Accountants hebben vaak een slecht imago. Ze worden vaak gezien als saaie rekenmeesters en zien eerder risico’s dan kansen. Daarom beschouwen veel ondernemers ze als een obstakel wanneer zij beslissingen willen nemen. Maar het tij keert. De nieuwe generatie ondernemers, die technologie omarmen, dagen accountants uit om met innovatieve oplossingen te komen. Zij geven een boost aan accountancy.
Hoewel accountants zich meestal bezighouden met boekhouden stelt nieuwe tools ze in de gelegenheid om iets met deze administratie te doen in plaats van alleen data-invoer.
Welke kant ik op wil? Ik zal het uitleggen.
Naast accountants ervaren ook cliënten een toename van concurrentie. En dit biedt accountants een unieke kans om een bondgenootschap te vormen met hun cliënten. Deze relatie biedt een win-win situatie en gaat verder dan alleen administreren en presenteren van jaarcijfers.
Nieuwe technologieën doorbreken traditionele aanpak boekhouden
Voorheen was voor boekhouden veel arbeidskracht nodig in de accountancy. Ondanks de beperkte omvang van een boekhouding was het arbeidsintensief en de gepresenteerde uitkomsten kwamen er in standaard sjablonen uit. Boekhouden is niet meer dan bestemmen van uitgaven en bepaling van de herkomst van de ontvangsten. Nieuwe technologieën doorbreken deze aanpak. Accountants hebben toegang tot de laatste cloudsoftware die ze in staat stelt om meer inzicht te verschaffen in administraties en meer toegevoegde waarde te leveren door de data van cliënten te doorgronden. Handmatige analyses vragen om bepaalde vaardigheden die niet iedereen heeft. Maar tools, zoals data-analyses en real-time monitoring, geven ook minder ontwikkelde accountants nieuwe inzichten in trends, kansen en bedreigingen.
Drie dingen die accountants dagelijks moeten doen
Gebruikmaken van de voordelen van de hedendaagse technologie is wat de accountant van vandaag moet doen. Hij moet verder kijken dan zijn huidige rol en zijn nieuwe gereedschap gaan inzetten. Dat vraagt om een andere daginvulling. Zie ook de video van Panalitix.
Hier volgen drie dingen die een accountants dagelijks zou moeten doen:
- Krijg meer werk van bestaande cliënten;
- Verkrijg meer referenties voor nieuwe potentiele cliënten;
- Ga door met eigen persoonlijke ontwikkeling.
Disruptie is een term die vaak verkeerd begrepen wordt. Wanneer dit de drang is om te overleven en de primaire focus in een onderneming is, kan het tot leiden tot beslissingen die weinig of niets bijdragen in de winstgevendheid. Maar anderzijds leidt disruptie tot innovatie en zorgt het voor dynamiek in een branche. En kan het wel leiden tot een stijging van het omzet en marktaandeel.
Wat betekent dit voor accountants?
Omarm disruptie en identificeer trends die anders niet zouden opvallen. Een goed begrip van de financiële impact van dagelijkse beslissingen kan ondernemers helpen bij het bepalen of ze op de juiste koers zitten en wat ze kunnen verbeteren. Disruptie hoeft dus niet betrekking te hebben op een gehele branche, maar het kan net zo goed slaan op een onderneming, afdeling of team.
Accountants zijn in staat om de onderdelen van een onderneming te herkennen die niet goed presteren en dan de cliënt te wijzen op resultaatverbetering. Software voor prestatie-monitoring, budgettering, prognoses, kostprijsanalyse en scenario analyses maakt een nieuwe aanpak en vergroting van het dienstenpakket mogelijk. Ook heeft het consequenties voor de dagelijkse taken van de accountant.
Nieuwe visie
Het vergt een nieuwe visie. Ondernemingen moeten weten hoe hun gewenste toekomst eruit ziet en hoe ze dit kunnen vertalen in meetbare doelen. Accountants die de nieuwe technologie inzetten en ondernemers helpen om hun doelstellingen te realiseren, verkrijgen een onvervangbare rol. Zij worden de vertrouwde adviseurs waarnaar bedrijven zich zullen wenden. En dan niet alleen voor de noodzakelijke of kritieke momenten. Zij zullen ook worden ingeschakeld voor dagelijkse beslissingen. Dit vergt niet alleen snel en tijdig te reageren op cliëntenverzoeken, maar ook continuous realtime monitoring. De huidige cloudtechnologie maakt het mogelijk dat de accountants er boven op zitten. Door vooraf benchmark KPI’s te bepalen, kunnen accountants alerts ontvangen en cliënten oplossingen bieden daar waar nodig. Tijden veranderen, ondernemen gaat sneller. Ondernemers missen daardoor vaak kansen om die met hulp van de accountant te verzilveren. Een proactieve aanpak om cliënten succesvol te laten ondernemen, vraagt om inzicht in de benodigde informatie.
Cliëntencontact verbeteren
Als cliënten hun accountants zien als “het mannetje dat de administratie doet” dan is de eerste stap het cliëntencontact te verbeteren en ze beter te informeren over het dienstenpakket. Regelmatig bellen en ontmoeten, zet de accountant vooraan bij vragen en referenties. Dan helpt de accountant zijn cliënt met zijn cijfers op weg. Hoe meer inzicht cliënten hebben in hun cijfers, des te succesvoller zijn ze. Accountants kunnen helpen de voorgenomen financiële beslissingen te beoordelen in het kader van de gestelde doelen. Zij kunnen dit objectief en deskundig en daar de nodige tijd aan besteden wat doorgaans bij de ondernemer ontbreekt.
Het ontwikkelen van nieuwe adviesvaardigheden helpt accountants om op een efficiënte en effectieve wijze een ontmoeting te hebben met de cliënt. Gelukkig hoeven accountants niet het wiel opnieuw uit te vinden. Er is voldoende materiaal ontwikkeld om deze vaardigheden te ontwikkelen. Deze persoonlijke aanpak vertaalt zich al snel in betere kantoorresultaten. Doelbepaling en realisatie betekent dat beslissingen niet alleen gebaseerd zijn op cijfers, maar ook op een goede communicatie.
Technische vaardigheden verbeteren
Alleen als accountants hun technische vaardigheden verbeteren en investeren in cliëntrelaties is er een goede kans dat zij zich van rekenmeester tot virtual management accountant ontwikkelen. Of zoals Rob Nixon van Panalitix zegt van “Beancounter tot Gardener”. Ondernemers hebben accountants nodig die optreden als adviseurs, die realtime prestatie-informatie verschaffen en ze helpen wat vandaag te doen om ze brengen waar ze morgen willen zijn. Accountants die dit dagelijks doen, leggen hiermee de basis van hun eigen succes.
Marcel Spoelstra is registeraccountant en partner bij Accountantskantoor Spoelstra & Scherer. Hij geeft lezingen en cursussen voor accountants. Daarnaast adviseert hij accountants op het gebied van ICT en andere innovaties binnen accountancy. Aanhanger van het gedachtegoed van Proactive Accountants Network. Marcel Spoelstra houdt een blog bij op www.marcelspoelstra.n
Geef een antwoord