De omzet van EY Nederland steeg van €710 miljoen naar € 727 miljoen (gebroken boekjaar 1 juli 2015 – 30 juni 2016). Het komt neer op een stijging van ruim 2%. Verplichte kantoorrotatie en hogere investeringen in kwaliteit drukten het resultaat met 8% tot € 135 miljoen. Dit meldt het kantoor vandaag. Daarmee blijft het kantoor qua omzet het tweede kantoor in Nederland. De positie in de top 30 van accountantskantoren verandert daardoor niet.
De kantoorrotatie heeft volgens EY geleid tot een evenwichtigere cliëntenportefeuille over de verschillende marktsectoren. ‘Wij zijn afgeroteerd op langlopende audit en non-audit cliënten en wij zijn gestart met de werkzaamheden voor nieuwe audit en non-audit cliënten,’ zo meldt het kantoor. ‘In dat opzicht was er sprake van een transitiejaar dat onze omzetgroei onder druk zette.’
Forse toename aantal medewerkers
Het kantoor heeft het afgelopen jaar een forse toename gezien van het aantal medewerkers en heeft naar eigen zeggen voor hogere investeringen in kwaliteit van dienstverlening en processen, opleiding, technologie en vernieuwing van werkplekken gestaan waardoor de operationele kosten met 5% stegen.
Kerncijfers EY
Omzetten per deelmarkten
In alle marktsegmenten werden, hoewel soms milde, omzetstijgingen gerealiseerd. Zo zag Assurance, de grootste service line van het kantoor, de omzet stijgen met € 6 miljoen tot € 303 miljoen. Verdere kwaliteitsverbeteringen hadden net als vorig jaar de hoogste prioriteit. Hierdoor besteedde EY per opdracht – zo stelt het – meer uren. Dit naast de eerder genoemde investeringen in digitalisering en data analytics. Onder invloed van de verplichte kantoorrotatie kostten offertetrajecten en de transitie naar nieuwe klanten extra tijd en middelen en drukten zwaar op het resultaat.
De omzet van de Tax service line steeg met € 2 miljoen naar € 255 miljoen. Als gevolg van de verplichte kantoorrotatie moest de belastingpraktijk afscheid nemen van langlopende opdrachten en cliënten, echter dit verlies werd gecompenseerd door diverse nieuwe opdrachten en nieuwe dienstverlening. De groei is voor een belangrijk deel te danken aan dienstverlening op het gebied van Transaction Tax en Human Capital, welke laatste groep dit jaar werd samengevoegd met een onderdeel van de Advisory service line, waardoor cliënten met internationale vraagstukken op het gebied van arbeidsmobiliteit nog beter kunnen worden bediend. Ook de strategische alliantie met Holland Van Gijzen Advocaten en Notarissen kende een stabiele omzet.
Advisory heeft door de kantoorrotatie en de daarmee samenhangende onafhankelijkheidsvereisten net als Tax afscheid moeten nemen van veel langlopende relaties. Toch realiseerde deze service line een fractionele omzetstijging en kwam daarmee uit op een omzet van € 98 miljoen. Groei is vooral gerealiseerd op de expertisegebieden van cyber security, data analytics en robotics. Advisory introduceerde ook nieuwe en verder ontwikkelde dienstverlening op het gebied van enterprise intelligence en digitale technologieën.
Transaction Advisory Services (TAS) kijkt terug op een stabiel jaar. De omzet steeg met € 2 miljoen naar € 39 miljoen. De markt van fusie en overname trok aan dankzij herstel van de West-Europese economie, lage rentetarieven en de toegenomen interesse van private equity huizen.
Innovatie en versterking van dienstverlening
Trends en marktontwikkelingen volgen elkaar in snel tempo op. Om aan deze veranderingen en de daarmee samenhangende vraagstukken van cliënten tegemoet te komen, heeft EY verder veel tijd en middelen geïnvesteerd in innovatie en versterking van haar dienstverlening. De integratie van data analytics speelt daarin een belangrijke rol. Zo rolde Assurance EY Canvas, Helix en Atlas uit – tools ter verbetering van de auditkwaliteit, ontwikkelde Tax de VPB Analytics tool en lanceerde Advisory een geïntegreerde data analytics aanpak om het innovatieproces bij cliënten te versnellen. EYnovation is een specifieke dienstverlening aan start-ups en scale-ups. Deze is inmiddels landelijk uitgerold en Innovate EY werd gelanceerd om innovatie door de eigen mensen van EY gestructureerd vorm te geven. Gedurende het afgelopen boekjaar nam EY drie bedrijven over ter verbreding van haar dienstverlening: Integrc (SAP governance, risk en compliance), i3 (business intelligence, big data en predictive analytics) en Montesquieu (finance en risk management). Recentelijk en na afsluiting van het boekjaar nam EY ook OC&C Strategy Consultants Benelux over en versterkte hierdoor haar strategie adviespraktijk.
Toestroom nieuwe medewerkers
In het afgelopen boekjaar nam EY ruim 1.100 nieuwe medewerkers in dienst. Het aantal medewerkers bedroeg per einde van het boekjaar 4.284, waarvan 246 partners (vorig jaar 3.958 medewerkers, 233 partners). Investeren in kwaliteit betekent ook investeren in training en opleiding van onze medewerkers. De uitgaven daarvoor namen toe met 14% tot € 13,5 miljoen en het aantal trainings- en opleidingsuren per FTE bedroeg 101, een stijging van 13% ten opzichte van vorig jaar. EY vindt zichzelf een aantrekkelijke werkgever. Dit is volgens het kantoor terug te zien in een blijvend hoog retentiecijfer van toptalent (91%) en een betrokkenheidscore van 77%. In het medewerkerstevredenheidsonderzoek van 2016 gaf maar liefst 86% van de medewerkers aan dat zij er trots op zijn om bij EY te werken.
Nieuwe werkelijkheid
Coen Boogaart, bestuursvoorzitter van EY in Nederland: ‘Wij kijken terug op een jaar waarin onze medewerkers enorme betrokkenheid en inzet hebben getoond. Met zijn allen hebben wij heel hard gewerkt om de effecten van kantoorrotatie in goede banen te leiden, om opdrachten voor cliënten goed af te ronden, over te dragen of op te starten. Ook al blijft het komende jaar vol uitdagingen, toch kijk ik er met vertrouwen naar uit. EY heeft een solide financiële basis, een unieke internationale organisatie en we beschikken over een prachtige cliëntenportefeuille, evenwichtig verdeeld over de marktsectoren. Wij hebben de afgelopen jaren veel geïnvesteerd in kwaliteit en dat blijven wij doen. Onze organisatie werkt daarbij volgens het principe: Be better than yesterday, every day.’
Het jaarverslag is te downloaden via deze link jaarverslag EY .
Geef een reactie