De Nederlandse handel in bouwdiensten heeft het grootste handelsoverschot met Azië. Dit komt onder meer door grote baggeropdrachten en infrastructurele projecten voor Nederlandse bedrijven in Azië. Met Europa heeft Nederland juist een handelstekort.
Dat meldt CBS donderdag.
Het handelsoverschot van de Nederlandse bedrijven in bouwdiensten is in tien jaar tijd bijna gehalveerd. Onder internationale handel in bouwdiensten vallen onder meer de bouw van gebouwen, wegen, spoorwegen en (lucht)havens. Daarnaast onderhoud, reparatie en slopen van gebouwen en baggerwerkzaamheden, net als montage en installatie van machineparken en telefoonnetwerken.
De opvallendste groei van de handel in bouwdiensten vond plaats in Azië. Het overschot met Aziatische landen groeide van 179 naar 465 miljoen euro. Daar is vooral sprake van een toenemende dienstenexport naar het Midden-Oosten, maar daarnaast leveren onder meer ook India, Singapore en Zuid-Korea een positieve bijdrage aan het groeiende handelsoverschot.
Europa
Zonder handel met Europa zou het overschot in de afgelopen tien jaar zijn gegroeid. In 2005 was het handelsoverschot met Europa nog 600 miljoen euro. Dat is echter omgeslagen in een handelstekort van bijna 200 miljoen euro in 2015. Meer dan de helft van de handel (54 procent) is invoer van diensten. De rest is uitvoer.
Egypte
Naast Azië groeit ook het Nederlandse handelsoverschot met Afrika en dan vooral Egypte. Er is vooral sprake van grote opdrachten zoals bijvoorbeeld de uitbreiding van het Suezkanaal. Dat werd onder handen genomen om tweerichtingsverkeer verder mogelijk te maken. Deze en andere opdrachten maakten dat Egypte de tweede handelspartner van Nederland was, achter Duitsland.
België en Duitsland
Nederlandse bouw- en baggerbedrijven kochten vooral diensten in bij Duitse bedrijven in plaats van andersom, waardoor we een fors handelstekort met Duitsland hebben. Dat geldt ook voor de handelsbalans met België.
Bedrijven uit andere continenten handelen niet of nauwelijks binnen Nederland. Ongeveer 90 procent van de Nederlandse in- en uitvoer in bouwdiensten vindt in het buitenland plaats en ongeveer 10 procent in Nederland. Dit hangt samen met het feit dat níet de Nederlandse grens, maar de eigendomsoverdracht tussen een Nederlands bedrijf en een niet-Nederlands bedrijf bepalend is.
Als een Nederlands bedrijf goederen en diensten levert aan een niet-Nederlands bedrijf, wordt dit geregistreerd als uitvoer van bouwdiensten. Bij invoer is dit precies andersom
Geef een reactie