Sommige kantoren in de accountancy hebben extra groeikansen vergeleken bij hun concurrenten. Maar deze kantoren beseffen dat niet (altijd). En dus laten ze die kansen liggen. Hoezo extra groeikansen?
Ondernemer zoekt accountant
Stel, een lasbedrijf is op zoek naar een accountant. De eigenaar vraagt wat om zich heen, bezoekt wat websites en kijkt op social media. Wat blijkt? Er is een accountant die regelmatig online berichtjes plaatst, specifiek voor lasbedrijven. Geen wereldschokkende analyses, juist niet, maar concrete, aardige of handige weetjes. Een gemiddeld percentage autokosten bij kleinere lasbedrijven, de gemiddelde debiteurenstand in oktober, of de populairste snackbar bij ritten naar een bepaalde regio.
Ondernemer vindt accountant
Waarom spreekt dit zo’n lasbedrijf aan? Deze accountant laat zien dat hij weet wat zijn klanten aardig of handig vinden. En hij weet kennelijk waar hij het over heeft, hij etaleert branchekennis. Grote kans dus dat de eigenaar van het lasbedrijf deze accountant gaat bellen.
Online marketing niets voor u? Of toch wel?
De meeste kantoren hebben onvoldoende soortgelijke klanten. Online marketing is dan vrij lastig succesvol te maken. Maar er zijn kantoren die wel op zo’n goudmijn zitten. Zij hebben relatief veel klanten in dezelfde branche. Laten we zeggen minstens vijf tot tien. Dus kunnen ze eenvoudig via social media en hun website met eigen content leads genereren en prospects aan zich binden. Kennelijk vinden hun klanten in die branche immers al dat er met uw kantoor een klik is. Hebt u zo’n kantoor? Dan kunt u via online marketing – mond-tot-mond werkte al – veel sneller en goedkoper uitbreiden dan andere kantoren.
Hoe?
Ontginnen van de goudmijn kost tijd en aandacht, maar geen geld. U kunt immers best zelf analyses maken van kosten- en omzetpatronen bij uw klanten in een branche en zo interessante weetjes verzamelen. Daar hoeft u geen marketingspecialist of data-analist voor te zijn. En als u twijfelt of uw bevindingen lezenswaardig zijn? Vraag eens aan een paar klanten gewoon wat ze ervan vinden. Of als u niet weet wat u zoeken moet: vraag uw klanten eens wat ze interessant zouden vinden over hun branche om van u te horen. Vervolgens moet de ruwe erts bewerkt worden. Schrijft u vlot en toegankelijk? En u hebt er tijd voor? Maak dan zelf uw blogposts. Zo niet, besteed het schrijfwerk dan uit. Dat is relatief goedkoop.
Klantwaarde
Hoezo goedkoop? Omdat de tegenvraag is: wat betekent een nieuwe klant eigenlijk? We gaan gemakshalve uit van de gemiddelde omzet per klant vermenigvuldigd met het gemiddeld aantal jaren dat de klant blijft. Van additionele kosten is vaak niet of nauwelijks sprake. De rente is ongeveer nul, dat rekent makkelijk. Als uw gemiddelde omzet per klant € 2.500 is en een klant gemiddeld 10 jaar blijft, is de waarde van een nieuwe klant dus € 25.000. U leest het goed, 1 nieuwe klant!
Aan de slag
Hebt u minstens vijf klanten in dezelfde branche, ga aan de slag. Maak gebruik van uw voorsprong, voordat een concurrent het oppakt. Online kunt u uw voorsprong snel vergroten. U begrijpt dat het wel heel raar moet lopen, als u uw tijd en de kosten van het uitbesteden van uw blogpost niet ruimschoots terugverdient.
Roel Mariën, Accountantsportal
Geef een reactie