• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Corona
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • AV-Beurs
    • AV-Week
    • Nationale salarisdag
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Accountancy Vanmorgen

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
Aanmelden nieuwsbrief
  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Corona
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • AV-Beurs
    • AV-Week
    • Nationale salarisdag
Home » Voorbeeld van een pensioenmediation

Voorbeeld van een pensioenmediation

Accountancy, Blog

Pensioenkwesties of pensioenconflicten lenen zich bij uitstek voor zakelijke mediation. In deze blog geef ik een voorbeeld van de aanpak en werking van pensioenmediation.

14 januari 2021 door Fiscount

Pensioenkwesties of pensioenconflicten lenen zich bij uitstek voor zakelijke mediation. Vaak is er sprake van zowel een complex vraagstuk als van een veel-partijen-conflict. Procederen levert dan wel een (deel)uitkomst op, maar vaak geen oplossing. In deze blog geef ik een voorbeeld van de aanpak en werking van pensioenmediation.

Een pensioenconflict of -kwestie is in de praktijk af en toe niet eens zo heel complex. Desondanks lukt het partijen ook in zulke gevallen dan soms evengoed niet om er – met elkaar – uit te komen. De volgende casus (uit 2019) laat zien wat er tijdens een pensioenmediation gebeurt.

Binnenkomst

Bij binnenkomst zijn de directeur van een onderneming en zijn financieel adviseur al druk met elkaar aan het kibbelen. Ze hebben me gevraagd om te bemiddelen. Na een kort rondje en wat uitleg vraag ik wat partijen zo verdeeld houdt. Het blijkt te gaan om de uitvoering van de pensioenregeling.

Kern van de kwestie

De werkgever is al ruim 20 jaar klant bij het adviesbureau van zijn financieel adviseur. Alle verzekeringen zijn er ondergebracht: zowel de schadeverzekeringen als de pensioenregeling.

Het vaste aanspreekpunt op de pensioenafdeling is enkele jaren geleden vertrokken. Vanaf dat moment is het ‘kommer en kwel’ aldus de directeur. ‘Chaos, een bende’. ‘Nu sla je echt door Wim’, geeft de financieel adviseur aan. ‘Ja, er gaan dingen mis, maar dat is overal. Je moet eerlijk zijn, jullie leveren het ook niet altijd goed aan’. Partijen kibbelen rustig met elkaar verder. Ik laat hen ook maar even begaan. Hun taalgebruik en transactionele gedrag leveren mij veel informatie op.

Waar drukt de kwestie zich in uit?

Het blijkt dat de contacten met de ‘afdeling schadeverzekeringen’ nog steeds prima verlopen. Wel blijkt dat er feitelijk een kundig contact ontbreekt op de pensioenafdeling, sinds het vaste aanspreekpunt daar vertrok. Eigenlijk hebben beide partijen geen idee of de pensioenregeling goed wordt uitgevoerd. De directeur meent sowieso van niet. De financieel adviseur denkt dat het hooguit om details gaat, maar weet het ook niet helemaal zeker. Het conflict is uitgemond in de nota voor verrichte werkzaamheden, die de directeur van het bedrijf niet wil betalen. Het bestreden bedrag bedraagt inmiddels een slordige € 20.000. De meeste zakelijke mediations gaan niet (primair) over geld, maar drukken zich daar wel vaak in uit.

Objectiveren

Ik vraag of het een idee is om de regeling door een externe partij in kaart te laten brengen. Feitelijk gaat het om een premiecontrole. Immers, alles waaraan iets niet goed is (salaris, parttimepercentage, datum in en uit dienst, etc.), komt tenslotte tot uitdrukking in de premie. Zo gezegd, zo gedaan. Een onafhankelijke en kundige adviseur heeft de afgelopen 3 jaren volledig nagerekend en vergeleken met de premienota’s. Op een totale premielast van € 150.000 per jaar, blijkt een bedrag van € 45.000 aan onjuiste premies te zijn berekend over een periode van 3 jaren. Deels te veel, deels te weinig. Per saldo heeft de onderneming iets minder dan € 30.000 te veel pensioenpremie betaald.

Geconstateerde fouten

Sommige maandsalarissen zijn maal 12 genomen, andere weer maal 12,96. Ook zijn er salarissen opgegeven op basis van een fulltime dienstverband bij parttimers en soms is het parttime salaris al uitgerekend, zonder dat dit voor de verwerker duidelijk is. Ook kloppen hierdoor de salarisplafonds niet altijd. Verder blijken enkele data van in- en uitdiensttreding niet juist te zijn en is er soms uitgegaan van een verkeerde staffeltrede. Ook de eigen bijdragen blijken niet juist te zijn berekend. Wat juist is, blijkt overigens ‘eenvoudigweg’ uit de pensioenovereenkomst. Partijen hebben die bij de uitvoering blijkbaar onvoldoende geraadpleegd.

‘Toen Gerrit (vertrokken medewerker van het financieel adviesbureau) er zat, gebeurde dit niet’, zegt Wim. ‘Nee, dat klopt’, erkent Kees, als we in een opvolgend gesprek zitten. ‘Die kwam eenmaal per jaar langs, zat de hele ochtend met jullie PZ-dame. Die aanpak hield hij erop na bij alle klanten. We vroegen ons toen af waarom dat toch allemaal zo lang moest duren, die besprekingen. Niemand begreep dat, maar de klanten liepen met hem weg én er waren eigenlijk nooit klachten of fouten’. De mannen kijken elkaar een beetje beteuterd aan.

Waar begin je?

Ik vraag waar ze het nu eerst over willen hebben: het verleden of de toekomst? Wim doet een voorstel: ‘Moeten wij dit niet zelf doen, Kees? We laten het onze medewerkers voorbereiden. Ik weet bijna alle salarissen en parttimepercentages uit mijn hoofd. Zo groot zijn we hier nu ook weer niet. Eens per jaar, in december of januari, lopen we elke regel één keer na. Dan weten we zeker dat het klopt’. ‘Zullen we dan direct jaarlijks door de schadeportefeuille lopen? Dat roepen we ook al jaren, maar het blijft hap-snap’ vult Kees aan. Ook de verschillen per saldo over het verleden lossen zich daarna snel op. Door hier te beginnen met de toekomst, bleek het verleden ineens net iets minder belangrijk. Die vlieger gaat zeker niet altijd op.

Waar gaat deze mediation nu eigenlijk over?

U vraagt zich wellicht af: waar gaat deze mediation nu eigenlijk over? Dit kunnen die twee mannen toch zelf ook wel bedenken? Het antwoord is eenvoudig. Dat laatste lukt nu juist niet. Ja, het bedenken wel, maar het uitvoeren niet. Een eerdere poging van Wim om alles eens door een externe deskundige te laten doorrekenen, viel aanvankelijk helemaal verkeerd bij Kees. Hij voelde zich aangevallen. Die externe deskundige zou in zijn ogen alleen maar op zoek gaan naar ‘fouten’. Daar had Kees geen vertrouwen in. Door de focus te leggen op de toekomst, bleef Kees binnenboord. Ik kreeg als mediator het vertrouwen om de kwestie te objectiveren. Hoe? Onder andere door afspraken te maken over hoe er omgegaan zou worden met een ‘onwelgevallige’ uitkomst. Natuurlijk spelen de emoties daarna ook nog steeds mee, maar deze vallen nu wel op de ‘juiste’ plek.

Veel zaken zijn – tot op zekere hoogte – te objectiveren. De eerste stap is om onderscheid te maken tussen de zaak en de relatie (Harvard-benadering). Daarna kun je gezamenlijk de zaak objectiveren (zonder conclusies). De uitkomsten zijn de basis om na te denken over oplossingen voor de toekomst. Als dat lukt, is het verleden in de meeste gevallen niet meer het grootste obstakel. Een onderdeel van het objectiveren is het beginsel van ‘vreemde ogen dwingen’: het betreft hier mijn rol als mediator en de onafhankelijke rol van de deskundige.

Maar gevoelens en gedachten kun je niet objectiveren, toch?

Harde getallen zijn natuurlijk eenvoudiger te objectiveren, maar bij veel zaken kan dat niet, zult u denken. Dat is niet helemaal waar. Soms is dat lastiger, zeker, maar niet onmogelijk. Technieken als RET, socratisch uitvragen, NLP-metaprogramma, Tegendelen van Jung, etc. kunnen prima worden ingezet om ook gevoelens en gedachten te objectiveren. Pas daarna komen veelal de oplossingen weer in beeld. In de fase daarvoor staan emoties, ego’s, vastdenken en belemmerende overtuigingen de oplossingen veelal nog in de weg. Objectiveer, zonder daar direct een waardeoordeel en/of conclusie aan te koppelen.

Tot slot

De oplossing in deze kwestie is helemaal niet spectaculair. In deze zaak was objectiveren een heel bewuste interventietechniek. Daarvoor is vertrouwen nodig. Informatie wordt dan veilig gedeeld en onwelgevallige uitkomsten voor een van de partijen worden niet direct als schietschijf ingezet. Juist voor dat laatste punt is soms een derde nodig. De oplossingen van partijen zelf waren echt niet minder goed, alleen bleken deze niet bij elkaar te komen. De ego’s en het financiële belang stonden dat nog even niet toe.

drs. Servaas M.M. Vrijburg, algemeen directeur Fiscount | zakelijk mediator

Categorie: Accountancy, Blog Tags: mediation

Tags: mediation

Gerelateerde artikelen

11 december 2020

Mediation trekt pensioenkwesties vaak het snelste vlot

21 september 2020

Mediation ook effectief bij arbeidskwesties

17 juni 2020

Uit de zakelijke mediationpraktijk (8) | Een casus beleidsmediation

24 februari 2020

Mediation in fiscale kwesties (3) | De praktische kant van de zaak

Geef een reactie Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen

  • Nieuwste BSN’s veroorzaken fout in salarisadministratie
  • ‘Kappers hebben niets aan bestaande steunmaatregelen’
  • De werkkostenregeling (WKR): wat zijn precies de regels?
  • Hof: 500-kilometergrens gaat niet op bij gering zakelijk gebruik auto

Partnercarrousel

Business-changing cloudplatform helpt kantoren en cliënten vooruit
Hoeveel meer zekerheid is er over de positie van de ZZP’er?
logo_pinkweb_2013_donker_340x156_top.png
Esther Stomps van Flynth: ‘We willen IT en de praktijk samenbrengen’
twinfield logo AV
Complete financiële processen digitaliseren met klantvriendelijke software
Exact logo
360 Suite voor Accountancy: al jouw diensten in één online omgeving
Investeren in innovatie brengt accountant en ondernemer dicht bij elkaar in tijden van afstand
Yuki Robotic Assistant
Piekdrukte & kwartaalstress de baas: innoveren voor accountants
NOW Manager CaseWare koppelt met geanalyseerde data Full Finance
De werkkostenregeling (WKR): wat zijn precies de regels?
Btw-nummer controleren met één druk op de knop
Digitalisering, automatisering: ben jij klaar voor de toekomst?
Estate planning, een introductie
‘De salarisadministratie van de toekomst zal als een zelfrijdende auto functioneren’
Digitale transformatie: een kwestie van nu of nooit
4 tips om verzuim tegen te gaan
RB
Register Belastingadviseurs: het opleidingsinstituut gericht op het mkb
FinTech-startup Finturi verruimt haar dienstverlening
Goede samenwerking tussen accountant en ondernemer dé randvoorwaarde voor een efficiënte backoffice. 3 tips!
NLP voor gevorderden: ‘Je leert naar jezelf te kijken’
Oamkb biedt digitale oprichtingen BV aan via platform Firm24 Premium
keurmerk ritregistratie
Privacy rondom ritregistratie
The Legal Company
Hoe kunnen werkgevers voorkomen dat ZZP’ers worden gezien als (goed beschermde) werknemers?
Credion
Talloze mogelijkheden in alternatieve financieringen
Accountant, hoe loods jij de ondernemer door de coronacrisis?

De tipweek van Fiscount en AV

Abonneer nieuwsbrief AV

Opleidingen

21
jan
Pilot webmodule voor zpp’ers online Hoe nu verder?
Fiscount
21
jan
Webinar: Ontdek hoe eenvoudig de jaarafsluiting kan zijn
Yuki
25
jan
Vaktechnische Actualiteiten (1)
Fiscount
26
jan
Online cursus Fiscale actualiteiten voor gemeentelijke fiscaliteit
Fiscaal Vanmorgen
02
feb
Online Masterclass BTW jurisprudentie HvJ EU
Fiscaal Vanmorgen
02
feb
Cursus Huwelijksvermogensrecht van A tot Z anno 2021
Fiscaal Vanmorgen
04
feb
Masterclass Werken met flexibele arbeidskrachten
The Legal Company
11
feb
Cursus Werkkostenregeling
Fiscaal Vanmorgen
15
feb
Praktijkopleiding AA – Accountancy MKB (inclusief contactdagen)
Markus Verbeek Praehep
15
feb
MBA Fit for Future
Markus Verbeek Praehep
15
feb
Moderne Bedrijfsadministratie (MBA)
Markus Verbeek Praehep
15
feb
Register MKB Belastingadviseur (MKB BA)
Markus Verbeek Praehep
15
feb
Register MKB Belastingconsulent (MKB BC)
Markus Verbeek Praehep
15
feb
Post HBO AA Accountancy – MKB
Markus Verbeek Praehep
15
feb
Arbeid en Recht (1)
Fiscount
15
feb
Certified Management Accountant (CMA)
Markus Verbeek Praehep
15
feb
Praktijkopleiding AA – Accountancy MKB (exclusief contactdagen)
Markus Verbeek Praehep
15
feb
Verkort schakelprogramma naar Post HBO AA MKB
Markus Verbeek Praehep
02
mrt
Cursus Box 2 en 3 in 2021: wat te doen met een miljoen?
Fiscaal Vanmorgen
04
mrt
Cursus Subsidies en BTW, maak de juiste fiscale keuze
Fiscaal Vanmorgen
11
mrt
Online cursus Gemeentelijk vastgoed, BTW en het BTW-compensatiefonds
Fiscaal Vanmorgen
16
mrt
Cursus Inkomstenbelasting voor de salarisadministrateur
Fiscaal Vanmorgen
23
mrt
Cursus BTW internationaal goederenverkeer en diensten
Fiscaal Vanmorgen
29
mrt
Vaktechnische Actualiteiten (2)
Fiscount
29
mrt
Post HBO AA Accountancy – MKB Geïntegreerd
Markus Verbeek Praehep
30
mrt
Online cursus Btw en bcf-aspecten gemeentelijk grondbedrijf
Fiscaal Vanmorgen
31
mrt
Cursus Actualiteiten Formeel Belastingrecht en spelregels rondom boekenonderzoeken
Fiscaal Vanmorgen
17
mei
Arbeid en Recht (2)
Fiscount
07
jun
Vaktechnische Actualiteiten (3)
Fiscount
06
sep
Vaktechnische Actualiteiten (4)
Fiscount
07
sep
Arbeid en Recht (3)
Fiscount
11
okt
Vaktechnische Actualiteiten (5)
Fiscount
23
nov
Vaktechnische Actualiteiten (6)
Fiscount

Vacatures

Fiscount zoekt een specialist sociale zekerheid
Fiscount
Fiscount Fiscalisten
Fiscount
Management/Cost Accountant
Crop Alliance
Gevorderd assistent accountant BonsenReuling Doetinchem
BonsenReuling
Relatiebeheerder BonsenReuling Doetinchem
BonsenReuling
Fiscount zoekt accountants (AA/RA)
Fiscount

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen