Mannen kopen vaker iets online dan vrouwen en geven ook meer geld uit. Mannen kopen online vaak duurdere soorten producten of diensten dan vrouwen, zoals elektronica, software, hardware of financiële producten.
Dat blijkt uit onderzoek van CBS.
Hoewel het aandeel e-shoppers tussen mannen en vrouwen niet veel verschilt, blijken mannen actiever dan vrouwen. Zij kopen vaker online en geven gemiddeld ook meer geld uit. Zo heeft 9 procent van de mannen meer dan tien keer iets online gekocht in de afgelopen drie maanden, tegen 4 procent van de vrouwen. Ook had 9 procent van de mannen en 4 procent van de vrouwen in die periode in totaal duizend euro of meer uitgegeven. Mannen kopen online vaak duurdere soorten producten of diensten dan vrouwen, zoals elektronica, software, hardware of financiële producten. De meerderheid van de online shoppers koopt net als in voorgaande jaren vooral kleding of schoenen, reizen, en kaarten voor evenementen online.
Vooral 25- tot 45-jarigen shoppen online
In 2015 kocht 77 procent van de personen van 12 jaar of ouder wel eens online. Dat komt neer op 11,1 miljoen mensen. In 2012 waren dat er nog ongeveer 10 miljoen. Vooral 25- tot 45-jarigen kopen graag online: 92 procent van deze leeftijdsgroep geeft aan dat ze in de twaalf maanden voorafgaand aan het onderzoek online goederen of diensten hebben gekocht. Het aandeel e-shoppers boven de 45 jaar is de afgelopen jaren echter het meest toegenomen. Zo koopt inmiddels ook ruim de helft van de 65- tot 75-jarigen en een op de vijf 75-plussers wel eens wat via internet.
De omzet van online shoppen steeg sterker dan die in de traditionele aankopen in de winkels. In de eerste negen maanden van 2015 was de online omzet 19 procent hoger dan in dezelfde periode in 2014, terwijl de totale detailhandel maar 1 procent meer omzette. Bij 35 procent van de bedrijven kunnen klanten via de website bestellen, boeken of reserveren.
Problemen bij e-shoppen
Vier op de tien e-shoppers gaven aan in het afgelopen jaar problemen ondervonden te hebben tijdens het e-shoppen. Daarbij ging het vaak om te late levering van goederen of diensten (23 procent), technische problemen bij het bestellen of betalen (12 procent) en het ontvangen van verkeerde of beschadigde goederen (9 procent). Het aantal slachtoffers van digitale koopfraude, omdat goederen of diensten niet werden geleverd, is de afgelopen jaren toegenomen. Dit komt vooral door de toenemende populariteit van online winkelen.
Fysiek winkelen
Bij de mensen die de afgelopen twaalf maanden niet online hebben geshopt gaf bijna 80% als reden aan dat ze liever een winkel bezoeken om bijvoorbeeld het product in het echt te zien. Drie op de tien waren bezorgd over de veiligheid en privacy, of wilden geen creditcard- of persoonlijke gegevens afgeven. Een kwart zei niet te weten hoe het moet. Ook gebrek aan vertrouwen in correcte levering, klachtenafhandeling en retourprocedure weerhouden mensen van het online winkelen.
Geef een reactie