De invloed van accountancyorganisaties reikt ver. Ook in de topsport spelen ze een grote rol, zo meldt KPMG. Dat zette data-analyse in om wielrenner Tom Dumoulin te helpen kiezen welke grote wielerronde hij in 2019 nu moest gaan rijden.
Dumoulin werd dit jaar tweede in de belangrijkste wielerwedstrijd, de Tour de France. Die plek eiste hij ook op in de Giro d’Italia. Zijn ploeg Team Sunweb stond voor de lastige keuze welke wedstrijd volgend jaar het hoofddoel moet worden. Daarvoor zijn data-analysetools van KPMG ingezet. “Op basis van deze analyses is de keuze gemaakt voor de Giro. Team Sunweb heeft hierbij gebruik gemaakt van een door KPMG ontwikkeld dataplatform dat het mogelijk maakt om snelle en betrouwbare inzichten over kansen en risico’s van renners in bepaalde wedstrijden in kaart te brengen.” Dat gebeurde vooral met historische data over hoe prestaties in wedstrijden en tijdens trainingen. Zo werd bekeken hoe een renner in vergelijking met anderen een bepaald parcours aankan. Daarbij worden ook externe factoren zoals materiaalpech ingecalculeerd.
Inzichten binnen een paar seconden
Volgens KPMG is Sunweb trendsettend bezig: “In de wielersport wordt natuurlijk al veel langer geanalyseerd hoe renners presteren. Maar het was ten eerste vaak wat grofmazig en ten tweede kostte het ook veel tijd. De staf was soms uren bezig om in Excel een bepaalde analyse te doen. Nu kunnen we met ons platform putten uit de prestaties van een paar duizend renners en talloze parcoursen en daar binnen een paar seconden inzichten uit krijgen. Zodat je ook tijdens de koers de kansen en risico’s van een bepaald scenario kunt bekijken en daarop acteren.”
Geen winstvoorspelling
De data-analyses wijzen uit dat Dumoulin niet alleen in tijdritten goed uit de voeten kan, maar ook tot de beste tien klimmers behoort. Opnieuw Giro-winst voor de Limburger dus? Dat durft KPMG niet te zeggen: “Je gebruikt de data-analyse natuurlijk niet om zwart-wit voorspellingen te doen over het al dan niet winnen van een wedstrijd. Dat gaat niet. Wat wel mogelijk is: de kansen en risico’s in een wedstrijd zo scherp mogelijk op het netvlies te krijgen. Zodat je zicht krijgt op mogelijke koersscenario’s, de kansen van de ploeg of individuele renners en de mogelijke impact van strategische ingrepen.”
Uitbreiden met materiaal en voeding
Het analyseplatform zal steeds verder geprofessionaliseerd worden, aldus KPMG. “Dat betekent bijvoorbeeld dat we ook analyses kunnen draaien over materiaalkeuzes en ook dat we data uit andere bronnen kunnen gaan toevoegen aan het platform, zoals informatie over voeding. Overigens zijn er natuurlijk ook niet-beïnvloedbare factoren, zoals een wielrenner die lek rijdt. Op dit niveau moet je echter alle beïnvloedbare factoren zo goed mogelijk organiseren. Een kleine voorsprong op dat punt kan het verschil zijn tussen winst en verlies.”
Geef een reactie