Accountants-, administratie- en belastingadvieskantoren doen het goed. Kantoren, aangesloten bij NOAB en Fiscount, laten een omzetgroei zien van 7%. Dat blijkt uit de jongste benchmark kantoorcijfers van Fiscount en NOAB. Opvallend is dat de omzet uit advies, de laatste jaren de buzz in accountantsland, nauwelijks groeide: die steeg mondjesmaat van 11,4% naar 12,4%. Administratiewerkzaamheden en het samenstellen van jaarrekeningen leveren nog steeds het grootste deel van de omzet: 65%. Toch haalt zo’n 32% van de kantooreigenaren geen norminkomen van € 60.000 per jaar.
De omzet uit het verzorgen van aangiften en de loonadministratie bedraagt 19%. Het totale deel van de omzet dat valt onder de administratieve taken, komt daarmee rond 84% uit. Deelnemers die 2 jaar achtereen hebben meegedaan aan het onderzoek leunen nog sterk op administratie, al werd deze dienstverlening iets minder belangrijk voor de omzet: van 88% naar 86%. De totale groep die dit jaar heeft meegedaan en de specificatie van omzet naar activiteit heeft ingevuld (109 kantoren), zit in totaal op de genoemde 84% van de omzet. ‘Deze geringe daling van de totale administratieve taken als percentage van de totale omzet laat nog niet de verwachte trendbreuk zien’, aldus de schrijvers van het rapport, die zich afvragen ‘hoe lang dit nog kan doorgaan’.
Omzet per medewerker
De omzet per medewerker zit ook in de lift en stijgt naar € 88.315. De declarabiliteit stijgt naar 75%. Kantoren slagen er duidelijk in de productiviteit te verhogen dankzij automatisering, en dat komt de winstgevendheid ten goede. In ieder geval bij kantoren tussen 7 en 10 fte en boven de 15 fte. Beide categorieën komen op een omzet per medewerker groter dan € 96.000. Kleine kantoren met 1 tot 3 fte behalen minder dan € 77.000 omzet per medewerker. De kosten bij grotere kantoren zijn echter ook hoger per medewerker.
Het resultaat voor managementbeloning per medewerker is het hoogst bij eenpitters. Gemiddeld halen zij een resultaat per medewerker van € 57.000. Kantoren vanaf 10 fte blijven steken op slechts € 22.000 per medewerker. Het resultaat per kantoorhouder is bij grotere kantoren – daar werken immers veel meer mensen – echter veel hoger dan bij kleinere. Kantoren vanaf 16 fte behalen ruim € 180.000 resultaat per kantoorhouder, terwijl kantoren tot 2 fte onder de € 60.000 blijven. De investeringen in ICT zijn toegenomen; de kosten daarvan stegen met 13%. Ook is extra geld gestoken in duurder personeel, met meer capaciteiten, waardoor de personeelskosten met 12% opliepen.
Partners en eigenaren profiteren
Partners en eigenaren hebben geprofiteerd van de ontwikkelingen in de branche. Het resultaat vóór managementbeloning steeg met 6%. Eigenaren konden daardoor meer aan zichzelf uitkeren. Toch heeft 32% van de kantoren een resultaat voor managementbeloning dat niet toereikend is om per fte management € 60.000 te verdienen. Dit is al sinds jaren het normbedrag dat een eigenaar of aandeelhouder zou moeten kunnen verdienen in deze branche.
Van de 421 deelnemers hebben 372 deelnemers de omzet- en kostengegevens over 2017 ingevuld, met bijbehorend aantal medewerkers. Hiervan ziet het gemiddelde kantoor er als volgt uit:
Kengetallen bij aantal medewerkers (fte): 5,5
In euro | In euro per fte | |
Netto omzet | 474.000 | 86.300 |
Bruto marge | 455.000 | 82.900 |
Personeelskosten (ex kantoorhouders) | 187.000 | 34.100 |
Huisvestingskosten | 28.000 | 5.100 |
ICT-kosten | 22.000 | 4.000 |
Vervoerskosten | 8.000 | 1.400 |
Verkoopkosten | 10.000 | 1.900 |
Overige operationele kosten | 23.000 | 4.200 |
Afschrijvingen | 17.000 | 3.000 |
Totale operationele kosten | 295.000 | 53.700 |
Financiële baten en lasten | 3.000 | 600 |
Totale kosten vóór managementbeloning | 298.000 | 54.300 |
Resultaat vóór managementbeloning | 157.000 | 28.600 |
Uurtarief nog gebruikelijk
Qua prijsstelling zien de onderzoekers steeds meer variaties in prijzen ingevuld worden. Terwijl een uurtarief nog wel gebruikelijk is, komt het steeds vaker voor dat met een vaste prijs wordt gewerkt op basis van een abonnement of voorcalculatie. Extra werkzaamheden worden vervolgens op basis van een uurtarief gedeclareerd. Het aantal medewerkers inclusief eigenaren dat in 2018 werkzaam is bij de 421 kantoren die deze vraag hebben ingevuld, is 2.249, een gemiddelde van 5,3 fte. Dit is een stijging van 2,5%. ‘Opmerkelijk knap in een branche die het steeds moeilijker heeft om aan goed personeel te komen’, aldus de opstellers van het rapport. Accountants, belastingadviseurs en kantoorhouders hebben de hoogste minimum- en maximumtarieven, tussen € 90 en € 120. Deze tarieven liggen zo’n 4% hoger dan vorig jaar. Daarna volgen assistent accountant, aangifte medewerkers en loonmedewerkers (€ 60 – € 80) en daarna administratief en secretarieel medewerkers (€ 50 – € 60). Deze tarieven zijn vergelijkbaar met vorig jaar en soms zelfs iets lager. Qua activiteiten zien we dat de hoogste tarieven worden gevraagd voor fiscale en overige advisering. (€ 82 – € 104), gelijk aan vorig jaar. De laagste tarieven worden gevraagd voor administratieve dienstverlening en het verzorgen van de salarisadministratie. ‘Dit terwijl het grootste deel van de omzet uit administratieve dienstverlening komt’, aldus de opstellers van de benchmark.
Gemiddeld zijn de tarieven voor functies en activiteiten met 2,3% gestegen. Tarieven per functie zijn het hoogst bij de grotere kantoren en nemen af naarmate de kantoren kleiner worden. Bij tarieven per activiteit hebben grotere kantoren wel hogere tarieven voor advisering, maar sluiten weer aan bij de andere kantoren voor wat betreft de basiswerkzaamheden. Grotere kantoren werken gemiddeld meer op basis van een uurtarief dan kleinere kantoren, die aangeven veel meer te werken met vaste prijsafspraken en abonnementen
Cloud wordt standaard
Steeds meer kantoren investeren in automatisering via scan, herken en boeken. Inmiddels heeft ruim de helft van de kantoren (57%) dit uitgerold bij haar klanten. Boekhouden in de cloud lijkt de standaard te zijn geworden, want ruim 80% van de kantoren geeft aan dit uitgerold te hebben bij klanten. Nieuwe vormen van dienstverlening, zoals data-analyse, benchmarking en KPI-dashboard ontwikkelen zich gestaag, maar traag. KPI-dashboards zijn daarbij het meest in trek: 20% van de kantoren heeft dit geïmplementeerd en nog eens 17% zal dat dit jaar of volgend jaar doen. Data-analyse wordt al door 17% van de kantoren gedaan, terwijl 13% dit nog dit jaar of volgend jaar zal implementeren. Ook benchmarking wordt door uiteindelijk 20% van de kantoren uitgevoerd of zal dit jaar of komend jaar worden geïmplementeerd. Bovendien is al 84% van de kantoren begonnen met het opstellen van tussentijdse cijfers voor haar klanten. Het grootste deel (70%) doet dit per kwartaal, aansluitend op de kwartaalaangifte omzetbelasting.
Gaat het goed?
Gaat het nu goed met de branche of niet? Dat hangt ervan af hoe je ernaar kijkt, aldus de onderzoekers. ‘Het gemiddelde kantoor groeit weliswaar qua resultaat vóór managementbeloning met 6% en qua omzet met 7,1%. Maar 32% van de kantoren daarentegen leveren de eigenaren geen minimale beloning van € 60.000 op. Gelukkig zien we wel een sterker stijgende omzet in 2017 ten opzichte van eerdere jaren. Kantoren investeren sterk in automatisering, maar lijken nog steeds te slapen als het gaat om het toevoegen van extra toegevoegde waarde. Het administratieve werk prevaleert nog sterk. Kennelijk zit de huidige klant daarop te wachten. Maar voor hoe lang nog?’, vragen de onderzoekers zich af.
Van de 1721 leden van NOAB en Fiscount gezamenlijk, deden dit jaar 421 aan de benchmark mee (24%), waarvan 372 met financiële cijfers (22%), ‘representatief genoeg om uitspraken te doen over de gehele markt. Bij deze kantoren werken 2.841 mensen en 2.249 fte (gemiddeld 5,5 fte per kantoor), inclusief kantoorhouders/eigenaren. De complete benchmark is in te zien via de site van NOAB.
Veranderen in een branche waarin het woord veranderen nogal wat voeten in de aarde heeft.
De pro actieve houding ten opzichte van verandering zal een grote invloed hebben op organisaties en hun overlevingscapaciteit.
Gebruik uw commodity’s uit administraties, jaarrekeningen en salarisverwerking als springplank naar een stijgende adviesomzet.
Immers als u de klant heeft, heeft u ook het advies; het moet alleen nog ontsloten worden bij de meeste kantoren om het te ervaren.