Vereniging Eigen Huis (VEH) en de Consumentenbond starten een proces tegen Delta Lloyd. Inzet is de boeterente die klanten voor 14 juli 2016 betaalden als zij hun hypotheek oversloten naar een lagere hypotheekrente. Die is volgens de twee organisaties veel te hoog geweest.
Herberekening
De VEH en de Consumentenbond eisen dat Delta Lloyd een herberekening maakt aan de hand van de AFM-leidraad voor klanten die hun hypotheek voor 14 juli 2016 hebben overgesloten, of daarop extra hebben afgelost boven de boetevrije ruimte van 10% tot 20%. De consumentenorganisaties menen dat Delta Lloyd in die periode een veel te hoge boeterente heeft berekend aan haar klanten. VEH en de Consumentenbond willen een principiële rechterlijke uitspraak over de manier waarop Delta Lloyd de boeterente berekende. Als de rechter de consumentenorganisaties in het gelijk stelt, opent dat de weg voor klanten van andere banken om ook te veel betaalde boeterente terug te krijgen.
Hoogte boeterente
Tussen 2011 en 2016 sloten ongeveer 100.000 huiseigenaren hun hypotheek (vervroegd) over naar een lagere rente. Daarvoor betaalden zij een boeterente. In de wet staat dat die boete niet hoger mag zijn dan een redelijke vergoeding voor het verlies dat de geldverstrekker lijdt. In de praktijk waren de in rekening gebrachte boetes echter bijna allemaal hoger, stellen VEH en Consumentenbond. Uit onderzoek van de Consumentenbond blijkt volgend de twee organisaties dat onder andere Delta Lloyd een zeer consumentonvriendelijke rekenmethode hanteerde. De Consumentenbond en de VEH riepen in 2017 alle financiële instellingen op om de boeterente met terugwerkende kracht opnieuw te berekenen. Hieraan gaven Delta Lloyd en anderen geen gehoor. Ook een sommatie van de Consumentenbond en VEH had geen effect.
Compensatie
In 2016 kwam toezichthouder AFM met een leidraad waarin ze aangeeft hoe de banken de boeterente moeten berekenen. Klanten die hun hypotheek na 14 juli 2016 hebben overgesloten worden na herberekening volgens deze richtlijn gecompenseerd als blijkt dat de betaalde boeterente te hoog is geweest. VEH en Consumentenbond willen dat ook consumenten die vòòr die datum een te hoge boeterente hebben betaald worden gecompenseerd.
Geef een reactie