De kwaliteit van de dienstverlening bij beleggingsondernemingen scoorde in 2015 een krappe voldoende. Vooral de resultaten op het gebied van het inventariseren van de risicobereidheid zijn zorgwekkend.
Dat blijkt uit onderzoek van de AFM bij de grootbanken, private banks en zelfstandige beleggingsondernemingen. De toezichthouder keek naar de mate waarin zij hun klant kennen, zodat zij ze kunnen voorzien van passend advies of goed beheer.
De AFM onderzocht 88 klantdossiers van in totaal 20 beleggingsondernemingen. Per dossier heeft de toezichthouder gekeken of de beleggingsonderneming de klantgegevens op orde heeft. Gemiddeld scoren de beleggingsondernemingen een 3 (op een schaal van 1 tot 5) voor het inventariseren van de klantgegevens. Dat is weliswaar hoger dan in de voorgaande jaren, maar nog niet op het door de AFM beoogde niveau (4). De grootbanken behalen gemiddeld een 3,4, de private banks en de zelfstandige beleggingsondernemingen een 2,9. Voor partijen die een onvoldoende scoren en die te weinig verbetering laten zien, zal de AFM formele maatregelen treffen.
De AFM geeft in totaal 8 van de 20 beleggingsondernemingen een onvoldoende voor het inventariseren van de klantgegevens. Voor de negatieve uitschieters is de AFM een handhavingstraject gestart. Daarnaast zijn de resultaten op het gebied van het inventariseren van de risicobereidheid teleurstellend. Slechts 2 van de 20 beleggingsondernemingen scoren een voldoende op dit vlak. Dit baart de AFM zorgen. Volgens de autoriteit is het uitvragen van de risicobereidheid des te belangrijker gezien de huidige lage rente. Met rendementspercentages die tot een aantal jaar geleden vrijwel risicovrij konden worden behaald, zijn momenteel wel degelijk risico’s gemoeid, aldus de AFM
Geef een reactie