zijn, zeker gezien de verwachte stijging van benzineprijzen door Europees beleid.
Uit recent onderzoek van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland blijkt echter dat bijna 60% van de huidige elektrische rijders overweegt terug te keren naar benzine- of dieselauto’s zodra fiscale voordelen verdwijnen. Dit voedt de zorgen van oppositiepartijen, die oproepen tot meer stimulering van elektrisch vervoer.
Kleine aanpassingen
Madlener kondigt aan dat het kabinet voor de zomer met kleine aanpassingen in de autobelastingen komt, die zowel eigenaren van elektrische als brandstofauto’s moeten helpen. Grote veranderingen blijven echter uit, tot ongenoegen van partijen als D66 en GroenLinks-PvdA, die pleiten voor een sterker overheidsbeleid om de transitie naar elektrisch rijden te versnellen.
Het volledige transcript van het debat is hier te vinden.
Geef een reactie