opzichte van een kwartaal eerder. De groei is vooral te danken aan toenemende investeringen en consumptie. Er zijn nu negen kwartalen achter elkaar met kwartaal-op-kwartaalgroei. Ten opzichte van het tweede kwartaal van 2015 is de omvang van de economie 2,3% groter. Consumenten geven meer geld uit in de horeca. Dit meldt het CBS.De stijging van 2,3% is te danken aan een hogere uitvoer, meer investeringen en meer consumptie. Het tweede kwartaal had in 2016 twee werkdagen meer dan in 2015. Gecorrigeerd hiervoor was de groei op jaarbasis 1,8%.
Meer geld naar woningen en vliegtuigen
Ook dit kwartaal zijn de investeringen in vervoermiddelen en woningen weer aanzienlijk gegroeid. Bedrijven besteedden meer aan vliegtuigen, vrachtwagens en opleggers. De groei van de investeringen is in lijn met het positieve producentenvertrouwen. Dat bereikte aan het eind van het tweede kwartaal het hoogste niveau in ruim vijf jaar.
Stijging uitvoer transportmiddelen
De stijging van de uitvoer van goederen en diensten was in het tweede kwartaal van 2016 wat kleiner dan in het eerste kwartaal. Dat komt doordat de uitvoer van diensten minder sterk groeide dan in de voorgaande kwartalen.
De uitvoer van Nederlands product groeide wel harder dan in het voorgaande kwartaal. Nederlandse bedrijven exporteerden ook dit kwartaal beduidend meer transportmiddelen dan een jaar eerder. Het ging daarbij onder meer om een platform voor de aardoliewinning op de Noordzee. Daarnaast hebben bedrijven ook aanzienlijk meer voedings- en genotmiddelen uitgevoerd. Ook de wederuitvoer (de uitvoer van eerder ingevoerde producten) groeide harder dan in het eerste kwartaal.
De invoer van goederen en diensten groeide ook dit kwartaal relatief iets harder dan de uitvoer. Het saldo van in- en uitvoer droeg echter licht positief bij aan de groei.
Consumenten besteden vooral meer aan diensten
Ook de consumenten hebben in het tweede kwartaal meer besteed dan een jaar eerder. Ze gaven vooral meer uit aan diensten zoals horeca. Uitgaven aan diensten maken ruim de helft van de totale binnenlandse consumptieve bestedingen uit. Daarnaast gaven consumenten meer uit aan kleding en elektrische apparaten. Het consumentenvertrouwen is na februari 2015 bijna onafgebroken positief geweest.
Geef een reactie