• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Thema
    • AV1 2023: Lifestyle en carrière
    • AV3 2022: ICT en Kengetallen
    • AV2 2022 : Bedrijfsoverdracht
    • AV1 2022: Lifestyle en carrière
    • Checkpoints
    • Corona
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
  • AV Top 50
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • STAP-budget
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • STAP-budget
Accountancy Vanmorgen

  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Thema
    • AV1 2023: Lifestyle en carrière
    • AV3 2022: ICT en Kengetallen
    • AV2 2022 : Bedrijfsoverdracht
    • AV1 2022: Lifestyle en carrière
    • Checkpoints
    • Corona
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
  • AV Top 50
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
Home » Klant vraagt geen communicatieve vaardigheden van accountant. Wel snelheid en branchekennis…

Klant vraagt geen communicatieve vaardigheden van accountant. Wel snelheid en branchekennis…

Accountancy, Blog, Nieuws

16 februari 2017 door Accountancy Vanmorgen

Accountancy Vanmorgen

De wensen van de accountant en de ondernemer lopen niet altijd synchroon. Accountants stellen dat zij als beroepsgroep meer tijd, aandacht en geld moeten besteden aan bijvoorbeeld coaching en communicatie. Ondernemers vinden dat eigenlijk helemaal niet zo belangrijk. Bovenaan hun lijstje staat branchekennis en reactiesnelheid. De onlangs gepubliceerde MKB Business Barometer van Exact legt verrassende discrepanties bloot.

Accountants moeten meer adviseren! Ik weet bijna zeker dat ergens in het laatste kwart van de vorige eeuw deze statement voor het eerst ergens is opgeschreven. En al meer dan bijna dertig jaar wil het maar niet lukken. Iedere keer blijkt dat die adviesomzet niet echt toeneemt. Ergens rond de 10%. De bron is mijns inziens betrouwbaar en er zijn meer bronnen. SRA-kantoren staan wat mij betreft redelijk model voor wat we in de accountancywereld georiënteerd op het MKB tegenkomen. We zien er kantoren die vooroplopen, kantoren die volgen en we zien achterblijvers. Een mooie modale verzameling dus.
Is er dan toch sprake van een adviesmythe? En toch vinden die accountants die adviesrol belangrijk. Dat blijkt ook weer uit onderzoeken. De MKB-business barometer van einde vorig jaar geeft wat dat betreft een aardig inzicht.

Wat vraagt de klant?

Weet de accountant echt wat de klant van hem vraagt? Nee, dus. Laten we iets nuanceren: de accountant weet niet altijd precies wat de klant van hem verwacht. In dat onderzoek geeft een derde van de ondervraagde ondernemers aan dat de accountant geen nieuwe vaardigheden hoeft aan te leren. Dat is veruit het hoogst scorende antwoord. Vervolgens verwacht 20% van de ondernemers dat de accountant wel kennis van de branche van de ondernemer heeft. En vindt 19% van de ondernemers dat de accountant wel wat sneller moet zijn. 16% stelt: accountant doe wat aan je digitale vaardigheden.

Wat denkt de accountant?

Accountants denken heel anders over deze onderwerpen. Het verschil is fundamenteel. 52% van de ondervraagde accountants wil investeren in coachingsvaardigheden. 43% wil aan de slag met communicatieve vaardigheden. Wanneer je de antwoorden van de ondernemers en de accountants even naast elkaar zet, zien we flinke discrepanties tussen klantdenken en dienstverlenersdenken.
Coaching en communicatieve vaardigheden? Uw klanten vinden het niet zo belangrijk. Marktkennis en reactiesnelheid daarentegen wel.
Ik heb de tabel uit het Exact-onderzoek maar even iets anders geordend dan de onderzoekers. Niet op basis van wat bij welke groep het hoogst scoort maar gewoon naast elkaar. Wat verwacht een ondernemer en wat verwacht een accountant. En waar zitten de grootste verschillen.

 


Bron: MKB-Business Barometer (Exact), bewerking Accountancy Vanmorgen
De verschillen zijn op onderdelen echt groot. 34% -ruim een derde – van de ondernemers vindt dat u geen nieuwe vaardigheden nodig heeft. 5% van de accountants is dezelfde mening toegedaan.
52% van u vindt dat moet investeren in coaching. Niet meer dan 13% van uw cliënten denken daar ook zo over.
43% van de accountants vinden dat ze moeten investeren in communicatieve vaardigheden. Toch doet u dat blijkbaar niet zo slecht. Slechts 12% van de ondernemers is het daarmee eens.

Omgaan met deze discrepanties

Dit is een lastige. Ondernemers vragen blijkbaar helemaal niet zo nadrukkelijk om een nog communicatievere accountant.
Maar hoe gaan we nu om met deze discrepanties? Een dienstverlener hoort meer te weten over zijn dienst dan de klant. Zonder een inhoudelijke voorsprong op het gebied van: accounting, fiscaliteit, bedrijfseconomie, ICT, de financiële kant van HRM, financiering enz. heeft de dienstverlener geen bestaansrecht. Misschien vraagt het wel meer communicatie- en coachingsvaardigheden van de accountant om dit concurrentievoordeel te kunnen verzilveren. Maar let wel! Uw klant rekent u daar niet onmiddellijk op af.
De gemiddelde ondernemer verwacht blijkbaar andere zaken: in de top drie van de ondernemer staat heel dicht bij elkaar: kennis van de branche, snelheid en IT-vaardigheden. Dat betekent dat de accountant in eerste instantie gewoon wordt afgerekend op de kwaliteit van zijn ambacht!


Het gehele onderzoek van MKB-barometer van Exact is te downloaden via deze link.

Categorie: Accountancy, Blog, Nieuws Tags: advies, branches, practice management, vaardigheden

Tags: advies, branches, practice management, vaardigheden

Gerelateerde artikelen

9 januari 2023

EY spekt overnamekas adviestak met ruim 2 miljard

11 november 2022

De accountant als CFO van het bouwbedrijf? We zijn er bijna…

9 november 2022

Credion Apeldoorn breidt uit

7 september 2022

Credion maakt nu ook in België financiering toegankelijk voor ondernemers

Reacties

  1. Marcel Spoelstra zegt

    16 februari 2017 om 17:10

    Frans,
    Ik denk dat je de uitspraak van Henry Ford ook kent
    “If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” Dit geldt ook voor accountancy.

    Beantwoorden
  2. Mike van Beek zegt

    17 februari 2017 om 08:23

    @Marcel, als dit je standpunt is dan onderschat je je klanten. De wereld is totaal veranderd en de verandering gaat veel sneller. Uit onze eigen methode blijkt dat slechts 60% van de verwachtingen van klanten functioneel/rationeel zijn. Daarbij is 40% emotioneel/relationeel. En het zijn juist deze verwachtingen waarop je je ook als accountantskantoor kunt onderscheiden. De functionele zaken worden door elk kantoor op de hoek van de straat ook geleverd.

    Beantwoorden
  3. Marcel Spoelstra zegt

    17 februari 2017 om 09:23

    @Mike lees mijn blogs http://www.marcelspoelstra.nl of mijn boek De reiskoffer van de proactieve accountant. Het zijn juist de klanten die de capaciteiten van de accountant onderschatten. Niet in de laatste plaats komt dat doordat de gehele beroepsgroep zich teveel focust op traditionele accountancy diensten. Een nieuw verdienmodel met andere (aanvullende) diensten is de enige opossing om als beroep de digitale revolutie te overleven. Meer weten bezoek Rob Nixon’s seminar The Perfect firm http://uk.theperfectfirm.global

    Beantwoorden
    • Mike van Beek zegt

      17 februari 2017 om 10:02

      Marcel, ik denk niet dat klanten de capaciteiten van accountants onderschatten. Uit onze eigen methode blijkt dat ze juist b.v. “ontzorgt” willen worden. Hierbij verwachten ze dan wel dat de accountant ook gesprekspartner kan zijn en dus zijn bedrijf goed kent. Om het bedrijf te kennen moet hij goed weten wat de klant van hem verwacht en deze verwachtingen proberen waar te maken. Hieruit ontstaan nieuwe verdienmodellen. Modellen die meer te maken hebben met de relatie dan het functionele.

      Beantwoorden
  4. Rob Meijers zegt

    17 februari 2017 om 09:30

    Dat klanten meer om branchekennis en snelheid vragen, betekent niet dat accountants ten onrechte aan de slag willen met communicatieve vaardigheden: communicatieve vaardigheden zijn niet alleen belangrijk omdat klanten dit waarderen, maar ook omdat deze bepalend zijn voor het commerciële succes van accountants. Je hebt beide nodig: zonder communicatieve vaardigheden krijg je branchekennis niet effectief over de bühne, terwijl je zonder sectorkennis en snelheid het niet redt met alleen communicatieve vaardigheden.

    Beantwoorden
  5. Servaas Vrijburg zegt

    17 februari 2017 om 10:57

    Ik sluit me bij Rob Meijers aan. Effectief overbrengen van kennis is nu eenmaal een vaardigheid. Het leveren van de juiste snelheid is gedrag dat slechts mogelijk is, indien de vaardigheden effectief worden ingezet. Er wordt een tegenstelling of keuze verondersteld die niet bestaat. Het een kan niet zonder het ander. ‘Taak- en mens-as’ gaan altijd hand in hand.

    Beantwoorden
  6. Redactie Accountancyvanmorgen zegt

    17 februari 2017 om 14:32

    De uitspraak van Henry Ford is een leuke ” I had asked people what they wanted, they would have said faster horses.” En dat is in zekere zin ook precies wat hij leverde. De T Ford was sneller dan het paard, maar deed verder gewoon hetzelfde. Het bracht mensen en spullen sneller en goedkoper van a naar b. Dat droeg overigens wel bij aan een enorme groeispurt van de Amerikaanse economie.
    Waar het natuurlijk wel om gaat is dat een professional zijn verhaal goed en overtuigend moet kunnen brengen. En dan zijn coachingsvaardigheden en communicatieve kwaliteiten wel handig. Maar het is blijkbaar niet het eerste waar een klant om vraagt.
    Frans Heitling

    Beantwoorden
  7. Henk Overbosch, DOCCO zegt

    23 februari 2017 om 11:15

    Ik vind het positief om in de monitor terug te zien dat accountants aangeven dat zij zichzelf tot doel willen stellen om de adviseursrol, waar al jaren over wordt gesproken, op te pakken en in te zetten bij de klant en erkennen dat er bij henzelf aanvullende (soft) skills nodig zijn om die rol goed te kunnen vervullen of deze te willen verbeteren. Als zij het initiatief nemen om op basis van de actuele data én vanuit hun professie met de klant in gesprek te gaan, wat blijkbaar wel een klantwens is, zullen de skills goed van pas komen.
    Ik ben ervan overtuigd dat de klant geholpen zal zijn bij de investeringen die accountants in zichzelf (en hun organisatie) willen doen.

    Beantwoorden
  8. Hans Koning zegt

    28 februari 2017 om 17:47

    Wat mag een ondernemer anno 2017 verwachten van zijn accountant?
    De ondernemer ziet zijn accountant vaak als zijn meest gewaardeerde vertrouwenspersoon. Veel bedrijven staan voor de uitdaging om diepgaande veranderingen door te voeren om te kunnen overleven in deze turbulente tijden. Dit heeft ook gevolgen voor de relatie met de accountant. Ook van hem of haar worden andere vaardigheden gevraagd dan in het verleden om de ondernemer van dienst te kunnen blijven zijn.

    Waar mag de ondernemer op rekenen bij zijn accountant? Op de eerste plaats dat hij u passend adviseert over de toekomst van uw bedrijf, naast u staat en niet wacht totdat u de vragen stelt maar uit zichzelf bij u komt met raad en daad. Voor het verwerken van uw data beschikt hij over relevante kennis van de mogelijkheden die het digitale tijdperk biedt en is ook in staat om die toe te passen.

    Hij is goed op de hoogte van de ontwikkelingen in de branche waarin u actief bent en is in staat om de prestaties van uw bedrijf te vergelijken met die van de concullega’s. Ook heeft hij als geen ander scherp welke processen er in uw bedrijf spelen en ondersteunt hij u bij de optimalisatie daarvan.

    Uw accountant moet u kunnen inspireren maar ook durven confronteren als dat nodig is. Het interpreteren van de cijfers en andere data krijgt een verdere verdieping door de exponentieel groeiende rekencapaciteit van de ICT. Ook is uw accountant flexibel en veelzijdig en denkt hij met u mee over het eventueel uitbesteden van de ondersteunende diensten van uw onderneming (= ontzorging), zodat u zich toegewijd kunt richten op uw productieproces en dienstverlening aan uw klant.

    Uw accountant doet niet alles zelf, maar is actief in een netwerk met andere dienstverleners en is voor u als klant altijd op zoek naar de beste oplossing. Voor de dienstverlening van uw accountant betaalt u een redelijk en transparant tarief.

    Beantwoorden

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Hoofdsponsor

Soft skills van onschatbare waarde in technologietijdperk

Partnercarrousel

Hoe bereid je je als accountant voor op een toezichthouder van de WWFT?
Zeven feitjes over vakantiegeld
Data is de sleutel voor minder werkdruk bij accountantskantoren
Vakantie tijdens verlof en verzuim, hoe zit dat precies?
Hoe je als accountant je klant helpt met het delen van bestanden
Maximaal profiteren van Microsoft 365? Zo doe je dat in 6 stappen met Power BI
Wat moet je doen als je op een phishinglink hebt geklikt?
Exact logo
Hoe je als klein kantoor je positie kunt versterken
Het belang van een passende bedrijfscultuur
Fiscount en Markus Verbeek Praehep gaan opleidingsaanbod combineren
PSD2, wat moet je ermee?
KANS-klachten door beeldschermwerk voorkomen
Visma Pinkweb logo
Verhoog werkgeluk door efficiënter werken
Yuki logo 042021
Duurzaamheidsmonitor van Visma-bedrijven Yuki en SmartTrackers maakt verplichte rapportage toegankelijk voor mkb
Coronabetalingsregeling houdt op: wat kan je als accountant voor je klant doen?
Zo regel je efficiënt een statutenwijziging
Het einde van papierwerk: hoe automatische factuurverwerking het verschil maakt
Like-IT
Vier tips voor een beheersbare planning voor accountants
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid, terwijl Brussel voortraast

GAC is leverancier van Microsoft Dynamics 365 …  

Veilig mailen als accountant? Zo doe je dat
AV-Top 50 | Boekhoudsoftware met een ziel
Wat te doen bij een datalek? Onderneem deze stappen!
Hoeveel is kennis waard?
Adviseren op basis van realtime accounting – laat de tools voor je werken

CONTENT MARKETING VOOR DE FINANCIËLE SECTOR Maak je …  

Caseware nieuw aug 2022
Reanda als eerste in Nederland aan de slag met AUDIT+ van Caseware
Koen Scheepers adviseur bij Credion
Uitbreiding NT Middelgroot faciliteert aanleveren van één dataset aan KvK en bank voor middelgrote ondernemingen
Accountmanager op non-actief gesteld wegens ongewenste appjes
Soft skills van onschatbare waarde in technologietijdperk
Verduurzaming zorgt voor meer groene businesscases
Silverfin en PKIsigning ontwikkelen software-integratie voor accountants

Meest gelezen

  • Van Rij ziet verplaatsen eigen woning naar box 3 niet zitten
  • ‘Nieuwe box 3-belasting desastreus voor startups’
  • Wat is er toch met de voorlopige jaarrekening?
  • Jaarrekeningen 2019/2020 nog altijd niet samengesteld: onbereikbare AA doorgehaald

Checkpoints van Fiscount en AV

Abonneer nieuwsbrief AV

Vacatures

Senior assistant audit in Zeeland
Moore DRV
ASSISTENT-ACCOUNTANT (24 – 40 uur)
Jongejan & Partners
Gevorderd Assistent Accountant
Moore MTH
Controleleider
WEA Gouda
Beginnend assistent-accountant MKB duaal
Moore MTH
Fiscalist (24-40 uur) – Alkmaar
De Hooge Waerder
Gevorderd assistent accountant • Dordrecht
WEA Deltaland
(Junior) Accountant
Lansigt
Senior manager Accountancy general practice samenstelpraktijk te Arnhem
Klop
Intern Controller/ Auditor
Gemeente Heerde
Werkstudent accountancy MKB
Moore MTH
Aankomend Accountant-Administratieconsulent
Yours Accountancy
Zelfstandig Assistent Accountant voor samenstelpraktijk (32-40 uur)
KRAMERKUIPER accountants|adviseurs
Belastingadviseur BTW – Venlo
Flynth
Relatiebeheerder Accountancy & Advies | Amersfoort en Ede
CROP
Gevorderd Assistent Accountant (Assurance)
KRAMERKUIPER accountants|adviseurs
Ervaren assistent-accountants samenstelpraktijk (dit betreft meerdere vacatures)
WEA Gouda
Cost Accountant
Top Onions
Relatiebeheerder MKB
Moore MTH
Controleleider
Moore MTH
Adviseur Corporate Finance (32-40 uur) – Alkmaar
De Hooge Waerder
Allround vennotabel accountant RA – Den Haag
Klop & Partners B.V.
Assistent-Accountant
Yours Accountancy
(senior) Medewerker aangiftepraktijk
Scab
Zelfstandig Assistent Accountant | Amersfoort, Ede, Hoofddorp en Utrecht
CROP
Assistent Accountancy en Advies
HLB Witlox
Beginnend Belastingadviseur (32-40 uur) – Beverwijk of Haarlem
De Hooge Waerder
Externe Accountant
Coney Minds
Relatiebeheerder / Accountant MKB
Moore MTH
Supervisor audit in Oud-Beijerland
Moore DRV
Senior Manager Samenstelpraktijk
RSM
Beginnend assistent-accountant MKB
Moore MTH
Relatiebeheerder / Accountant MKB
Moore MTH
Senior Assistent Accountant Audit
HLB Witlox Van den Boomen
Assistent Audit
Lansigt
Medewerker Facturatie
Flynth
Beginnend assistent-accountant MKB
Moore MTH
Relatiebeheerder – 32-40 uur p.w | Brielle
WEA Deltaland
Gevorderd assistent-accountant MKB
Moore MTH
Accountant RA (Nijmegen)
Konings & Meeuwissen
Assistent-Accountant (gevorderd) / aankomend adviseur mkb – Zwolle
KRC Van Elderen
Assistent Accountant Audit
HLB Witlox Van den Boomen
Officemanager
van Helder
Ondernemende Belastingadviseur (32-40 uur)
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Ervaren Assistent-Accountant (32 – 40 uur)
Jongejan & Partners
Gevorderd Assistent Accountant | Hoofddorp, Amersfoort, Arnhem, Ede en Utrecht
CROP
Senior accountant relatiebeheerder mkb in Bergen op Zoom
Moore DRV
Accountant AA of RA voor samenstelpraktijk (32-40 uur)
KRAMERKUIPER accountants|adviseurs
Senior Manager Accountancy & Advies | Ede
CROP
Manager Assurance | Amersfoort, Arnhem, Ede, Hoofddorp en Utrecht
CROP
Meewerkstage Accountancy
Flynth
Relatiebeheerder – Accountant
Moore MTH
Gevorderd assistent-accountant / beginnend controleleider
KRC Van Elderen
Data-Scientist (medior)
Coney Minds
Controleleider
Moore MTH
(zelfstandig) Assistent-accountant
van de Kamp & van Gelder
Traineeship Accountancy Alphen aan den Rijn
Lansigt
Assistent Accountant Samenstel
Lansigt
Assistent Accountant (24 – 40 uur)
Flynth
Director accountancy & advies
Baker Tilly
Controleleider
Lansigt
Assistent-Accountant controlepraktijk (beginnend)
KRC Van Elderen
Belastingadviseur
Flynth
Vennotabel Directeur audit RA
Klop
Controleleider Supermarkten
Lansigt
Floormanager / Assistent – Accountant
Jongejan & Partners
(Senior) Manager Accountancy & Advies
HLB Witlox Van den Boomen
Financieel administratief medewerker
Fiscount
Senior Assistent Accountant Audit
Flynth
Opdrachtmanager Accountancy & Advies
Witlox van den Boomen
Medewerker Belastingadvies
Flynth
Supervisor audit in Brabant
Moore DRV
Manager Accountancy en Advies
HLB Witlox Van den Boomen
Relatiebeheerder / Accountant MKB
Moore MTH
Senior Supervisor Assurance | Amersfoort, Arnhem, Ede, Hoofddorp en Utrecht
CROP
Werkperiode Junior assistent accountant samenstelpraktijk
Scab
Vennotabel AA/RA manager te Aalsmeer
Klop & Partners
Belastingadviseur Agro
Flynth
Senior external auditor/aankomend vennoot
Klop
Adviseur internationaal
Flynth
Financieel administratief medewerker
Scab
Boekhouder
Gelders Genootschap
Assistent-Accountant (gevorderd) – Wezep
KRC Van Elderen
Assistent-Accountant (zelfstandig)
KRC Van Elderen
Gevorderd Assistent Accountant Gouda
Lansigt
Manager audit
Moore MTH
Assistent Accountant Agro
Flynth
Assistent Accountant
Marshoek
IT Auditor
Lansigt
Voorzitter en een lid Raad van Commissarissen Countus Groep B.V.
Countus Groep B.V.
Senior financial auditor
Gemeente Haarlem
Vacature gevorderd assistent accountant
WEA Deltaland
Supervisor Assurance | Amersfoort, Hoofddorp, Ede, Arnhem en Utrecht
CROP
Director accountancy & advies
Baker Tilly
Manager audit
Moore MTH
Medewerker Aangiftepraktijk
Yours Accountancy
Assistent Accountant (24 – 40 uur)
Flynth
Docent Accountancy (1,0 fte)
Hogeschool van Amsterdam
Vennotabel RA external auditor te Amsterdam
Klop & Partners
Accountant Agro
Flynth

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen