Het conjunctuurbeeld volgens de Conjunctuurklok van het CBS is in februari 2015 een fractie beter dan in januari, maakt het CBS vandaag bekend. Het economisch herstel gaat echter langzaam. Vanaf de zomer van 2013 tot het voorjaar van 2014 verbeterde de conjunctuur gestaag, sindsdien is het tempo vertraagd. Toch blijven er positieve signalen: zo meldt de horeca over 2014 dat dit het beste jaar is sinds 2008, daarnaast stijgt het aantal uitzenduren fors.
De Conjunctuurklok van het CBS is een hulpmiddel voor het bepalen van de stand en het verloop van de Nederlandse conjunctuur. In de conjunctuurklok komt vrijwel alle belangrijke economische informatie samen die het CBS in de afgelopen drie heeft gepubliceerd.
Stemming consumenten verandert nauwelijks, vertrouwen producenten neemt wat af
De stemming van consumenten veranderde in februari nauwelijks. Het vertrouwen van de ondernemers in de industrie is daarentegen voor de tweede maand op rij iets afgenomen. Dat komt doordat producenten minder positief waren over hun orderportefeuille en ook iets minder positief over de toekomstige productie. Ze waren wel positiever over hun voorraden gereed product. Zowel het producenten- als het consumentenvertrouwen ligt echter wel boven het langjarig gemiddelde met Het consumenetvertrouwen staat nu op -7 (januari 2013 – 44). Producentenvertrouwen nu + 2 (oktober
Horeca en uitzendbranche
Het CBS rept over ‘een uitstekend jaar’ voor de Horeca. De omzetindex kwam voor het laatste kwartaal van vorig jaar uit op 114.8 (2010= 100). Het dieptepunt lag in het tweede kwartaal van 2010. Toen stond deze index op 98.4.
Het aantal uitzenduren lag in 2014 6,6% hoger dan in 2013 en 14% hoger dan in 2010.
Geef een reactie