De omzet in de detailhandel is in september gegroeid met 4,3 procent. De stijging is deels te danken aan een gunstigere samenstelling van de koopdagen. Het weer hielp een handje mee aan de forse omzetstijging van kledingwinkels.
Dat meldt CBS donderdag.
De stijging van de omzet is deels te danken aan een gunstigere samenstelling van de koopdagen. September kende dit jaar een woensdag meer en een maandag minder dan vorig jaar. Op een woensdag wordt doorgaans meer verkocht dan op een maandag.
Weereffect
Non-foodwinkels realiseerden in september 7,0 procent meer omzet dan een jaar eerder. Vooral de omzet van kledingwinkels groeide met 15,2 procent fors. Dit hangt mogelijk samen met het weer. In 2015 was augustus relatief warm en september relatief koud. Relatief warm weer in de zomervakantie kan een negatief effect hebben op de omzet, relatief koud weer een positief effect. Vorig jaar was dat andersom. Toen was augustus relatief koud en september relatief warm. Mede hierdoor hadden kledingzaken in augustus van dit jaar te maken met een omzetkrimp en in september met een forse omzetgroei.
Ook bij de omzetontwikkeling van de winkels in woninginrichtingsartikelen kan dit weereffect optreden. In augustus leden deze winkels voor het eerst dit jaar omzetverlies, in september was de omzetgroei weer in lijn met de eerdere maanden van 2015. Verder hebben ook de drogisterijen meer omgezet dan een jaar eerder. Niet in alle non-foodwinkels groeide de omzet. Doe-het-zelfzaken, elektronicawinkels en winkels in huishoudelijke artikelen verloren omzet. De omzetdaling van deze winkels was wel kleiner dan in augustus.
Voedings- en genotmiddelenwinkels
Ook de omzet van winkels in voedings- en genotmiddelen was in september hoger dan een jaar eerder. Supermarkten realiseerden een omzetgroei van 3,4 procent. Speciaalzaken bleven steken op een nulgroei.
Online omzet
Wederom is in september weer meer online omzet omgezet dan in dezelfde periode vorig jaar. De groei bedroeg 20,2 procent. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers) groeide met 27,6 procent. De webwinkels zetten 15,4 procent meer om dan in dezelfde periode een jaar eerder.
Geef een reactie