Software ontwikkelen vanuit de gebruiker! Dus voor de ondernemer én voor de accountant. Ervoor zorgen dat alles van gegevensinvoer – de boekingen bij de ondernemer – tot en met de rapportages bij de KvK, Bank, fiscale aangiftes en het genereren van de juiste managementinformatie – de rol van de accountant – soepel, snel en efficiënt verloopt. In gesprek met Jacco Oudhof van Dapas Software.
Oudhof startte ruim twee jaar terug met Dapas Software. Hij kent de MKB-praktijk van binnen en buiten en stond jarenlang aan het hoofd van KPMG-MKB. Voor Dapas Software heeft hij een duidelijk doel voor ogen: ‘Software ontwikkelen die vanuit de gebruiker is bedacht. We hebben zelf een lange geschiedenis in de accountancy. Die hebben we aangevuld met ervaren softwareontwikkelaars. Onze dienstverlening rust op drie pijlers: procesoptimalisatie, compliance en inzicht. Alles wat wij doen, heeft met een van die drie elementen te maken. De kern is dat wij overbodige handelingen willen elimineren.’ Oudhof heeft bovendien als voordeel dat hij inmiddels zijn software meteen kan toetsen bij een aantal respectabele accountantsorganisaties, die klant zijn bij Dapas.
Workflow
Standaardisering van de werkzaamheden via een workflow levert veel voordelen, aldus Oudhof. ‘Je kunt altijd online zien wat de status is van een dossier. Als je dat standaardiseert, kun je de doorlooptijden beperken. Als je weet wat de voortgang van het werk is, kun je ook tussentijds al beoordelen of een opdracht rendabel is.’
Een jaarrekening kan van begin tot eind in vijf weken worden opgeleverd, zegt Oudhof. ‘Wij zien dat de doorlooptijd sterk verkort wordt doordat kantoren efficiënter werken.’ De Dapas Proces Manager (DPM) stelt ook harde eisen aan de processtappen: ‘Je kunt bijvoorbeeld niet beginnen zonder opdrachtbevestiging en de jaarrekening kan niet worden verstuurd voordat de getekende LOR binnen is.’Volgens Oudhof worden kantoren door de toenemende prijstransparantie gedwongen veel efficiënter te werken tegen een hoge, constante kwaliteit. ‘Het vergt een andere manier van werken en de techniek maakt dat mogelijk. Waarom zou je iets met de hand doen als het geautomatiseerd kan worden?’
Meedenkende software
Een van de belangrijkste ontwikkelingen is dat software steeds meer zal gaan meedenken in het proces, zegt Oudhof. ‘Bovendien zullen softwarehuizen gedwongen worden hun pakketten open te stellen. De klant eist dat steeds meer. CRM wordt steeds belangrijker. Sneller factureren ook. Er is geen ICT-partij meer die een pakket maakt dat alles doet. Maar wat je wél doet, daar moet je de beste in zijn. De norm zal zijn dat software in toenemende mate compatibel moet zijn met andere pakketten.’
Geef een reactie