Het beloningsbeleid van familiebedrijven hangt nog te vaak van toevalligheden aan elkaar en er ligt geen duidelijke visie aan ten grondslag. Het leggen van een goede link met de familiewaarden kan het beloningsbeleid van familiebedrijven écht onderscheidend maken. ‘Voor familiebedrijven is winst te behalen wanneer zij de niet-materiële kant van belonen sterker weten te benadrukken.’
Dat schrijven de adviseurs van BDO HR Services in het rapport ‘Belonen in het familiebedrijf’.
In de ideale situatie sluit volgens het onderzoek het beloningsbeleid van het familiebedrijf aan bij de familiewaarden, doelen en strategie van het bedrijf. Daarnaast draagt het beloningsbeleid bij aan het gewenste imago, in- en externe rechtvaardigheid (en objectiviteit) en balans in loonkosten. Het leggen van een goede link met de familiewaarden kan het beloningsbeleid van familiebedrijven écht onderscheidend maken. En dan is marktconform of hoger belonen – waar veel familiebedrijven volgens BDO toe geneigd zijn – niet meer altijd nodig om de juiste medewerkers aan de organisatie te binden. Kortom: voor familiebedrijven is winst te behalen wanneer zij de niet-materiële kant van belonen sterker weten te benadrukken.
BDO ziet in de markt dat bij familiebedrijven de beloning doorgaans gelijk of hoger is dan het marktconforme gemiddelde. ‘In de crisisperiode die we achter ons hebben, zagen we in het familiebedrijf een minder groot effect van slechte bedrijfsresultaten op de beloning van medewerkers dan daarbuiten. Slechte bedrijfsresultaten worden in het familiebedrijf sneller afgewenteld op de familie en niet op medewerkers.’ BDO merkt dat, nu de economie weer aantrekt, het onderwerp belonen steeds hoger op de agenda komt te staan. Ook zien ze dat belonen naar marktwaarde (al dan niet gecombineerd met belonen naar functiezwaarte) steeds populairder wordt. Het van oudsher sec belonen naar functiezwaarte is steeds minder in trek.
Uit het onderzoek blijkt verder dat familiebedrijven terughoudend zijn met variabel belonen. Dit hangt volgens de onderzoekers samen met de waarde dat ‘er gewoon een goede beloning moet zijn’ en dat iets extra’s in de vorm van een variabele beloning dan niet nodig is. Daarnaast zijn familiebedrijven – meer dan niet-familiebedrijven – wat huiverig voor ongewenste gedragseffecten van variabele beloning.
Geef een reactie